Szeptember 24.: Parlamenti összefoglaló (2.)

Heves vita bontakozott ki a parlament ülésén a 2001. évi zárszámadási törvény általános vitája során az ellenzéki és kormánypárti képviselők között. A vitát megelőzően a frakciók támogatásukról biztosították a családjogi törvény módosítását, és általános vita volt a bíróságokról és ügyészségekről is.

MTI
2002. 09. 24. 21:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Támogatás a családjogi törvény módosításának
Minden frakció támogatásáról biztosította a családjogi törvény módosítását az előterjesztés általános vitájában, kedden a parlamentben. Hankó Faragó Miklós, az Igazságügyi Minisztérium politikai államtitkára expozéjában elmondta: a javaslat nyomán a férjnek is joga lesz viselni felesége családnevét, a „né” toldat nélkül. A jövőben arra is lehetőség lesz, hogy a házasulók családi nevüket összekapcsolják és ahhoz fűzzék utónevüket. A házassági névviseléssel kapcsolatos új rendelkezések miatt módosul a házasságból születő gyermekek nevének megállapítására vonatkozó szabályozás is. A közös házassági nevet viselő házastársak gyermeke csak a szülők közös házassági nevét kaphatja.

Hankó Faragó Miklós utalt arra, hogy a jogszabályok módosulásával változnak az anyakönyvi rendelkezések is, amelyek tiltották a kéttagú családnevet. Az államtitkár hangsúlyozta, hogy a legtöbb országban biztosítják a házasságkötés során a kettős név felvételének lehetőségét. Mint mondta, a nemzetközi kapcsolatokban gyakran okoz problémát, hogy a külföldön megkötött házassággal megszerzett kettős házassági nevet eddig Magyarországon nem lehetett anyakönyvezni. Elhangzott, hogy a változtatást az Alkotmánybíróság döntése és nemzetközi szerződésbeli kötelezettségek is szükségessé tették. A javaslatot támogató képviselői hozzászólásokat követően az általános vitát az elnöklő Szájer József lezárta.

Általános vita a bíróságokról, ügyészségekről
A bírósági és ügyészségi költségvetés átalakítását tűzi ki célul az az előterjesztés, amely a bíróságok szervezetéről és igazgatásáról, a bírák jogállásáról és javadalmazásáról, valamint az ügyészségről szóló törvény módosítását tartalmazza. Erről Hankó Faragó Miklós igazságügyi államtitkár beszélt kedden a törvényjavaslat általános vitáját megnyitó expozéjában, a parlamentben. Elmondta: a jogszabályok módosítását az Országgyűlés által 2002. július 9-én elfogadott, az ítélőtáblákról szóló törvény is szükségessé teszi.

Az államtitkár kiemelte, hogy a javaslat elfogadása nyomán a bíróságok és az ügyészségek maguk tervezhetik meg majd a költségvetésüket, szemben a mostani gyakorlattal, amelynek alapján ezt a Pénzügyminisztérium teszi. Hozzátette, hogy a kormány a költségvetési törvény részeként köteles benyújtani a bíróságok és az ügyészségek által készített tervezetet. Jelezte, a Pénzügyminisztérium véleményét a bíróságoknak és az ügyészségeknek be kell építeniük költségvetési tervezetükbe.

Hankó Faragó Miklós hangsúlyozta, hogy a javaslat által teljesebbé válik a bíróságok és az ügyészségek függetlensége. Rámutatott arra, hogy a módosításra Magyarország európai uniós csatlakozása miatt is szükség van. Mint mondta, az Európai Bizottság a Magyarországról készített jelentéseiben évről évre jelezte, hogy a bíróságok költségvetése nem elegendő, ami késlelteti az igazságügyi reformok végrehajtását.

A felszólalók sorát nyitó Avarkeszi Dezső (MSZP) elmondta: fontos, hogy a javaslat most került a parlament elé, mert ennek révén a törvényhozás október 31-ig elfogadhatja azt, így a jövő évi költségvetés keretében már nem a kormány, hanem a Legfőbb Ügyészség és az Országos Igazságszolgáltatási Tanács indítványáról dönthet az Országgyűlés. A képviselő szerint a pénzügyi függetlenség a bírói, ügyészi függetlenség egyik alapja, márpedig ez a megoldás megteremti ennek most még hiányzó elemét.

A fideszes Isépy Tamás kifejtette, hogy a javaslat költségvetéssel kapcsolatos részeit nem tudják elfogadni, ezért azt kérte, hogy e passzusokat vegyék ki az előterjesztésből. A képviselő ugyanakkor támogatásáról biztosította a javaslat ítélőtáblákkal kapcsolatos részét. Mint mondta, soha nem ellenezték az ítélőtáblák – a magyar jogtörténet hagyományainak megfelelő – létrehozását, bár mint megjegyezte, az e szintre kerülő ügyekkel egy ítélőtábla is „nyugodtan és vidáman” végzett volna. Isépy szólt arról is, hogy messzemenően nyitottak az 1997-ben „csont nélkül keresztülhajszolt” bírósági reform nyugodt és megfontolt felülvizsgálatára és egy valóságos átalakítás végigvitelére.

Salamon László (Fidesz) szerint Avarkeszi Dezső érvei a javaslat mellett abban az esetben helytállóak, ha olyan bírósági költségvetés kerül Ház elé, amilyet a kormány is támogatna. Mint mondta, ellenkező esetben előállhatna olyan helyzet – ahogy az 1994 és 1998 között meg is történt – hogy a kormánypárti képviselők módosító indítvánnyal leszavaznák az előterjesztést; ráadásul látszólag nem is a kabinet konfrontálódna a bíróságokkal. A képviselő közölte: nem osztja azt a véleményt, hogy a költségvetés alkalmas lehet a bírói függetlenség korlátozására. Hozzáfűzte: ha a bírói hatalmi ág maga állapíthatná meg költségeit, akkor az Országgyűlés a büdzsének csak egy részéről dönthetne. „A költségvetés egységes, a költségvetés a törvényhozás hatáskörébe tartozik” – fogalmazott Salamon László.

A fideszes képviselő hangsúlyozta, hogy frakciója hogy meg akarja szavazni a bíróságok szervezeti kérdéseivel kapcsolatos részt, a költségvetési passzusokat azonban nem, ezért – Isépy Tamáshoz hasonlóan – arra kérte a kormányt, hogy „mentesítse” ez utóbbiaktól az előterjesztést. Az elnöklő Szájer József ezt követően lezárta az általános vitát, jelezve, hogy a részletes vitáról következő ülésén határoz az Országgyűlés.

Kétmondatos javaslat az államfő elhelyezéséről
A köztársasági elnök és a Köztársasági Elnöki Hivatal elhelyezéséről új, kétmondatos törvényjavaslatot nyújtott be a kormány, amely szerint a köztársasági elnök és a Köztársasági Elnöki Hivatala elhelyezésére a budavári Sándor-palota szolgál. A törvény a kihirdetését követő 30. napon lép hatályba. Az előterjesztő korábbi javaslatát – amely ezt a kérdést a közjogi méltóságok tiszteletdíjáról és juttatásairól szóló kétharmados törvény módosításával kívánta megoldani – azért vonta vissza, mert az ellenzéki pártok nem támogatták azt.

Salamon László (Fidesz) szerint az a tény, hogy a kormány visszavonta korábbi javaslatát és újat terjesztett elő, az ellenzék véleményének elfogadását jelzi. „Az ellenzéknek sikerült elfogadtatnia a kormánnyal azt az álláspontját, hogy a köztársasági elnök elhelyezése nem a legfőbb közjogi méltóságok tiszteletdíjával, juttatásaival kapcsolatos kérdés” – jelentette ki. Hozzáfűzte: az előterjesztés ugyanakkor nem oldja meg azt a problémát, hogy a másik hatalmi ág képviselőjének elhelyezéséről is gondoskodni kell, azaz a miniszterelnöknek és a Miniszterelnöki Hivatalnak is ki kell költöznie a Parlamentből. A fideszes politikus emlékeztetett arra, hogy Medgyessy Péter még júniusban egy lakossági fórumon ígéretet tett erre. Hangsúlyozta: a Fidesz úgy gondolja, hogy ezt a kérdést is törvényalkotási szinten kell megoldani.

Vita az épített környezet alakításáról
Az Országgyűlés plenáris ülése kedden elkezdte és lezárta Csabai Lászlóné (MSZP) önálló képviselői indítványának általános vitáját, amely szerint a korábbi követelményeknek megfelelően készített településrendezési terveket a törvényben eredetileg előírt 2003. december 31-i határidő helyett 2004 végéig alkalmazhatnák a települések. Csabai Lászlóné kifejtette: az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi törvényt egy 1999. évi módosítás megváltoztatta, eszerint a településeknek az országos településrendezési és építési követelményeknek megfelelő új településrendezési terveket kell készíteniük. „Az építésügyi jogszabályok jelentős változása miatt indokolt volt az érvényes, de a korábbi szabályoknak megfelelően elkészített rendezési tervek alkalmazhatóságát határidőhöz kötni, ezt 2003. december 31-ben jelölték meg” – mondta a képviselő.

Ugyanakkor utalt arra, hogy az új elvárásoknak megfelelő településrendezési terveket napjainkig csupán a települések kisebb hányada készítette el. „Ez azzal is összefügg, hogy az új szabályoknak megfelelően átfogó tervet kell készíteni többek között az építési telkek helyzetére, a hulladékgazdálkodásra, emellett összhangba kell hozni a helyi terveket a megyei rendezési tervekkel” – emlékeztetett a politikus. Kitért arra, hogy az elmúlt időszakban lezajlott árvíz is bebizonyította, milyen gondosan kell átnézni például a hullámtereken épült ingatlanok helyzetét. A képviselő szerint számos helyhatóságnak azzal is szembe kell néznie, hogy egy évvel a határidő előtt már biztosan nem tudja elkészíteni a rendezési tervet.

Jauernik István (MSZP) elmondta: az önkormányzati bizottság egyhangúlag támogatta Csabai Lászlóné indítványát. Az önkormányzatok jó része ugyanis nem tudja elkészíteni határidőre a feladatát, és a tervezés szakaszában lévők is finanszírozási gondokkal küzdenek.

Balsay István (Fidesz) azt kifogásolta – a Fidesz területfejlesztési munkacsoportjának nevében -, hogy az indítvány legalizálni akarja a magyarországi rendezetlen állapotokat. „Ez megengedhetetlen az EU-csatlakozás előtt álló országban” – mondta. A fideszes képviselő bejelentette: módosító indítványt fog beadni Csabai Lászlóné indítványához. Közölte: megítélése szerint olyan nagy agglomerációk, mint például Budapest, vagy olyan jelentősebb területek, mint a Balaton vagy a Velencei-tó környéke esetében megengedhetetlen az új elvárásoknak megfelelő tervek határidejének meghosszabbítása egy évvel.

Horváth Csaba és Józsa István (MSZP) védelmébe vette a képviselő indítványát. Horváth Csaba elmondta: Budapest II. kerületének sem készült el az új elveknek megfelelő rendezési terve, és ha az eredeti határidő marad, akkor a kerület esetleg több EU-s forrásra szóló pályázat igénylésétől eleshet.

Ékes József (MDF) szerint a módosító javaslatnak örülni lehet, de arra is kellene gondolni, hogy a kistelepülések számára jelentős összegek hiányoznak a rendezési tervek kidolgozásához. Turi-Kovács Béla (Fidesz) viszont úgy érvelt, hogy a jogbiztonságot is figyelembe kell venni, ha a jövő év végi határidőt elhalasztják egy évvel. Számos önkormányzat ugyanis már erejéhez mérten hozzáfogott az új elvárások szerinti rendezési terv elkészítéséhez, néhol a meglévő erőforrásokat is átcsoportosítva.

Találmányok szabadalmi oltalma
Az Országgyűlés folytatta és lezárta a találmányok szabadalmi oltalmáról rendelkező törvény módosításának általános vitáját kedden. Isépy Tamás (Fidesz) – idézetekkel és aforizmákkal tarkított – felszólalásában elfogadásra ajánlotta a törvényjavaslatot, amelynek két fő célja van: a jogszabály hozzáigazítása az Európai Szabadalmi Egyezmény előírásaihoz, és a biotechnikai találmányok szabadalmi oltalmának korszerűbb szabályozása. Az ellenzéki képviselő szerint a törvény módosítására – annak ellenére, hogy a jogszabály mindössze hét éves – szükség van, mert a szabadalmi oltalom területén követni kell a tudomány változásait és a nemzetközi egyezmények előírásait.

A javaslat erényei között említette a honatya, hogy az nem változtatja meg jelentősen az eredeti szöveget, hanem a hatályos jog „szilárd vázára” épít. Isépy Tamás közölte: az Európai Szabadalmi Egyezményhez való csatlakozás legjelentősebb következménye az lesz, hogy az európai szabadalmi jog Magyarország területére is kiterjeszthető lesz, és a magyar szabadalmi hivatalnál is lehet majd európai oltalmat kérni. „Az európai szabadalmi rendszer nem váltja fel a nemzeti szabadalmi jogot és intézményrendszert, azzal párhuzamosan működik majd” – tette hozzá a fideszes politikus.

Font Sándor (MDF) szintén elfogadásra ajánlotta a javaslatot, amelyet ő is szükségszerűnek nevezett. Felhívta a figyelmet arra, hogy az Európai Szabadalmi Egyezményhez való csatlakozás nyomán nőni fog a külföldiek által Magyarországon megszerzett szabadalmak száma. Font Sándor véleménye szerint emiatt csökkenni fog a magyar kis- és középvállalkozások versenyképessége, ezzel a kérdéssel azonban a törvényjavaslat nem számol. A képviselő elmondta, hogy a növényfajták oltalmát önálló oltalmi formaként vezeti be a törvényjavaslat.

Lezsák Sándor (MDF) kifogásolta, hogy a törvényből nem derül ki, milyen anyagi következményei lesznek az új jogszabálynak. Közölte, hogy jó volna tudni, mennyivel kerülnek többe majd a szabadalmi oltalommal járó kiadások. A javaslat részletes vitára bocsátásáról következő ülésén dönt az Országgyűlés.

Általános vita a 2001. évi zárszámadásról
Göndör István (MSZP) a minimálbér-emeléssel járó növekvő adóterhekről és a foglakoztatás mértékéről, míg Kékkői Zoltán (Fidesz) az agrárhitelekre költhető 60 milliárd forintról beszélt a zárszámadási törvény általános vitája során kedden a parlamentben. Göndör István kijelentette: a kétéves költségvetést hamis prognózisokra építette az előző kormányzat, hiszen az inflációt mintegy 3 százalékkal alultervezte. „Bár az Orbán-kormány csökkenő munkanélküliségről beszélt, eközben mintegy 100 ezer fővel csökkent a foglalkoztatottak száma” – mondta. Hozzátette: a minimálbér emelésével a munkáltatók egyoldalúan viselték az azzal járó növekvő terheket.

Utalt arra, hogy a minimálbér megemelése után több mint 23 százalékkal nőtt a részmunkaidőben foglalkoztatottak aránya, miközben a nyugdíjasoknak juttatott jövedelem, valamint a családoknak adott költségvetési támogatások mértéke reálértéken csökkent. „A költségvetésben keletkezett többletjövedelem felhasználásának ellenőrzését a kormányzat kivonta az Országgyűlés hatásköréből, holott az előző évhez képest 36,2 milliárd forintról 85 milliárd forintra növelték az államháztartási tartalékot” – mondta a képviselő. Az infláció növekedésével kapcsolatban feltette a kérdést: mi lesz az önkormányzatokkal, amelyek az alacsonyan kalkulált inflációnak megfelelően kapták meg a juttatásokat?

Őry Csaba (Fidesz) válaszában utalt rá: a részidőben foglalkoztatottak aránya a teljes foglalkoztatáshoz képest mintegy 5 százalékot tesz ki. A politikus egy KSH jelentésre hivatkozva elmondta: a munkaképes, de nem foglalkoztatottak 88 százaléka nem akar elhelyezkedni a munkaerőpiacon.

Keller László (MSZP) rámutatott: a minimálbér-emeléssel kapcsolatban csak az 50 ezer forint bevezetésekor volt társadalmi konszenzus, az azt megelőző 40 ezer forintra emeléskor ennek megteremtését elmulasztotta az Orbán-kormány.

Kékkői Zoltán (Fidesz) felszólalásában a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium által agrárhitelek konszolidációjára, valamint elemi károk rendezésére fordítandó 60 milliárd forint elköltéséről beszélt. Szavai szerint ezzel az összeggel a jelenlegi kormány a hitelképtelen gazdálkodókat próbálja hitelképessé tenni, az agrártámogatásokat az agráriumból kivivők számára nyújt támogatást. A képviselő szerint az idén a mezőgazdaságban 60 milliárd forintot meghaladó hiány keletkezett, a költségvetést azonban jelenleg nem a termelők érdekében módosítják.

Zuschlag Já

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.