Jézustól Bob hercegig

Volt már Macbeth, Liliomfi, Ádám Az ember tragédiájában. 1995-ben debütált a zenés színpadon Freddyként a My Fair Ladyben. Azóta a musicaltől az operettig szinte minden zenés műfajban próbára tette tehetségét. Sikert aratott többek között a János vitéz címszerepében, Jézusként a Mária evangéliumában, és a Godspellben.

Lázár Fruzsina
2003. 11. 24. 10:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Eljátszotta Huszka Bob hercegét, a West Side Story Tonyját. A Szörényi-Bródy szerzőpáros nevével fémjelzett Trilógia mindegyikében szerepet kapott. „ A színház számomra mindig is közösségi ünnepet jelentett”- állítja Tóth Sándor, a Magyar Színház művésze.

Középiskolai végzettsége szerint élelmiszer analitikus.

Amikor tizennégy évesen vidékről a fővárosba kerültem
úgy éreztem, „kinyílt” előttem a világ. Színházba, múzeumba kezdtem járni, a tanulást pedig, -hiába érdekelt a borászati analitika- olyannyira elhanyagoltam, hogy másodikban négy tantárgyból is megbuktam. Kaposi Józseffel, a magyartanárommal, 1980 decemberében megalapítottuk a Jibraki diákszíntársulatot, amellyel rengeteg versenyt
megnyertünk. Olyan sokat jelentett számomra az amatőr színjátszás, hogy eszembe sem jutott, hivatásos színész is lehetnék. Távolt állt tőlem a „profi” világ, a színház számomra akkor is, most is valamiféle közösségi ünnepet jelent. Végül néhány hozzáértő tanácsát megfogadva mégis csak jelentkeztem a főiskolára.

Manapság ritka, hogy egy színész öt-tíz évet töltsön
ugyanannál a társulatnál. Tóth Sándor az egykori Nemzeti Színház stúdiósaként kezdte, a diploma megszerzése után ide szerződött, és azóta is a -ma már- Magyar Színház tagja.


Amikor második próbálkozásra sem vettek fel a főiskolára, Bodnár Sándor elhívott a Nemzeti stúdiójába. Fontos állomása volt ez az életemnek. Egy éven át éjjel-nappal a színházban voltam. A következő évben sikerült a felvételim. A diploma után több vidéki társulathoz is hívtak. Én azonban Pesten akartam maradni, és nem is bántam meg. A Nemzetiben sorra kaptam azokat a szerepeket, amelyekért a kezdő színészek vidékre szoktak menni.

Jézus, István, Imre herceg... Mindig pozítív hősöket játszik?

Számomra az általam megformált figura személyisége a fontos, nem az, hogy jó vagy rossz ember-e. Első nagyobb szerepem a Nemzeti Színházban például Macbeth volt, aki korántsem nevezhető pozitív hősnek. Jézus esetében nyilván fontos volt, hogy a rendező milyen képet hordoz magában Isten fiáról. Illetve, hogy olyan színészt válasszon, akinek a szájából hitelesen hangzik, hogy én vagyok az út, az igazság, az élet. Első találkozásom a Szörényi- „művekkel” a Kiátkozott című rockopera volt, amelyben IV. „Kun” László királyt alakítottam. Ez után eljátszhattam Istvánt az István, a királyban, majd az Atilla, Isten kardjában és a Veled, Uram!-ban is szerepet kaptam.

Először nyolc évvel ezelőtt a My fair lady Freddyjeként lépett színpadra zenés szerepben. Azóta a musicaltől az operettig, számos darabban énekelt.

Az éneklés intim kitárulkozás. Sokkal közvetlenebb kapcsolatot jelent a közönséggel, mint egy prózai szerep, hiszen nem az intellektuson keresztül hat az érzelmekre.
A főiskolai zenetanulásom nem volt túl „sikeres”. Igazából Gulyás Dénes szerettette meg velem az éneklést. Freddy szerepét kettőnkre osztották 1995-ben. A próbák szüneteiben tíz-tizenöt perceket foglalkozott velem. Ezek a „magánórák” olyan hatásosak voltak, hogy bizonyos szempontból neki köszönhetem a zenei pályafutásomat. Ő osztotta rám később a János vitéz címszerepét.

Aztán sorra kapta a zenés szerepeket. Többek között a híres musicalben, a West Side Story-ban, a Bob herceg című daljátékban, a Szörényi-Bródy szerzőpáros nevével fémjelzett rockoperákban, Jézus lett a Godspellben, később a Mária evangéliumában... Szinte az összes létező zenés műfajban próbára tehette a hangját.

Minden műfajnak megvan a maga szépsége, egyiket sem szeretem jobban a másiknál. A legfontosabb, hogy valódi érzelmeket, hiteles gondolatokat közvetítsen a figura, amit játszom. Ebből a szempontból teljesen mindegy, hogy musicalről, rockoperáról, vagy a mostanában „lenézett” operettről van-e szó.

Sokan panaszkodnak, hogy manapság egyre kevesebb igazán jó darabot lehet látni…

Amit mostanában színházi körökben „magas művészetnek” neveznek, gyakran nem más, mint intellektuális blöff. Számomra az nem színház, ahol a néző nem érti, miről szól az előadás. Persze, kell ilyen is, de az a szakmának, és ne a nagyközönségnek szóljon. Senki nem jelentheti ki, hogy ez vagy az abszolút érték. Mindent lehet jól és rosszul csinálni. A legnagyobb baj, hogy sok színész és rendező nem teljesíti a szakmai minimumot. Egy-egy előadásban sokszor az a legfontosabb, hogy a színpadi megfogalmazás olyan legyen, amilyet még senki nem látott korábban. Ez önmagában nem lehet cél. Szerintem a színpadon kitárulkozó ember mindennél értékesebb.

Úgy tűnik, a jövőben a színházak helyzete egyre nehezebb
lesz...


Féltem a szakmát. Soha ennyi diplomás színész nem volt szerződés nélkül. Szükség volna egy erős érdekvédelmi szervezetre. Ám a „magas politikának” nem gondolkodó, a sorok közt olvasni tudó emberekre, hanem tébé- és adószámmal rendelkező, fogyasztásra nevelt szavazó polgárokra van szüksége. A hanyatlás első jele egy nép életében, ha az állam vezetése nem tartja fontosnak, hogy a polgárai fölvilágosultak és műveltek legyenek. Sajnos, egy új istent kezdtünk tisztelni, és ez -többek között- a kultúrának sem válik a javára...

Rengeteg színházi, annál kevesebb filmszerepben láthattuk. Miért?

A rendszerváltozás előtt évente több száz tévéjáték készült. Ezekből az ország megismerhette a színészeit. Azt a kevés magyar filmet, ami mostanában készül, olyan emberekkel lehet eladni, akiket valahonnan már ismer a közönség. A rendezők sok jó színészről nem is tudnak. Tisztában vagyok vele, hogy én nem úgy vagyok jelen a szakmában, hogy az marketing szempontból fontos lenne egy rendezőnek vagy producernek.

Mi kell ma a népszerűséghez?

Televíziós vagy filmszerepek. Játszhat az ember havi harmincat, tévé nélkül nem megy… Hogy mennyire nem, azt jól példázza az a történet, amikor Kállai Ferenc nem rég parkolni szeretett volna a Róna utcában. Hirtelen ott termett valaki, és megkérte, ne álljon oda, mert azt a helyet Pongó „művész úrnak” tartják fenn… Ha ezt jelenti a sztárság, inkább sose legyek az.
Mostanában hívtak egy tévésorozatba szerepelni. Tudom, hogy ismertséget és pénzt hozott volna, mégis úgy gondoltam, amíg nincsenek egzisztenciális problémáim, addig nemet mondok az ilyen felkérésekre. Nem a sorozat színvonala miatt, hanem mert korlátozná a színpadi „létezésem”.

Mire mondana igent?

Filmszerepekre. Valamint jó színpadi szerepekre, jó rendezőkkel és jó kollégákkal.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.