Bár Szabó Imre, a Pest Megyei Közgyűlés szocialista elnöke kész tényként nyilatkozta pénteken a távirati irodának, hogy a Magyar Posta megvásárolta az M5-ös autópályát kezelő Alföldi Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. részvényeit, ezt sem a tárgyalásokat vezető szakminisztérium, sem a hírbe hozott vevő nem erősítette meg. Később a hírt közlő politikus is pontosított: az üzletet még nem kötötték meg, de a közeljövőben biztosan aláírják a szerződést.
Az AKA Rt., illetve a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium januárban kezdett tárgyalásokat, miután Medgyessy Péter kijelentette: az Európa legdrágább autópályájaként emlegetett M5-öst bevonják a matricás rendszerbe.
Lejárt a miniszterelnök szabta határidő az AKA Rt. és a GKM között kötendő szerződés véglegesítésére, ám a részletekről még csak találgatások láttak napvilágot. Nem tudni például, hogy mennyit kért az AKA Rt., és azt sem, hogy a biztos vevőnek kikiáltott Magyar Posta miből fizeti ki a részvények árát. Igaz ugyan, hogy a társaság a Postabank eladásából – elvileg – hozzájutott 101 milliárd forinthoz, de a Magyar Nemzet értesülései szerint az extra bevételre – az adózás után – az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. is igény tart osztalék formájában, hogy teljesíteni tudja a költségvetés felé vállalt befizetési kötelezettségét. Ráadásul – a lap úgy tudja – a privatizációs szervezetet, csakúgy, mint a tulajdonában lévő postát, hivatalosan nem kérték fel sztrádavásárlásra.
Szakértők szerint bizonytalan annak megítélése, mennyire jó üzlet a postának a tranzakció. Kalmár István, a posta korábbi elnök-vezérigazgatója érdeklődésünkre elmondta: ha a társaság a 101 milliárdot az autópálya kivásárlására költi, azzal jelentős nyereségadó befizetése alól mentesül, cserébe viszont egy bizonytalan üzletbe vág bele. – Hiszen – fogalmazott – kérdéses, mikor térül meg ez a befektetés.
Sajtóinformációk szerint azonban a posta nem sokáig marad tulajdonos, mert szerepe csupán a vásárlásra korlátozódik, az üzemeltetés jogát ezután átadják másik társaságnak. Ezzel kapcsolatban Fónagy János, a Fidesz-kormány egykori gazdasági minisztere a Magyar Nemzetnek elmondta: pártja értékeli ugyan, hogy az M5-öst sikerül végre bevonni a hazai matricás rendszerbe, de egyúttal arra kéri a kormányt, hogy ne adják ki újból az állam kezéből. Hozzátette: reményei szerint a kormány még tavasszal kiírja a gyorsforgalmi út továbbépítéséhez szükséges tendert, méghozzá olyan formában, hogy közepes magyar vállalkozások is eséllyel indulhassanak. Hasonlóképpen nyilatkoztak az ügyben az ellenzéki pártok Bács-Kiskun megyei vezetői is.
Az autópálya jövőjének homályos részleteiről tegnap a kormány végül Gál J. Zoltán szóvivőn keresztül annyit közölt, hogy a kommunikáció befagyasztása a határidők betartását és ezen keresztül a magyar állampolgárok érdekeit szolgálja, de most már biztos, hogy az autópálya március 12-től bekapcsolódik a matricás rendszerbe. Mint elmondta: a megállapodás megfelel az adófizetők érdekeinek, a kontraktust pedig később közzéteszik.
Erdősi Csaba
Orbán Viktor: A koronavírus-járvány legnagyobb tanulsága a magyarok ereje és összetartása