Oktalanság

A Sorstalanságra nem adtam volna kétmilliárdot. Ennek a produkciónak hat-hétszáz millióból ki kellett volna jönnie. A művészi fiaskóra borítsunk fátylat – a tételes elszámolás azonban még várat magára. Ezt a sürgősen elvégzendő feladatot (hiszen a több milliós nagyságrendben elszivárgott pénzekkel kapcsolatban hivatalosan elhangzott, hogy „mulasztás történt”) a friss kultuszminiszter tűzpróbájának tartom.

Csontos János
2005. 02. 22. 10:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem tudom, ki hogy van vele: engem bánt a Sorstalanság című magyar szuperprodukció nemzetközi (németországi) fiaskója. Hiába nyilatkozza azt Kertész Imre, hogy ő egyetlen nemzethez tartozónak sem sorolja be magát – én önkényesen besoroltam őt a magyar nemzethez. S hiába tudok a XX. századból legalább száz, vitathatatlanul jobb magyar regényt mondani, mint a Sorstalanság – Kertész Nobel-díját személyes elégtételként éltem meg: kárpótlásnak a magyar kultúrnemzet (azon belül is a mostoha sorsú magyar irodalom) halmozott megaláztatásaiért. És azt is gondoltam: ha már elkerülhetetlen egy hamisítatlan esszéregény demonstratív megfilmesítése – akkor az minél „ütősebb” legyen. Méltó a díjhoz, méltó legalább a kismesteri teljesítményhez.

A Sorstalanságra persze nem adtam volna kétmilliárdot. Nem adtam volna egyet sem. Akárhogy számolom: ennek a produkciónak hat-hétszáz millióból ki kellett volna jönnie, és akkor már mindenki sztárgázsit kapott. Igaz, nem lett volna hozzá dagályos, másodvirágzását élő Morricone (még emlékezhetünk, milyen gazdag poénforrás volt a másik Koltay, a Gábor által a szittya Árpád vezérnek honosított égszínkék szemű Franco Nero); s a Pilisben méregdrágán felépített koncentrációs tábor helyett is megtette volna az autentikus történelmi helyszín Auschwitzban – viszont bizonyíthattak volna a virtuóz magyar zeneszerzők. S ha már Kertész nem jött ki a páratlan tehetségű Szász Jánossal, lehetett volna nem elsőfilmes rendezőt is találni a projekthez a gazdag hazai kínálatból. (Ha azért esett a választás az operatőrként valóban zseniális Koltai Lajosra, mert Oscar-bennfentesként nagy a lobbiereje Hollywoodban, elhibázott volt a logika: a filmes teljesítményt nem pótolja, s nem is előzheti meg a menedzselés.) Igazán sajnálatos, hogy egy ilyen összmagyar ügyet hitközségi nívóra szállítva kezeltek – ám milliárdnyi állami pénzből megtámogatva.

Abban bízhattak: ha remekmű születik, senki nem fog emlékezni a kínos részletekre. De nem született remekmű. Sőt. Ha hihetünk a csalódott német visszhangnak (s a németek végképp nem vádolhatók azzal, hogy az antiszemitizmus vádjától való páni félelmükben akár egy jottányit is engednének esztétikai elvárásaikból), ezt a költségvetési milliárdot az alkotók – méltatlan produkciót hozva létre – lényegében eltékozolták. A németek egyetlen árva díjra sem méltatták a Sorstalanságot. Ha Magyarországon egészséges, önkritikus szellemi élet van, ezt a filmet nem is lett volna szabad külföldre engedni. Pláne nem Németországba, ahol – épp a holokauszttal való igényes szembenézés miatt – a puszta témaválasztás nem felhőzi el programosan a tekinteteket; Kertész Imre kultuszáról pedig azért beszélhetünk, mert más, friss szemszögből mutatta meg a német bűntudat alapjául szolgáló társadalmi kataklizmát. Ez persze mellékesen azt is jelenti, hogy a forgatókönyvíró Kertész enyhén szólva nem tudott felnőni a regényíró Kertészhez – egy ilyen kódolhatóan félresikló kísérlethez azonban a hozzáértők nem adhatták volna úgyszólván számolatlanul nehezen kiperkált adóforintjainkat.

A berlini fesztiválblamázs intő jel: a Sorstalanság filmváltozatát oktalanság volna további nemzetközi seregszemlékre erőltetni. Nincs kétségem afelől, hogy – miként a Berlinale versenyprogramjába is be lehetett a produkciót az utolsó pillanatban szuszakolni – némi lobbizó képességgel akár egy-két másodvonalbeli fesztiváldíj is elintézhető, megszervezhető. Mi azonban már tudjuk, hogy ez úgysem érne semmit. A művészi fiaskóra mindannyiunk közös érdekében borítsunk fátylat – a tételes elszámolás, a számlák igazolása azonban még várat magára. A magam részéről én ezt a sürgősen elvégzendő feladatot (hiszen a több milliós nagyságrendben elszivárgott pénzekkel kapcsolatban hivatalosan elhangzott, hogy „mulasztás történt”) a friss kultuszminiszter, Bozóki András tűzpróbájának tartom. Szívből remélem, nem fog megpörkölődni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.