Balliberális médiatúlsúly az Egyesült Államokban

A New Yorker példátlan Kerry iránti elfogultsága, a New York Times nyíltan vállalt támogatása, a The New Republic címlapsztorija: „John Kerry elnök”, Michael Moor kemény, Bush-ellenes filmje a Fahrenheit 9/11 láthatóan nem segítettek Kerrynek. A jobboldal régi meggyőződése: a nagy újságok és tévéállomások a balliberális klikk kezében vannak.

2004. 11. 09. 9:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Frankfurter Allgemeine Zeitung című konzervatív napilapban Heinrich Wefing A nem egyesült államok című írásában elemzi az amerikai média állapotát.

Júliusban, röviddel a Fehér Házért vívott nagy csata előtt a Newsweek hírmagazin helyettes főszerkesztője, Evan Thomas, eléggé nyíltan közölte, hogy a sajtó azt akarja, hogy Kerry győzzön. A szokatlanul nyílt szavak Washingtonban némi izgalmat okoztak, ezért Evan Thomasnak gyorsan visszavonulót kellett fújnia. De sokan gondoltak erre a véleményre, amikor a közelmúltban kiderült, hogy a CBS csatorna eredetileg azt tervezte, hogy a nagy mennyiségű robbanóanyag iraki eltűntének hírét október 31-ig, két nappal a választásokig visszatartják, ezzel rontva Bush esélyeit. (Egyedül a New York Times határozottsága, amelyik a CBS-szel közösen vizsgálódott az ügyben és korábbi publikálást követelt, hiúsította meg a tervezett csínyt.)

Az amerikai jobboldal régi véleménye, hogy a nagy újságok és televíziós állomások reménytelenül elfogultak a baloldal irányába. Az a hit, miszerint a keleti parti szerkesztőségek egy liberális klikk kezében találhatóak, a konzervatívok egyik megingathatatlan meggyőződése éppen úgy, mint a kiállás a halálbüntetés mellett, vagy az abortusz elvetése.

Számtalan szerző képviselte nagy hangon és sok kiadást megérve az elmúlt években a zsurnalizmus egyoldalúságának tézisét, és ezzel felkorbácsolták a republikánus választókat; az a fogalom, hogy liberális média, bizonyos körökben szitokszóvá vált. Ironikus módon ez a baloldali főcsapás-irány elleni gyűlölet ugyanabból a hitből fakad, mint az a komolyság, amivel egyes sajtótermékek választási ajánlásaikat megteszik abból a meggyőződésből, hogy számít a szavuk. Az elmúlt hét óta azonban megrendült ez a biztosnak vélt hit. A New Yorker példátlan Kerry iránti elfogultsága, a New York Times nyíltan vállalt támogatása, a The New Republic címlapsztorija: „John Kerry elnök”, Michael Moor kemény Bush-ellenes filmje a Fahrenheit 9/11 láthatóan nem segítettek Kerrynek. George Bushnak nem ártott az sem, hogy egyes texasi lapok, még a lakóhelyének helyi újságja, a Crawford Iconoclast is megtagadta a támogatást.

Amit most átélünk az nem az amerikai médiahatalom hirtelen összeomlása, hanem lassú eróziója. Az újságok és televíziós állomások nem egy csapásra veszítették el befolyásukat. Ami novemberben nyilvánvaló vált, az a tudatipar tudomásulvételi problémája: ők, miként a demokraták elveszítették a kapcsolatot a megosztott ország egyik felével. Amit a New York Times, vagy a Vanity Fair ír, amit a CNN-nél sugároznak azt továbbra is figyelemmel és hittel követik – de elsődlegesen Amerika „kék” felében, azokban a körökben, akik négy évvel ezelőtt Gore-ra és most Kerryre szavaztak. A „vörös” Amerika ezzel szemben Bush- ország, ahol a keleti parti újságok és hálózatok alig találnak visszhangra. Az ország mély megosztottsága tükröződik a média használatában is: itt Michael Moore-t, ott Mel Gibson Passióját nézik. Még furcsább e tudomásulvételi probléma második eleme: a sajtóbirodalmak és a televíziós állomások számára Amerika jelentős része olvasóként, hallgatóként és nézőként elveszett. Így az újságírók szemük elől tévesztették a nemzet másik felét, a vidéki, elővárosi, és értékkonzervatív Amerikát. Már a választás estéjén a CNN kommentátora, Bill Schneider egy szubkultúráról, a társadalom egy olyan új, teljesen ismeretlen szegmenséről beszélt, amelyik a nagyvárosoktól távol fejlődött ki, s egészen komfortosan él anélkül, hogy a keleti parti értelmiség tudomást venne róla.

Lehet, hogy néhány igényesebb magazin egyszer-egyszer újságírókat küld a távoli Nebraskába vagy Észak-Dakotába, vagy éppen Los Angeles és Miami gazdag elővárosaiba, de azok a történetek, amelyeket ezek az újságírók utazásaikról a szerkesztőségekbe eljuttatnak, többnyire magukon viselik a néprajzi leírások mellékízét, mert szinte idegen népek mókás szokásairól tudósítanak. Amiről a templomokban és a közösségi házakban, amiről a játszótereken vagy a boltokban az amerikai vidéken beszélnek, azt aligha lehet kihámozni az ilyen expedíciós naplókból. Most, hogy e „másik” Amerika politikai jelentősége nyilvánvalóvá vált, talán az újságírói kíváncsiság is felélénkül iránta.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.