Megkopasztja a marketing a német egészségügyet

2001-ben a gyógyszergyártók 5 milliárd eurót költöttek marketingre Németországban, míg kutatásra csak 1,5 milliárdot. A korrupciós ügyek által okozott veszteségek több tízmilliárd eurós kárt okoznak. Az EU még a receptköteles gyógyszerek reklámozását is engenélyezné.

2004. 11. 14. 7:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Évente 6-20 milliárd euró között ingadozik az a veszteség, melyet a német egészségügy korrupciók és csalások miatt kénytelen elszenvedni – számolt be Berlinben a Transparency International (TI). A korrupcióellenes harcot folytató nemzetközi szervezet szerint ez az összeg a német költségvetés egészségügyre fordított tételének 3-10 százaléka kerül illetéktelen felhasználók kezére.

A TI az Egyesült Államokban már alkalmazott becsléses módszert használta most is a két egészségügyi rendszer közti különbség ellenére – jegyzi meg az AFP.

A TI egyik németországi igazgatója kiemelte: míg az országok többségében egyetlen egészségügyi minisztérium van, Németországban 17 ilyen intézmény található, ráadásul 300 regionális egészségbiztosítási pénztár működik. Ehhez jönnek még a 16 szövetségi államban a szakszervezetek és a szakmai szervezetek.

Ezek a károk nemcsak az egészségkasszákat, de a betegeket is sújtják – véli Stefan Etgeton, a fogyasztóvédő szervezet elnöke. Sok gyógyszert ugyanis nem a gyógyászati értékén írnak fel, hanem az orvos és a gyártó között kötött egyesség által meghatározott áron.

Az általánosan használt orvosságok gyártói ugyanis megpróbálják meglehetősen körmönfont módszerekkel befolyásolni az orvost – vélte Etgeton. Arra is volt példa, hogy ingyenes felszerelésekkel fizettek azért, hogy egy keresőszoftver a gyógyszerek keresésénél a legelsők között helyezzenek a listára egy gyógyszerterméket.

– Az, hogy a gyógyszergyártásban is meghonosították a marketing-módszereket, a legnagyobb fenyegetést jelenti az egészségre – nyilatkozta Peter Schönhöfer a francia hírügynökségnek. 2001-ben a gyógyszergyártók 5 milliárd eurót költöttek marketingre Németországban, míg kutatásra csak 1,5 milliárdot – fejtette ki a brémai gyógyszerészeti klinika igazgatója, aláhúzva: a piacra került gyógyászati készítmények mintegy teljes tömegére jellemző az elmúlt években, hogy az égvilágon semmi újat nem tartalmaznak, áruk mégis megemelkedett.

Schönhöfer erőteljesen ellenzi a gyógyszerreklámok korlátlan terjesztésének utat nyitó, az Európai Unióban tervezett változtatásokat, melyek megszüntetnék a receptre kapható gyógyszerek reklámjának eddigi tilalmát. Figyelmeztetett: az Egyesült Államokban ugyanennek a tilalomnak a feloldása a gyógyszerfogyasztás 6 százalékos, az árak 12 százalékos emelkedésével járt, anélkül, hogy akár egyetlen beteg is jobban jött volna ki ebből az üzletből.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.