Olcsó lenne, mégsem kell a diákmunka?

A nyári zsebpénzt nem könnyű megkeresnie az egyetemistának vagy főiskolásnak. Csak kevés diák olyan szerencsés, hogy szellemi munkát végezhet, pedig a diákmunka alkalmazásával jelentős megtakarítást könyvelhetnek el a vállalatok.

MNO
2003. 06. 29. 10:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a diák és hallgató munkavállalókat közvetítő iskolaszövetkezetek többsége valamelyik felsőoktatási intézmény égisze alatt jött létre, azzal a céllal, hogy a hallgatóknak megfelelő gyakorlatot szervezzen, a jelentkező cégek leggyakrabban könnyű fizikai munkát kínálnak az iskolaszövetkezetek tagjainak. A szellemi munkák között leggyakrabban az adatrögzítés fordul elő, ami egy felsőéves egyetemistának vagy főiskolai hallgatónak nem kihívás.

A diákmunka szezonja nem csak a nyár – mondta Rácz Attila, a Műegyetemi Iskolaszövetkezet igazgatója. Sőt az alkalmazott diákmunkaerő létszáma nem is a nyári időszakban a legnagyobb, hanem március-áprilisban, illetve november-decemberben.
Az állást ajánló cégek a gazdaság szinte minden területéről képviseltetik magukat, ahol hosszabb-rövidebb ideig kiegészítő munkaerőre van szükség. „Tömegesen természetesen azokon a területeken alkalmazzák a diákokat, ahol nem számítható ki előre a szükséges létszám, illetve nagy az élőmunkaigény, ugyanakkor követelmény a gyors és megbízható munkavégzés„ – közölte Rácz Attila.

Jellemző területe ennek a csomagolás, termékátcímkézés, borítékolás, szoftver-tesztelés. Emellett rengeteg hallgató tevékenykedik cégeknél elszórtan (helyenként egy-kettő) adatbeviteli, irodai, adminisztratív területen is. Kevesen tudnak azonban megcsípni olyan állást, ahol tanulhatnak is valamit, és az önéletrajzukban is „jól mutat”. A nyári időszakban megszaporodnak a telefonügyeletesi, recepciós munkakörök, a titkárnői, az irodai kisegítői, ügyeletes jellegű megkeresések. Ezek a tevékenységek általában feltételeznek valamilyen képzettséget, nyelvtudást, szövegszerkesztői, táblázatkezelői ismeretet, gyakorlatot.

A diákmunkával keresett pénzből nem nagyon lehet megtakarítani. „Az iskolaszövetkezet tagjainak nagy többsége év közben heti egy-két napot dolgozik, így meg tud keresni 25-30 ezer forintot egy hónap alatt, ami nagyjából szórakozásra, netán egy kis spórolásra elegendő„ – véli Rácz. Az órabérek az összes iskolaszövetkezetnél nagyjából 380 forintnál kezdődnek, és a szakmai munkák vagy például a tolmácsolás, fordítás esetén elérhetik az 1500-2000 forintot. Ezek bruttó óradíjak, a diákok béréből is levonják azután a személyi jövedelmadót (kulcsa a keresett pénz mennyiségétől függ), valamint a 1,5 százalékos munkavállalói járulékot. Adójóváírásként csak 100 ezer forintos jövedelem alatt kaphatnak vissza legfeljebb 9 ezer forintot.

Az a diák, aki munkaszerződés nélkül elmegy dolgozni egy munkáltatóhoz, semmi jót ne várjon. Semmilyen biztosíték nincs arra, hogy megkapja a bérét. „Az iskolaszövetkezet közvetítése ilyen szempontból védelmet jelent, hisz a munkáltatóval a szövetkezet áll szerződésben, jogviszonyban, így a diák, aki az iskolaszövetkezettel kötött munkaszerződést, mindenképp megkapja jogos járandóságát, ha megfelelően látta el feladatát” – mondta. Minden cég kerülhet átmeneti pénzzavarba, de a diákot ez sem érinti, ha iskolaszövetkezeti keretben dolgozik. Természetesen az iskolaszövetkezetek is próbálnak védekezni – a saját érdekükben. Először is leinformálják a munkát felajánló céget. Emellett nem egyértelmű díjazású, vitára okot adó tevékenységeket már el sem vállalnak, például: jutalékos munkákat, kereskedelmi (házalós) tevékenységeket, kérdőíves felméréseket, kikérdezéseket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.