Átláthatatlan és káros az autópálya-finanszírozási gyakorlat

Rendkívül káros és veszélyes az a finanszírozási gyakorlat, amelyet az autópálya-építéssel kapcsolatban kialakított a kormány – írja a Világgazdaság.

MNO
2005. 04. 14. 7:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A módosítás egyetlen célja, hogy a költségvetési hiányt papíron alacsonyabb szinten tartsák, ám ennek pénzben kifejezve is igen magas ára van, és jelentős kockázatokat hordoz a jövőre nézve – állítják egyöntetűen a szakemberek.

Az autópálya-építés államháztartáson kívülre szervezésének módja igen sokba kerül az országnak. A papíron kimutatott költségvetési hiánycsökkenés összességében további költekezést, növekvő devizaadósságot, jelentős árfolyamkitettséget jelent. És még az is lehet, hogy mindezt hiába, mert a hivatalos hiányszám sem csökken.

A változtatás lényege: az autópálya-építést a kormány az államháztartási körbe tartozó Nemzeti Autópálya Rt.-től (NA) kiszervezi a (magas piaci bevételei miatt) államháztartáson kívülre sorolt Állami Autópályakezelő Rt.-be (ÁAK). Mivel az ÁAK-nak nincs forrása az autópálya-építésekre, azt a tervek szerint hitelből finanszírozza. Ennek elsődleges hatása, hogy a közgazdasági értelemben vett államháztartási kör transzparenciája súlyosan sérül. A hivatalos adatok nem adnak hiteles képet az állam gazdálkodásáról, finanszírozási igényéről, keresleti hatásáról.

Még nagyobb probléma, hogy a költségvetésen kívülre szervezett hiányra a kormány a tervezésekor úgy tekintett, mintha az valóban nem létezne, vagyis az EU-nak benyújtott konvergenciaprogramban leírtaknak megfelelő deficitre komponálta a költségvetést. Így az államháztartás úgy szabadult meg egy állami feladat költségeitől, hogy ennek megfelelő mennyiségű kiadást más területeken rögtön betervezett – a fegyelem jelentősen lazult.

További gond, hogy a fenti akciónak igen magas ára van. A kormány ugyanis csak akkor tudja elismertetni államháztartási szektoron kívülinek az ÁAK-t, ha annak hitelfelvételére nem nyújt állami garanciát. Így viszont a hitel kondíciói sokkal rosszabbak, vagyis összességében drágábban látja el a feladatot, mint ha az államháztartáson belül tartotta volna. Ez tekinthető a kiszervezés közvetlen árának.

Vannak közvetett hatások is. Az ÁAK által kibocsátani tervezett, 2,8-3 milliárd eurónyi devizakötvény ugyanis rontja a tényleges államháztartás és a teljes nemzetgazdaság adósságának összetételét, mert növeli a devizaadósság súlyát, így az árfolyamkitettségét. Ezzel hosszú távon jelentősen növelheti a forint sebezhetőségét és az adósság esetleges további leminősítésének kockázatát vélik az OTP Bank elemzői.

A helyzetet bonyolítja, hogy az ÁAK államháztartási szektoron kívüli státusa sem egyértelmű. Ehhez az kell, hogy az árbevétel legalább fele piacinak minősüljön. A kormányzat szerint az autópálya-matrica eladásaiból származó bevételek mellett az állam által fizetett rendelkezésre állási díj is piaci bevétel, e kettő pedig együttesen meghaladja az ÁAK-nak fizetett állami támogatást. Ám egyes szakértők szerint jó az esély arra, hogy a rendelkezésre állási díjat bújtatott államij-támogatásnak minősítse az Eurostat. Ez a hivatalos költségvetési hiányszám súlyos elszállását jelentené, hiszen az államháztartás tényleges (SNA-szemléletű) 8-8,5 százalékos GDP-arányos hiányának a korábban tervezettnél sokkal jelentősebb része jelenne meg a hivatalos adatokban – olvasható a Világgzadaságban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.