Fridi bácsi meséi Beszlanról

Arról volt szó, hogy Friderikusz küldi a vágatlan kazettát az ORTT-nek, aztán felmond, és nem kell többet értekezni A szólás szabadsága kiegyensúlyozatlanságáról, de maradt. Ráadásul most már nemcsak A hét, hanem a Panoráma „helyett” is készíti bulvárműsorait. Most azonban nem a pártossággal van baj, hanem a minőséggel.

Szücs Balázs
2004. 10. 11. 9:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Adva van egy tévés személyiség – az egyszerűség kedvéért hívjuk őt Friderikusz Sándornak –, akinek már az sem állt valami jól, hogy a showmanből megpróbálta átképezni magát belpolitikai újságíróvá, az meg pláne, hogy most külpolitikai tudósító akar lenni. Annyi kiváló Gyurcsány és Demszky életműinterjú után A szólás szabadsága műsorvezetője ugyanis szakmai gyakorlata keretében Beszlanba utazott – feltehetően abból a pénzből, amelyet „takarékossági” intézkedések címén az MTV vezetése elvont a Friderikusznál jóval tehetségesebb riporterekből álló külpolitikai szerkesztőségtől. Az útra legjobb Armani öltönyeit is magával vivő showman működése azonban olyan volt, mintha a leggyengébb napjaira emlékeztető Frei Tamás parodizálta volna Chrudinák Alajost. Az MTV újdonsült „oknyomozó riportere” úgy állt és beszélt a beszlani iskola egyik felrobbantott tantermében, mintha egy külvárosi csőtörésről tudósítana. A film miszlikbe volt vágva, hogy Friderikusz sűrűn látszódjon – ezt nyilván a ruháját forgalmazó cég kérte –, a tolmácsot viszont még véletlenül se lehessen hallani, mert az nyilván presztízsveszteség a riporternek. A szétaprózást és Friderikusz állandó szereplési vágyát még azzal is tetézték a szerkesztők, hogy hárompercenként a showman stúdióban felvett közhelyes monológját is meg kellett hallgatni. Mindez nemhogy a drámai hatást nem fokozta, de inkább olyan volt, mintha Fridi bácsi mesét mondana a beszlani túszdrámáról. Mert őszintén szólva, a „gyász”, „pokol”, „tragédia” szavak variálása nem különösebben megdöbbentő, főként, ha szakmai felkészültség híján az egész hiteltelen. És ha már a drámai hatásnál tartunk, kicsit kínosan veszi ki magát, hogy a riport alatt végig a stáb egyik tagjának kedvenc chill out lemezét kellett hallgatni, mert a zenei szerkesztőt ledöntötte lábáról az influenza. Ez az amatörizmus azért is furcsa, mert Friderikuszról az a hír járja, hogy a munkában rendkívül igényes, sőt okulásul nagyon sok külföldi tévécsatornát néz. Ha mondjuk előfizetett a helyi kábelszolgáltatója által kínált családi csomagra, akkor nyilván fogható nála a BBC is. Biztosan észrevette, hogy a brit közszolgálatin például nem dolgoznak olyan operatőrök, akik nem szívesen koszolják össze a nadrágjukat a forgatáson. (Filmjét ugyanis csak a külföldi archív anyagok dobták fel, a stand-upjai hosszúak és semmitmondóak voltak, ráadásul a túl sok fix vágókép miatt olyan volt a riport, mint egy diavetítés.)
Persze megjósolható, hogy ennek ellenére A szólás szabadsága műsorvezetője kap majd valamilyen díjat egy barátaiból álló kuratóriumtól az Év legmegrázóbb riportfilmje kategóriában, amelyet majd Lendvai Ildikó ad át a költségvetési alamizsna kíséretében azzal a kikötéssel, hogy a Nedzsefről szóló riportfilmet Tornóczky Anita vagy Dévényi Tibor készítse.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.