Csömödéri falu végén – van egy kisvasút

A Magyarországon leghosszabb a csömödéri kisvasút június 26-án szombaton várja vendégeit kisvasúti napja alkalmából. A még ma is alapvetően faanyagszállítási feladattal üzemelő 109 km-es hálózat egy részén turistavonatok is közlekednek a nyári idényben.

Jakóts Ádám
2004. 06. 21. 14:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A csömödéri minden bizonnyal hazánk egyik legdinamikusabban fejlődő kisvasútja, ami elsősorban annak köszönhető, hogy jelenleg is főként eredeti, gazdasági célú feladatát látja el. A teherforgalom bevételei könnyebben lehetővé teszik a turisztikai célú fejlesztéseket is. A jelenlegi 109 kilométeres hálózat 2000-ben, a csömödéri és a lenti vonalak összekötésével jött létre, így az egyesült vasútüzem átvehette a Magyarország leghosszabb kisvasútja megtisztelő címet a kecskeméti vonaltól.


Az Ábel nevű gőzös Csömödér állomáson

A csömödéri vonalak építése 1918-ban vette kezdetét a Csömödér-Szentpéterfölde szakasszal, majd 1944-ig több lépcsőben épült meg a több szárnyvonalat és kisebb elágazást magában foglaló hálózat. Az Eszterházy-hitbizomány Bánokszentgyörgy környéki erdeinek faállományát megvásárló zágrábi és csáktornyai kereskedők ezután gőzüzemű kisvasúton jutatták el a fát a csömödéri nagyvasúti átrakóra. A kereskedők hasznát látva a hitbizomány 1922-től saját kezébe vette a fakitermelést, ami a vasúthálózat bővítése mellett a csömödéri fűrészüzem felépültét is magával hozta. A 30-as években kezdődő olajfeltárás nyomán is akadt feladata a kisvasútnak. A bázakerettyei kutak építéséhez szükséges csöveket és építőanyagokat, valamint a munkásokat is kisvonat szállította a helyszínre. A csömödéri vasút- és fűrészüzemet 1945-ben államosították. A kisvasúti vonalak hossza ekkor 60 km-t tett ki.


A selejtezett kocsiból kialakított szalonkocsi utastere

A vonóerő gerincét képező, ma is használatos C–50-es mozdonyok első példánya 1962-ben jelent meg Csömödéren, majd a gőzvonatás 1965-ben meg is szűnt. Az egykori gőzösök közül a legendás Hany Istók nevűt a nagycenki járműskanzenben, egy másikat pedig a csömödéri állomáson állítottak ki. Hany Istók első szolgálati helye a hansági kisvasutakon volt, nevét ott kapta a vidék mondai alakja után. A gőzüzem történetében új fejezet kezdődött 1999-ben, amikor üzembe állították az erdélyi borszéki kisvasútról vásárolt Ábel nevű gőzmozdonyt. Ábel viszont már nosztalgiából, a kisvasút turisztikai vonzerejének növelése érdekében érkezett Csömödérre. A nyári idényben hétvégenként menetrend szerint közlekedik is, amennyiben a tűzgyújtási tilalom ezt nem akadályozza. Lentiben – szintén az Eszterházy tulajdonú erdők feltárása céljából – 1924-től kezdődött a kisvasútépítés Szilvágy község irányába. A gőzüzemre berendezett vonalak zöme 1928-ig épült meg, majd – a csömödérihez hasonlóan – az 1945-ös államosítást követően is hajtottak végre némi bővítést.


Személyvonat érkezik a töröszneki hídhoz

A Szilvágy környéki erdőkből egészen a 2000-ben megvalósult vonalösszekötésig az 1923-ban épült lenti fűrészüzembe hordták a kitermelt fát. A különálló vasút hossza közel 27 km volt.
A csömödéri és lenti vonalak összekötésének gondolata a 90-es évek elején merült fel főként gazdasági okokból, de 1997-ben kezdődött megvalósításánál már a turisztikai szempontok is érvényesültek. A lenti termálfürdő és uszoda, vagy Zrínyi egykori várának maradványai széleskörű vonzerőt jelentenek. Az új, 6,6 km hosszú összekötő szakasz megépülte és a Lentibe tartó régi vonal megerősítése után a személyvonatok már 32 km-es szakaszon, Lenti–Kistolmács között közlekednek. Az erdők-mezők között zakatoló, vadregényes tájon futó kisvasút végállomása a Csömödértől 18 kilométerre levő Kistolmács. A közeli mesterségesen létrehozott tó horgászásra és fürdőzésre egyaránt alkalmas, így egész napos kikapcsolódást nyújthat az idelátogatóknak. A vasútbarátok számára több különlegességet is tartogat a Csömödéri ÁEV.


Kisvonat vadonatúj pályán

Itt található az egyetlen üzemképes mechanikus hajtásrendszerű Mk48-as típusú dízelmozdony, mely évtizedes szegedi szakközépiskolai veszteglése, majd felújítása után 2000-ben került Csömödérre a nehéz tehervonatok továbbításának megkönnyítésére. Tavaly fejeződött be egy régi, Nyíregyházáról selejtezetten vásárolt személykocsi felújítása, mely szalonkocsivá alakítva a magyar kisvasutak egyik ékessége.
A jövő szombaton megrendezésre kerülő kisvasúti napon különvonatozással és a vasútüzem bemutatásával várják az érdeklődőket. A részletes program megtekinthető Hajtó Bálint oldalain, de felvilágosítás kapható a (20) 916-9633-as telefonszámon is Arany Balázsnál.


Kisvonat az egyik nem közforgalmú szárnyvonalon

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.