MSZP-SZDSZ „találmány”: utak pernyéből és kohósalakból

Az MSZP és az SZDSZ oly módon hasznosítaná az ipari veszélyes hulladékot, hogy az épülő gyorsforgalmi utak töltésébe nehézfémekkel szennyezett salakanyagot és földet építene be – derült ki egy mai sajtótájékoztatón. A környezetvédők szerint az ötlet elképesztő. Mivel a felhasznált anyagokat a beépítés előtt mindenképp ártalmatlanítani kell, felmerül a kérdés, megérné-e a kohósalakból és pernyéből töltést építeni.

Ádám Kata
2003. 10. 15. 13:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az MSZP és az SZDSZ oly módon hasznosítaná az ipari veszélyes hulladékot, hogy az épülő gyorsforgalmi utak töltésébe nehézfémekkel szennyezett salakanyagot és földet építene be – derült ki Wekler Ferenc, az Országgyűlés SZDSZ-es alelnöke és Toller László MSZP-s országgyűlési képviselő, Pécs polgármestere mai sajtótájékoztatóján, melynek témája a gyorsforgalmi közúthálózat fejlesztése, és az ezzel összefüggő hulladékhasznosítási lehetőségek voltak.

A távirati iroda tájékoztatása szerint a kormánypárti politikusok az M6-os autópálya töltéséhez használnák fel a fenti ipari melléktermékeket; az M6-os ily módon „zöld úttá” válhatna – hangsúlyozták.

Wekler Ferenc elmondása szerint egyes térségekben más és más veszélyes hulladékot építenének be az adott útszakaszba: Érdnél metallokémiai nehézfémekkel szennyezett salakanyagot és földet, Dunaújvárosnál a vasmű kohósalakját, míg Pécs környékén az erőmű pernyéjét. – Ezek és a hozzá kapcsolódó építési és egyéb hulladék jelenti azt a mennyiséget, melyet az autópálya-építésben javasolunk a kivitelezőknek és a tervezőknek felmérni, a terveket olyan szinten elkészíteni, hogy e hulladékok a kivitelezés során beépíthetők legyenek – mondta a politikus, aki szerint ilymódon a szennyeződések megszüntethetőek lennének.

Wekler javasolta azt is, hogy az ország más területein is mérjék fel a veszélyeshulladék-hasznosítás e módjából adódó lehetőséget, hiszen – mint Toller László mondta – ez a módszer minden érintett település számára kedvező és a környezetvédelem ügyét is szolgálja; hasonló ökopálya megépítésére Németországban már volt példa – bizonygatták.

– Arra sehol nem lehetett példa, hogy nehézfémekkel terhelt anyagokból, veszélyes hulladékból közterületen létesítmény épüljön – reagált a fentiekre Privigyei Csaba, a Hulladék Munkaszövetség (HuMuSz) munkatársa az MNO-nak, hangsúlyozva: ez ellentétes volna a jogszabályokkal. – A kohósalak veszélyes hulladék, mindenképp szükség van a szakszerű ártalmatlanításra – mondta a szakember, megemlítve: az ártalmatlan építési törmelék felhasználása viszont környezetvédelmi szempontokból is ajánlható.

– A felhasználás előtt mindenképpen ártalmatlanítani kell a veszélyes anyagokat. Kérdés, ily módon költséghatékony-e a hulladékok ilyen célú hasznosítása – hangsúlyozta Privigyei. – Mivel vegyes összetételű hulladékról van szó, a nehézfémeket be kell vizsgálni, és mindegyik fajtára más-más ártalmatlanítási technikát kell találni és alkalmazni – sorolta a környezetvédő, aki szerint a veszélyeshulladék-kezelés alapvető ismérve, hogy ezeket az anyagokat a környezettől minél jobban el kell szigetelni.

A HuMuSz munkatársa környezetvédelmi szempontból mindenképp aggályosnak tartja a veszélyes hulladékok építési célú felhasználását. – Erről az eljárásról eddig még nem hallottunk sem Németországban, sem másutt – mondta Privigyei Csaba, aki felhívta a figyelmet arra is: meg kell találni a helyet, ahol az ártalmatlanítást lebonyolítják. – Különben nem szavatolható, hogy a szennyezés nem terjed ki, illetve a nehézfém nem mobilizálódik a talajban – tette hozzá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.