Nyolcvan éves lenne a magyar színjátszás nagy táncos-komikusa

Nyolcvan éve, 1923. február 18-án született Rátonyi Róbert kétszeres Jászai Mari-díjas színész, kiváló művész, a zenés színházi műfaj egyik meghatározó hazai személyisége. Humoros, könnyed stílusával szívesen látott figura volt a színpadon, kiemelkedő alakítást nyújtott számos darabban de sokat szerepelt filmen, televízióban, s a rádiókabaréban is.

MNO
2003. 02. 18. 8:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A későbbi komikus felmenői között akadt kereskedő, és kávéháztulajdonos, így Bronner Miksa, a Westend-kávéház tulajdonosa is, aki először foglalkoztatott kávézójában néger zenészeket. Szülei jómódú polgárok voltak, de szerencséjük nem mosolygott rájuk hosszan, ezért saját találékonyságukat is latba kellett vetniük életvitelük zökkenőmentes fenntartásához.

Fiukat a II. kerületi Érseki Katolikus Gimnáziumba íratták be, ami a legelőkelőbb intézetek egyikének számított Pesten, hiszen grófok, hercegek, bárók, nagykereskedők és nagyiparosok gyermekei jártak oda. Figyeltek fiuk zeneműveltségére is, ezért beíratták a Zeneművészeti Főiskolára, amit 1941-ben végzett el, hegedű szakon. Ekkor már érdeklődött a színjátszás iránt, ezért egy évvel később jelentkezett Rózsahegyi Kálmán színészképző iskolájába.

Véletlenszerűen jött az első kiugrás lehetősége, a Kata, Kitty, Katinka című operett kapcsán, melyben – egy beugrás révén – a nála harminc évvel idősebb Kosáry Emmi partnerét alakította, kiválóan. 1943-ban a Royal Revüszínházhoz szerződött, majd két évvel később a Pódium Kabaré társulati tagja lett. Egy év eltelte után a Művész Színházhoz szegődött, de 1947-ben már a Vígszínház tagja volt. Egy év Magyar Színházas kitérő után visszatért a Szent István körúti intézményhez, amitől 1950-ben megvált az Operett Színház kedvéért.

Ott – kisebb Petőfi, majd Jókai Színházas kitérővel – 1971-ig időzött, de 1968-tól már az Állami Operaházban is játszott. 1972-ben pedig átsétált a Nagymező utca páratlan oldalára, s megtalálta helyét a Thália Színházban. Közben eljegyezte magát az operett műfajával, mint másod táncoskomikusi minőségben az Operett színpadán debütált, a Napsugárkisasszony című darabban. Azt követte az 1945-ös Szibill, melyben olyan partnerei voltak, mint Honthy, Karády, Sárdy János és Feleki Kamill. De játszott a Makrancos hölgyben, a Szabotál a gólya című előadásban, a Nebántsvirágban Németh Marika, Bilicsi Tivadar és Rátkai Márton partnereként, a Vera és családjában, miben Verát Karády Katalin alakította.

Az így élni jó című operettben bizonyította be, hogy bonvivánnak is remekül beválik. Humoros alakításaival, friss megjelenésével, mindig szívesen látott figura volt a színpadon, ezért szinte nem is volt előadás nélküle. Az Állami Áruház, Luxemburg grófja, Boci-boci tarka sikerei után az igazi áttörést minden idők legnépszerűbb magyar operettje, az 1954-es Csárdáskirálynő hozta meg számára.

Bóni gróf szerepében lehetősége nyílt egy jellegzetes karakterfigura megoldására. A „Jaj cica, eszem azt a csöpp kis szád…”dal hozzá nőtt, az előadásokon négyszer is el kellett énekelnie Gyenes Magda partnerével. A Csárdáskirálynő nem csak itthon volt felülmúlhatatlan siker. A Szovjetúnióban este kihaltak az utcák, mert a produkciót élőben közvetítette a Rádió és a Moszkvai Televízió. Felléptek az Auróra cirkálón, és látta őket Hruscsov is. (A darabot 1975-ben felújították, és több mint 2000 előadást ért meg.)

Közben megházasodott, és 1953. decemberében megszületett a később zenei pályára lépő ifj. Rátonyi Róbert, majd két évvel később a szintén színésszé váló Rátonyi Hajnalka is. Az ő pályaútját pedig olyan darabok szegélyezték, mint a Csintalan csillagok, az 1964-es Nagymama, vagy a Lehoczky Zsuzsa partnereként játszott Bál a savonyban, a My Fair Lady, Marica grófnő, Maya, János vitéz. Széles mosolya, huncut kacsintása akkor is örökre vésődött a nézőben, ha csak egyetlen egyszer látta.

Víg kedélye mindenkire átragadt, ezért láthattuk legtöbbször komikusi szerepekben. Sokat tudott a színházról, s minden tudását a szórakoztatásnak vetette alá. Mindent szenvedéllyel művelt. A színház mellett sokat utazott, szeretett fényképezni, filmezni, remek riporter volt könyveiben, tévésorozataiban, s művészettörténeti szempontból is fontos összefoglalást írt a számára is annyira kedves opera műfajáról. Arcának komoly oldalát mutatta meg a Király Színház igazgatójáról (Beöthy László) készült Bal négyes páholy című darabban, melyben könnyfakasztó hitelességgel formálta meg Beöthy László alakját. Nagy ajándéknak tekintette ezt a szerepet, s a nézők sem gondolták másként.

A Thália nevét felváltotta az Arizona, ahonnan – már betegen – Veszprémbe szerződött, ahol a Petőfi Sándor Színházban a Csárdáskirálynőt készült megrendezni. Ezzel ünnepelte volna 70. születésnapját és az 50. színészi jubileumát. Ám a sors ezt már nem adta meg neki, mert október 8-án átköltözött az égi társulathoz, ahol kiváló szereposztásban rendezheti meg a Csárdáskirálynőt. A Farkasréti temetőben Gálvölgyi János mondott búcsúbeszédet. A Művész Színház 1993. november 14-én létrehozta a Rátonyi bérletet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.