A Fidesz független vizsgálatot kér a BA Rt. szerződése ügyében

A miniszterelnökig jutott a Budapest Airport nagy vihart kavart, 4,7 milliárd forintos telekvásárlási ügye – tudta meg a Magyar Nemzet. A lap úgy tudja, Gyurcsány Ferenc azért foglalkozik az ingatlanüggyel, mert annak jóváhagyása a pénzügyminiszter és az ÁPV Rt. utasítása ellenére történt meg.

MNO
2005. 02. 19. 11:57
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nemcsak a pénzügyminiszter, de most már Gyurcsány Ferenc is foglalkozik azzal a 4,7 milliárd forintos telekvásárlási ügylettel, amelyet a Budapest Airport (BA) Rt. a pénzügyminiszter és az ÁPV Rt. utasítása ellenére kötött meg február 9-én – értesült a Magyar Nemzet. Az állami tulajdonban lévő BA Rt. azért vásárolta meg a húszhektárnyi földterületet a Ferihegy mellett, hogy azon építse fel a légikikötő új áruszállítási központját. A telek eladója a Carion csoport érdekeltségébe tartozó ACD Kft., amely három részletben jut a többmilliárdos vételárhoz.

Több forrásból is úgy értesült a lap, hogy a telekügylettel Draskovics Tibor is foglalkozott, aki az adásvétel körülményeinek ismeretében arra kérte az ÁPV Rt.-t, utasítsa a felügyelete alá tartozó BA Rt.-t, hogy ne írja alá a jelentős elkötelezettségeket magában foglaló szerződést. A lap információi szerint a miniszteri kérésnek Vági Márton, az ÁPV Rt. vezérigazgatója eleget is tett, és levélben arra kérte Hárskuti Jánost, a BA Rt. vezérigazgatóját, hogy ne szignálja a szerződést.

A Magyar Nemzet úgy tudja, az egyik kifogásolt tétel a telek vételára volt, egyes ingatlanszakértők szerint ugyanis a 23500 forintos négyzetméterár kifejezetten magas, hiszen a területen egyáltalán nincs infrastruktúra. A lap érdeklődésére több ingatlanforgalmazó cég is úgy nyilatkozott, hogy a környéken a közművesített telkek négyzetméterenként 5500–12000 forintért cserélnek gazdát. Érdekes egybeesés, hogy az ÁPV Rt. szeptemberi határozata értelmében a földterület megszerzésére a BA Rt. maximum 4,7 milliárd forintot fordíthatott, azaz a megengedett keretet maximálisan kihasználta.

További problémát jelent a vásárolt földterület fekvése is, hiszen az áruszállítási központ megépülése után kifutópályát kellene keresztezni a rakománnyal, ennek kivédése – azaz alagút építése – pedig újabb pluszköltséget jelent a reptérnek. Kérdéseket vet fel a telekvásárlás indoklása is, hiszen a lap úgy tudja, a BA Rt. korábbi vezetése közül többen a repülőtér területén belül is megoldhatónak tartották az áruszállítási központ kivitelezését.

A telekvásárlás pénzügyminisztériumi vizsgálatát megerősítette a lapnak Pichler Ferenc, a tárca sajtófőnöke is, aki elmondta: Draskovics Tibor feladata, hogy csakis olyan ügyletek jöjjenek létre az állami kézben lévő vállalatoknál, amelyek minden szempontból „tisztának” minősülnek. – A pénzügyminiszter a BA áruszállítási központjánál is mindent megtett annak érdekében, hogy átlátható tranzakcióra kerülhessen sor – fogalmazott Pichler. A Magyar Nemzet információi szerint Draskovics Tibor jelenleg a már aláírt szerződés événytelenítésének lehetőségeit vizsgálja.

Oravecz Péter, az ÁPV Rt. kommunikációs igazgatója szerint „bonyolult félreértések” vannak az ügyben, mivel az ÁPV Rt. valóban elküldött egy ingatlanügyletek leállításával foglalkozó levelet a BA. Rt.-nek, ám az ebben található utasítás, illetve információkérés a reptér közelmúltban kiválasztott privatizációs tanácsadójának munkáját kívánta segíteni. Oravecz azonban annyit elismert a lapnak, hogy a BA Rt.-nek szóló levél arra utasította a repteret, hogy az ÁPV Rt. által kért információk elküldéséig tartózkodjanak újabb ingatlanszerződések vagy ilyen jellegű elkötelezettségek megkötésétől.

A Budapest Airport Rt. kommunikációs igazgatóságától kapott információk szerint a társaság már közel két éve tervezi az új áruszállítási komplexum megépítését. A Magyar Nemzetet tájékoztatva elmondták: a többlépcsős, összesen 4,7 milliárd forintos szerződés szerint a BA Rt. 99,99 százalékos tulajdonosa lesz a repülőtérrel szomszédos húszhektáros területet tulajdonló társaságnak, az ACD Kft.-nek, s a fizetést a szerződés hatályba léptető feltételeinek megvalósulása után kezdik meg. A BA Rt. közölte: a megvásárolt terület értékének meghatározásával a PriceWaterhouse Coopers céget kérték fel, amelynek vagyonértékelése 23 780 forintos piaci értéket határozott meg.

Az ügy további érdekessége, hogy a Carion egy konzorcium tagjaként – amelyben az érdekeltségébe tartozó Airport Cargo Center Kft., illetve a Hungexpo munkavállalóit tömörítő szervezete is megtalálható – jelenleg részt vesz a Hungexpo Rt. privatizációs pályázatán is, amelynek éppen most zajló szakaszában kell felmutatni a vételhez szükséges pénzügyi fedezetet, így a társaságnak jókor jöhetett a BA Rt.-vel nyélbeütött üzlet. Mivel a privatizációs pályázatban előnyt jelent a munkavállalók bekapcsolása a programba, a konzorcium az egyik legesélyesebb pályázóvá lépett elő a versenyben, ahol egy hónapon belül két pályázó közül dönt a tulajdonos ÁPV Rt.

A Fidesz független vizsgálatot kér

A Fidesz arra kéri a miniszterelnököt, hogy biztosítsa egy független vizsgálat feltételeit a Budapest Airport Rt. szóban forgó szerződése ügyében – adta hírül az Info Rádió. Szijjártó Péter országgyűlési képviselő mai sajtótájékoztatóján elmondta: 4,7 milliárd forint értékű infrastruktúra nélküli földet ingatlanszakértői becslések szerint mintegy húsz-huszonötszörös áran venné meg a társaság.

A politikus úgy fogalmazott: a kormányfő függetlensége ebben az ügyben megkérdőjelezhető, mert az anyósa korábban a tranzakcióban érdekelt egyik cégnél magas pozíciót töltött be. Apró Piroska korábban a Budapest Airport Rt. igazgatóságának tagja, 2002. júniusa és 2003. májusa között pedig az igazgatóság elnöke volt.




Az év menedzsere. A Budapest Airport Rt. tegnapi közleménye szerint a társaság tavalyi teljesítményéért a tulajdonos nemrég az év menedzserének választotta Hárskuti János vezérigazgatót.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.