Tavaly nyolc százalékkal nőt az internet reklámértéke

Több mint 8 százalékkal növekedett 2003-ban a reklámköltés a Magyar Reklámszövetség becslésen alapuló felmérése szerint. Továbbra sincsenek a valós folyamatokat pontosan tükröző adatok a magyar hirdetési piacról. A listaárak és a kedvezményes árak között óriási az eltérés, a becslések során pedig a saját szegmensét mindenki felülértékeli, a többi területet pedig alábecsüli.

MNO
2004. 06. 27. 15:04
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jól jelzi a médiumok által megadott hirdetési tarifaárak „hozzávetőleges” mivoltát a Mediagnozis mérése, illetve a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) becslése közötti több mint 200 milliárd forintos differencia – olvasható a Hír Tv honlapján.

A televíziós reklámköltés mérését tovább nehezíti a nézettség-alapú értékesítés, a médiabarterek megnövekedett száma pedig mindegyik szegmensnél torzíthatja az értékeket. Az MRSZ felmérése alapján tavaly közel 135 milliárd forintnyi reklámbevételhez jutottak a különféle médiumok (a 2002-es becslés 124,4 milliárdra szólt.)

Az MRSZ kérdőívére válaszoló szakembereknek – médiatulajdonosoknak és ügynökségeknek – a kedvezményekkel csökkentett, de az ügynökségi jutalékokat tartalmazó médiaköltési adatokat kellett megsaccolniuk. A feldolgozás során mindenkinél úgy számoltak, hogy a saját területének becsült eredményei dupla súllyal szerepeljenek. „A teljes reklámpiac növekedésének üteme 2000 óta valamelyest csökkent, legalábbis a korábbi rendkívül magas értékhez képest”- értékeli az adatokat Skriba Judit, az MRSZ alelnöke, egyben a Népszabadság marketingigazgatója.

Ő a lassulás egyik okát abban látja, hogy a multiknak – a korábbi központi finanszírozás helyett – itthon kell kitermelniük a reklámra fordítható keretet. Az MRSZ adatai szerint a nyomtatott sajtó és a televízió továbbra is fej-fej mellett halad. Érdekes, hogy a felmérés során leginkább a sajtópiac szereplői becsülték felül a televíziós piacot. „Még mindig a televízió a leginkább költséghatékony médium” – világítja meg a vezető szerepük legfőbb okát Vidus Gabriella, az RTL Klub értékesítési vezetője, aki úgy véli, hogy a televíziók reklámpiaci súlya növekedni fog ebben az évben.

Jóllehet, 2002 végén mindkét nagy kereskedelmi csatorna bejelentette, hogy jelentős mértékben emeli az árait, ebből 2003-ban nem lett semmi. Az idén már valamelyest nőttek az árak, ugyanakkor az unióba való belépés kapcsán új piaci szereplők megjelenése várható, az élesedő versenyben pedig a televíziós reklámköltések tovább nőhetnek. Pénzes Anna, a Universal McCann médiaügynökség médiaigazgatója úgy tapasztalja, hogy a hirdetők tévéfókuszú gondolkodása miatt még mindig rendkívül nagy a kereslet a televíziós hirdetések iránt, ami lehetőséget ad a csatornáknak a további áremelésekre.

A médiaigazgató szerint azonban kérdéses, hogy ténylegesen mennyit fogad el a piac, és mikor fognak esetleg más médiumok felé is nyitni a hirdetők.

Ugyan a kereskedelmi televíziók indulása előtti piaci részesedését még mindig nem érte el a rádió, e szegmens a 9 százalékos reklámtorta-szelettel, és a tavalyi 18 százalékos növekedéssel fölöttébb elégedett lehet. „A növekedésben biztosan szerepet játszott, hogy 2003-ban a rádiós piac megmutatta magát az Igen!Rádió! kutatással” – vélekedik Horváth Réka, a Danubius Sales House marketingigazgatója.

A rádiók egységes fellépésének köszönhetően számos új hirdető jelent meg, és a múlt év második negyedében a korábbi ügyfelek is növelték megjelenéseik számát. „Egyre jobb esélye van a rádióknak büdzsét nyerni a tévécsatornáktól; a rádiópiac ennek érdekében olykor képes összefogni” – utal Pénzes Anna az említett felmérésre. Az MRSZ adatai szerint egyedül a mozis reklámköltések nem növekedtek tavaly egy fillérrel sem. „Mi 17,5 százalékos növekedést könyvelhettünk el a tavalyi évben” – állítja ezzel szembe a saját méréseiket Nagy Jenő, a mozireklámok értékesítésével foglalkozó CineReal Kft. ügyvezető igazgatója, aki szerint talán megoldásként szolgálna, ha a mozihálózatok tulajdonosai a rádiókhoz hasonlóan összefognának.

Minimális növekedést mutattak a közterületi reklámok. „A közterületi piac az elmúlt évben mintegy 10 százalékkal növekedett” – állítja viszont Hídvéghy Melinda, az Outdoor Rt. vezérigazgatója, aki szerint a felmérés során a többi szektor képviselői becsülték alul a közterületet.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.