Nemcsak a pénzügyminiszter, de most már Gyurcsány Ferenc is foglalkozik azzal a 4,7 milliárd forintos telekvásárlási ügylettel, amelyet a Budapest Airport (BA) Rt. a pénzügyminiszter és az ÁPV Rt. utasítása ellenére kötött meg február 9-én – értesült a Magyar Nemzet. Az állami tulajdonban lévő BA Rt. azért vásárolta meg a húszhektárnyi földterületet a Ferihegy mellett, hogy azon építse fel a légikikötő új áruszállítási központját. A telek eladója a Carion csoport érdekeltségébe tartozó ACD Kft., amely három részletben jut a többmilliárdos vételárhoz.
Több forrásból is úgy értesült a lap, hogy a telekügylettel Draskovics Tibor is foglalkozott, aki az adásvétel körülményeinek ismeretében arra kérte az ÁPV Rt.-t, utasítsa a felügyelete alá tartozó BA Rt.-t, hogy ne írja alá a jelentős elkötelezettségeket magában foglaló szerződést. A lap információi szerint a miniszteri kérésnek Vági Márton, az ÁPV Rt. vezérigazgatója eleget is tett, és levélben arra kérte Hárskuti Jánost, a BA Rt. vezérigazgatóját, hogy ne szignálja a szerződést.
A Magyar Nemzet úgy tudja, az egyik kifogásolt tétel a telek vételára volt, egyes ingatlanszakértők szerint ugyanis a 23500 forintos négyzetméterár kifejezetten magas, hiszen a területen egyáltalán nincs infrastruktúra. A lap érdeklődésére több ingatlanforgalmazó cég is úgy nyilatkozott, hogy a környéken a közművesített telkek négyzetméterenként 5500–12000 forintért cserélnek gazdát. Érdekes egybeesés, hogy az ÁPV Rt. szeptemberi határozata értelmében a földterület megszerzésére a BA Rt. maximum 4,7 milliárd forintot fordíthatott, azaz a megengedett keretet maximálisan kihasználta.
További problémát jelent a vásárolt földterület fekvése is, hiszen az áruszállítási központ megépülése után kifutópályát kellene keresztezni a rakománnyal, ennek kivédése – azaz alagút építése – pedig újabb pluszköltséget jelent a reptérnek. Kérdéseket vet fel a telekvásárlás indoklása is, hiszen a lap úgy tudja, a BA Rt. korábbi vezetése közül többen a repülőtér területén belül is megoldhatónak tartották az áruszállítási központ kivitelezését.
A telekvásárlás pénzügyminisztériumi vizsgálatát megerősítette a lapnak Pichler Ferenc, a tárca sajtófőnöke is, aki elmondta: Draskovics Tibor feladata, hogy csakis olyan ügyletek jöjjenek létre az állami kézben lévő vállalatoknál, amelyek minden szempontból „tisztának” minősülnek. – A pénzügyminiszter a BA áruszállítási központjánál is mindent megtett annak érdekében, hogy átlátható tranzakcióra kerülhessen sor – fogalmazott Pichler. A Magyar Nemzet információi szerint Draskovics Tibor jelenleg a már aláírt szerződés événytelenítésének lehetőségeit vizsgálja.
Oravecz Péter, az ÁPV Rt. kommunikációs igazgatója szerint „bonyolult félreértések” vannak az ügyben, mivel az ÁPV Rt. valóban elküldött egy ingatlanügyletek leállításával foglalkozó levelet a BA. Rt.-nek, ám az ebben található utasítás, illetve információkérés a reptér közelmúltban kiválasztott privatizációs tanácsadójának munkáját kívánta segíteni. Oravecz azonban annyit elismert a lapnak, hogy a BA Rt.-nek szóló levél arra utasította a repteret, hogy az ÁPV Rt. által kért információk elküldéséig tartózkodjanak újabb ingatlanszerződések vagy ilyen jellegű elkötelezettségek megkötésétől.
A Budapest Airport Rt. kommunikációs igazgatóságától kapott információk szerint a társaság már közel két éve tervezi az új áruszállítási komplexum megépítését. A Magyar Nemzetet tájékoztatva elmondták: a többlépcsős, összesen 4,7 milliárd forintos szerződés szerint a BA Rt. 99,99 százalékos tulajdonosa lesz a repülőtérrel szomszédos húszhektáros területet tulajdonló társaságnak, az ACD Kft.-nek, s a fizetést a szerződés hatályba léptető feltételeinek megvalósulása után kezdik meg. A BA Rt. közölte: a megvásárolt terület értékének meghatározásával a PriceWaterhouse Coopers céget kérték fel, amelynek vagyonértékelése 23 780 forintos piaci értéket határozott meg.
Az ügy további érdekessége, hogy a Carion egy konzorcium tagjaként – amelyben az érdekeltségébe tartozó Airport Cargo Center Kft., illetve a Hungexpo munkavállalóit tömörítő szervezete is megtalálható – jelenleg részt vesz a Hungexpo Rt. privatizációs pályázatán is, amelynek éppen most zajló szakaszában kell felmutatni a vételhez szükséges pénzügyi fedezetet, így a társaságnak jókor jöhetett a BA Rt.-vel nyélbeütött üzlet. Mivel a privatizációs pályázatban előnyt jelent a munkavállalók bekapcsolása a programba, a konzorcium az egyik legesélyesebb pályázóvá lépett elő a versenyben, ahol egy hónapon belül két pályázó közül dönt a tulajdonos ÁPV Rt.
A Fidesz független vizsgálatot kér
A Fidesz arra kéri a miniszterelnököt, hogy biztosítsa egy független vizsgálat feltételeit a Budapest Airport Rt. szóban forgó szerződése ügyében – adta hírül az Info Rádió. Szijjártó Péter országgyűlési képviselő mai sajtótájékoztatóján elmondta: 4,7 milliárd forint értékű infrastruktúra nélküli földet ingatlanszakértői becslések szerint mintegy húsz-huszonötszörös áran venné meg a társaság.
A politikus úgy fogalmazott: a kormányfő függetlensége ebben az ügyben megkérdőjelezhető, mert az anyósa korábban a tranzakcióban érdekelt egyik cégnél magas pozíciót töltött be. Apró Piroska korábban a Budapest Airport Rt. igazgatóságának tagja, 2002. júniusa és 2003. májusa között pedig az igazgatóság elnöke volt.
Az év menedzsere. A Budapest Airport Rt. tegnapi közleménye szerint a társaság tavalyi teljesítményéért a tulajdonos nemrég az év menedzserének választotta Hárskuti János vezérigazgatót.