M5-ös: megállapodtak?

Márciusban matricássá válik az M5-ös autópálya – jelentette be pénteken Gál J. Zoltán kormányszóvivő, de a részletekről nem számolt be. A titkolózás miatt csak találgatni lehet, mennyiért, milyen feltételek mellett és melyik társaság kezeli majd a sztrádát. A kérdésben tegnap sokféle, egymással ellentétes híresztelés látott napvilágot.

Magyar Nemzet
2004. 01. 31. 7:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár Szabó Imre, a Pest Megyei Közgyűlés szocialista elnöke kész tényként nyilatkozta pénteken a távirati irodának, hogy a Magyar Posta megvásárolta az M5-ös autópályát kezelő Alföldi Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. részvényeit, ezt sem a tárgyalásokat vezető szakminisztérium, sem a hírbe hozott vevő nem erősítette meg. Később a hírt közlő politikus is pontosított: az üzletet még nem kötötték meg, de a közeljövőben biztosan aláírják a szerződést.

Az AKA Rt., illetve a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium januárban kezdett tárgyalásokat, miután Medgyessy Péter kijelentette: az Európa legdrágább autópályájaként emlegetett M5-öst bevonják a matricás rendszerbe.

Lejárt a miniszterelnök szabta határidő az AKA Rt. és a GKM között kötendő szerződés véglegesítésére, ám a részletekről még csak találgatások láttak napvilágot. Nem tudni például, hogy mennyit kért az AKA Rt., és azt sem, hogy a biztos vevőnek kikiáltott Magyar Posta miből fizeti ki a részvények árát. Igaz ugyan, hogy a társaság a Postabank eladásából – elvileg – hozzájutott 101 milliárd forinthoz, de a Magyar Nemzet értesülései szerint az extra bevételre – az adózás után – az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. is igény tart osztalék formájában, hogy teljesíteni tudja a költségvetés felé vállalt befizetési kötelezettségét. Ráadásul – a lap úgy tudja – a privatizációs szervezetet, csakúgy, mint a tulajdonában lévő postát, hivatalosan nem kérték fel sztrádavásárlásra.

Szakértők szerint bizonytalan annak megítélése, mennyire jó üzlet a postának a tranzakció. Kalmár István, a posta korábbi elnök-vezérigazgatója érdeklődésünkre elmondta: ha a társaság a 101 milliárdot az autópálya kivásárlására költi, azzal jelentős nyereségadó befizetése alól mentesül, cserébe viszont egy bizonytalan üzletbe vág bele. – Hiszen – fogalmazott – kérdéses, mikor térül meg ez a befektetés.

Sajtóinformációk szerint azonban a posta nem sokáig marad tulajdonos, mert szerepe csupán a vásárlásra korlátozódik, az üzemeltetés jogát ezután átadják másik társaságnak. Ezzel kapcsolatban Fónagy János, a Fidesz-kormány egykori gazdasági minisztere a Magyar Nemzetnek elmondta: pártja értékeli ugyan, hogy az M5-öst sikerül végre bevonni a hazai matricás rendszerbe, de egyúttal arra kéri a kormányt, hogy ne adják ki újból az állam kezéből. Hozzátette: reményei szerint a kormány még tavasszal kiírja a gyorsforgalmi út továbbépítéséhez szükséges tendert, méghozzá olyan formában, hogy közepes magyar vállalkozások is eséllyel indulhassanak. Hasonlóképpen nyilatkoztak az ügyben az ellenzéki pártok Bács-Kiskun megyei vezetői is.

Az autópálya jövőjének homályos részleteiről tegnap a kormány végül Gál J. Zoltán szóvivőn keresztül annyit közölt, hogy a kommunikáció befagyasztása a határidők betartását és ezen keresztül a magyar állampolgárok érdekeit szolgálja, de most már biztos, hogy az autópálya március 12-től bekapcsolódik a matricás rendszerbe. Mint elmondta: a megállapodás megfelel az adófizetők érdekeinek, a kontraktust pedig később közzéteszik.

Erdősi Csaba

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.