Elrabolták Munch festményeit

Nem védte biztonsági rendszer az oslói Munch Múzeumot, így történhetett meg tegnap, hogy fényes nappal könnyűszerrel ellopták a világhírű norvég festő Sikoly és Madonna című képeit. A rablóknak azonban nem lesz könnyű túladni a festményeken, mivel azok ismertek, és értékük felbecsülhetetlen.

MNO
2004. 08. 23. 6:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fényes nappal rabolták el Edvard Munch, a világhírű expresszionista norvég festő Sikoly és Madonna című képét az oslói Munch Múzeumból vasárnap. A rablók fegyvert fogtak a személyzetre, a földre kényszerítették egyiküket, a bejárathoz közel kállított festményeket gond nélkül leszakították a falról, majd egy sötét színű Audival távoztak a felbecsülhetetlen értékű festményekkel együtt. A rendőrség negyedóra múlva érkezett a helyszínre.

Az NTB norvég hírügynökség úgy tudja, a hatóság megtalálta az egyik kép keretét ott, ahol egy szemtanú szerint az autó várakozott. Sok látogató megrémült, azt hitték, terrortámadás érte őket. – Láttam amint az egyik férfi fegyvert tart az egyik alkalmazott fejéhez. Látni azt, hogy itt Oslóban fegyvert használnak, többünket sokkolt – mondta egy 63 éves amerikai turista. Egy 22 éves német látogató ekképpen írta le, amit a rablás során átélt: – Néhány ember a földön feküdt, nem tudom, hogy kényszerítették-e őket, vagy a félelemtől tették ezt. Majd láttam egy álarcot viselő férfit átsietni a múzeum termén.

Szakértők szerint a két remekmű olyannyira ismert, hogy eladhatatlan a műkincspiacon, ezért nincsenek biztosítva a képek és nincs biztonsági berendezéssel felszerelve a múzeum, mert a hatóságok szerint elképzelhetetlen, hogy ezeket a festményeket bárki is el akarná tulajdonítani.

A norvég Edvard Munch (1863-1944) az expresszionizmus első képviselője volt, aki azt az életérzést fogalmazta meg a festészetben, amelyet az irodalomban a századvégi skandináv írók. Művészetét szorongás, elvágyódás, pszichotikus pesszimizmus, borzalomlátás jellemezte. Az 1885-1886-ban festett A beteg kislány című alkotása már jól mutatta, hogy a francia iskolázottságot a pszichológiai ábrázolással kívánta összekötni.

Munch fő témája az asszony és a férfi tragikus kapcsolata, amely a skandináv irodalomnak is kardinális témája – de az irodalmias téma nélküli képei is borzalmat, tragédiát sugallnak. Jelképei többnyire erotikus töltésűek, a freudizmus illusztrációjának is minősíthetők.

Sikoltó leányfigurája a végzet szimbóluma. A képet 1893-ban festette, négy példányban készítette el. Három példány a Munch Múzeum tulajdonában volt a rablás előtt, kettőt raktárban őriznek. Az oslói Nemzeti Galériában látható a leghíresebb példány , amelyet egyébként 1994-ben, a lillehammeri téli olimpia nyitónapján ugyancsak elloptak. A festmény három hónap múlva egy szállodából került elő.

Forrás: Reuters, Népszabadság

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.