Nagy örömmel tapasztaltam, hogy a lengyel film mai reneszánsza a hatalmas regényfolyamok, a világ harmóniáját tükröző klasszikus alkotások megfilmesítésével jár. Láthattuk az európai romantika egyik legszebb alkotását, a Pan Tadeusz-t Andrzej Wajda zseniális filmjében, vagy Jerzy Hoffman szintén bombasztikus (A szerző itt is Sienkiewicz)Tűzzel-vassal-ját.
Jerzy Kawalerowicz, a Mater Johanna, vagy a Fáraó című alkotások méltán Oscarra jelölt rendezője, most azonban nagy fába vágta a fejszéjét. A világ egyik legnépszerűbb regényét filmesítette meg, 18 millió dolláros költségvetéssel, minden eddigi feldolgozást maga mögé utasítva, hatalmas statisztagárdával, kiváló színészekkel.
Megvan tehát a rendezői intenció, de sajnos ez igazán csak az utolsó kockákon érvényesül. Péter elindul Nero Rómájából, majd az úton felhangzik a kérdés: Quo Vadis Domine? És mikor az apostol visszafordul, a dombon lábai előtt a mai Róma metropolisza hever.
A színészi játék, mint a lengyel filmben általában, kiváló, bár néha kicsit színpadias. Gyönyörű lányt választottak Lygia szerepére Magdalena Mielczarz személyében, különösen erős Jerzy Trela Chilon szerepében. A legnagyobb meglepetést azonban mégis a magyar nézőknek Az eszkimó asszony fázik-ból ismert Boguslaw Linda okozta, aki új szerepkörben is kiválóan otthon érezte magát. Az egykori akcióhős tökéletesen élte bele magát Petronius, az arbiter elegantiarum szerepébe.
A film – mint minden művészeti ág – akkor működik, ha dialógusba kényszeríti az alkotót és a befogadót. Ezt a lehetőséget diktatórikus eszközökkel zárja le a rendező a film csúcspontján, a cirkuszjelenetben. A császárkorról az első, ami az ember eszébe jut, a panem et circenses. Ha kielégíted a tömeg vérszomját, megszerzed felette az uralmat. Azzal, hogy a filmben hosszú percekig látható, ahogy az oroszlánok marcangolják, avagy a lángok elemésztik a keresztény vértanúkat, az alkotók egyenlővé teszik a nézőt az őrjöngő tömeggel. A nézőnek nincs választása. Végig kell néznie a mészárlást, és ezzel teljesen le kell alacsonyodnia.
Quo Vadis
2001
Rendezte: Jerzy Kawalerowicz
Forgatókönyv: Jerzy Kawalerowicz
Operatőr: Andrzej J. Jaroszewicz