Dívák, primadonnák, színésznők az Ernst Múzeumban

Három élet, három karrier és három ragyogó tehetségű, színháztörténet író gyönyörű színésznő. Divatot, szokásokat, hajviseletet teremtettek az 1870-es években, a századfordulón és a második világháború előestéjén. Hármukról - Jászai Mariról, Fedák Sáriról és Karády Katalinról - mutat be eddig talán kevésbé ismert részleteket az Ernst Múzeum most megnyíló és október 22-ig látható kiállítása.

Gazsó Rita
2003. 09. 10. 13:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Dívák, primadonnák, színésznők címmel nagyszabású és rendkívül aprólékos kiállítást rendez az Ernst Múzeum Jászai Mari, Fedák Sári és Karádi Katalin emlékére szeptember 11-október 22. között. A tárlatot számos színes program, többek között egy, a színésznők emlékére rendezett kalapbemutató kíséri majd, Bara Marianne kalaptervező kimondottan erre az alkalomra készített munkáiból. Az érdeklődők ezen kívül részt vehetnek egy Jászai-esten, Kassai István zongorakoncertjén, megtekinthetnek egy gyermekpszichodrámát, a Mámi című filmet Fedák Sárival, a Halálos tavaszt pedig Karády Katalinnal a főszerepben vagy akár autóbusszal megtett kiránduláson csodálhatják meg a „színésznők Budapestjét”.

Jászai Mari, az Ászáron született tragika 1866-ban, tizenhat évesen szökött meg otthonról, hogy színésznő lehessen. Előbb Kolozsvárott dolgozott, majd 1872-től a budapesti Nemzeti Színház szerződtette. Kiemelkedő alakításaival hozzájárult, hogy a Nemzeti Színháznak ezt az időszakát „aranykor”-ként emlegették. Tragikai szerepeit tudatos történelmi, művészettörténeti tanulmányok kíséretében a legapróbb részletekig kidolgozta.

Fedák Sári, a későbbi primadonna Beregszászról származott és hírnevét a János vitéz címszerepe alapozta meg, aminek nyomán a budapesti színházi élet első számú primadonnájává vált. A Népszínházban, a Király Színházban, a Víg Színházban, a Magyar Színházban és külföldön egyaránt szerepelt. Saját társulatával többször vendégszerepelt az Egyesült Államok magyarlakta vidékein.

Karády Katalin, a két háború közötti „békeévek” dívája
1936-ban kezdett színészetet tanulni és először Somerset Maugham és Zoe Atkins Az asszony és ördög című darabjában lépett fel 1939-ben, a Pesti Színházban. Filmszínésznőként Zilahy Lajos fedezte fel, 1939–1948 között húsz nagyjátékfilm és három kisfilm főszerepét játszotta el. 1949-ben külföldre távozott. Annak ellenére, hogy filmjeit itthon betiltották, népszerűségét távollétében is megőrizte: 1979-ben kiadott lemezét napok alatt szétkapkodták.

Ez az amit a lexikonokból minden érdeklődő megtudhat a három színművészről. Hogyan lett valakiből vezető színésznő Magyarországon az 1870-es években, a századfordulón és a második világháború előestéjén? Milyen családi háttér, milyen indíttatás, milyen műveltség segítette őket ebben? Milyen tanulmányokat folytattak, kik pártfogolták őket? Kik voltak szerelmeik, társaik, barátaik, barátnőik? Milyen viszonyt alakítottak ki igazgatójukkal, a művészeti élet vezető személyeivel, kritikusokkal, a sajtóval? Hogyan jelentek meg a színpadon kívül? – merült fel annak idején és merül fel ma is azonban megannyi kérdés a három hajdan ünnepelt művésznővel kapcsolatban.

Divatot, szokásokat, hajviseletet teremtettek. Recepteket neveztek el róluk, autót vásároltak, közlekedési balesetet okoztak, olykor a politika uszályába kerültek, és kénytelenek voltak belső vagy külföldi emigrációba vonulni. A kiállítás célja, hogy az ismert biográfián kívül ezeket a jelenségeket is felkutassa és bemutassa. A tárlat középpontjában három meghatározó jelentőségű magyar színésznő áll: Jászai Mari, Fedák Sári és Karády Katalin. A színháztörténet-írás nemcsak a színházi előadás rekonstruálásával birkózik meg nehezen, a fentebb vázoltak regisztrálását sem képes elvégezni. Nem is foglalkozik vele, hiszen úgy véli, hogy nem tartozik rá, de kizárólag írásos formában nehéz is volna megörökíteni ezt a folyamatot. Ezért a kiállítás és a kiállítást kísérő programok módszertanilag is újdonsággal szolgálnak, s ötleteket adnak a további kutatáshoz – olvashatóak Gajdó Tamás gondolatai a kiállítás ajánlójában.

A kiállítás nagyobb tematikus egységei a három színésznő karrierjének hasonló fordulópontjaihoz igazodnak. Ezek a pillanatok nemcsak életük azonosságaira, a színésznőkre általában jellemző magatartásformákra, attitűdökre hívják fel a figyelmet, hanem sokrétű művelődéstörténeti kitekintést is adnak. A képzőművészeti, zenei, irodalmi élet szereplőivel tartott kapcsolataik következtében ők, valamint a kor politikai férfiúi, mecénásai, a társasági életben szívesen forgolódó „smokkjai” közül is sokan megjelennek – írja Gajdó Tamás.

A kiállítás változatosságát a színhelyek is megteremtik: Budapest nevezetességei, a vidéki magyar városok mellett Bécs, Berlin, New York sziluettje is fel-feltűnik. Változatosak a magánélet helyszínei is: fürdőszoba, konyha, budoár, strand stb. A kiállítás a színésznők színházi munkáját is nyomon követi: bemutatja a próbák rendjét, a partnereket, a szerzőket és a rendezőket, a színházi üzemet, a színházi közönséget, a rajongókat. Nemcsak a publikum ajándékai, a premier-bankettek szertartásai, a színházi társaságok bohémiája érdekes, hanem az is, hogyan ápolták művésznők a közönség-kapcsolatokat: autogramok, aláírt képeslapok, az emlékkönyvekbe bejegyzett sorok szemléltetik ezt a folyamatot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.