Útdíjat vezetne be Budapesten a közlekedési tárca

Várhatóan az év végéig elkészül a városi közlekedéspolitikai koncepció – tudta meg a Világgazdaság. Eszerint elképzelhető, hogy a londonihoz hasonló városi útdíjat vezetnének be Budapesten. Megvalósítását azonban közúti infrastruktúra-fejlesztéseknek kell megelőznie.

MNO
2004. 12. 08. 8:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tervek szerint az év végéig elkészül a kormányzati városi közlekedéspolitikai koncepció – tudta meg a lap Denke Zsolttól, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) tanácsosától. Ezt követően társadalmi és szakmai vitára bocsátják a tervezetet. A fenntartható városi mobilitás érdekében a koncepció legfontosabb célként az egyéni gépjármű-közlekedéssel szemben a tömegközlekedést előnyben részesítését rögzíti.

Ennek lehetőségeit a nyáron elkészített tézisekben is megfogalmazták. A tézisek egyebek között azt tartalmazzák, hogy a nagyobb városok túlterhelt belső területein forgalomcsillapítási intézkedésekkel, szigorú parkolásszabályozással, az útfelszíni parkolóhelyek csökkentésével, és hosszabb távon úthasználatidíj-rendszer alkalmazásával tudatosan mérsékelni kell a személygépkocsi-forgalmat, a következtében fellépő torlódást és környezetszennyezést.

A szakember elképzelhetőnek tartja hosszabb távon a londonihoz hasonló útdíj bevezetését is Budapesten. Hangsúlyozta azonban, hogy ezt meg kell előznie a közúti infrastruktúra jelentősebb fejlesztésének. Sok gépkocsi ugyanis azért megy át a belvároson, mert nincs alternatív útvonal. Azaz az útdíjat akkor vezetnék be, ha megépül az M0-s keleti szektora, valamint északi Duna-hídja, és megvalósul két fővárosi terv: a Körvasútnál a Munkás körút, beleértve az aquincumi Duna-hidat, valamint egy külsőbb körút.

A behajtási vagy útdíj alkalmazása a koncepcióban az ajánlható intézkedések között szerepel. A bevételből a tömegközlekedés finanszírozási hiányát enyhíthetnék. Városi útdíj nemcsak Londonban létezik, hanem Oslóban és Norvégia más városaiban, valamint Szingapúrban is. Magyarországon Pécsett, a történelmi belvárosban, továbbá Budapesten a várnegyedben és a Margitszigeten, mint érzékeny városi területeken a forgalomcsillapítás és a parkolási rendszer már ma is kvázi behajtási díjjal működik.

A koncepció foglalkozik azzal is, hogy a közlekedési tarifák a városokban is legyenek hosszabb távon a teljesítménnyel arányosak (intelligens rendszer támogatásával), a tarifa is tegye vonzóvá a tömegközlekedést a személyautóval szemben, legyen megfizethető azok számára is, akik csak közforgalmú közlekedési eszközzel tudnak utazni. Foglalkozik azzal is, hogy a közforgalmú helyi és környéki személyközlekedés összehangolására a fővárosban és környékén a Budapesti Közlekedési Szövetség (BKSZ) megalakítása, majd további nagyobb városokban és vonzáskörzeteikben is közlekedési szövetségek létrehozása szükséges.

A városi közlekedéspolitika központi kidolgozását indokolja, hogy Magyarország lakosságának közel kétharmada (6,4 millió ember) él városokban. Országos szintű városi közlekedéspolitika 1990 előtt létezett. Mióta azonban önkormányzati hatáskörbe kerültek a városi közlekedési feladatok, nem készült ilyen. Ugyanakkor a szakmai érdek-képviseleti szervek, városszövetségek által közvetített társadalmi igény mutatkozik a városok élhetőségét, lakhatóságát kedvezőtlenül befolyásoló közlekedési problémák hangsúlyosabb, kormányzati szintű kezelésére.

A koncepció szerint állami feladat – mondta Denke Zsolt – a jogi szabályozás és a belőle fakadó feladatokhoz társuló finanszírozási rendszer kialakítása, valamint a közlekedési szakemberek továbbképzése. A meglévő önkormányzati hatáskörbe tartozó feladatok esetében csak ajánlásokat fogalmaznak meg.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.