Botránypolitizálással válaszol az MSZP

Az MSZP-nek kellemetlen történések idején fellángolnak a botrányok: a gazdatüntetés ideje alatt az ügynökügyek, Gyurcsány kifütyülését követően, illetve az államfőjelölés ideje alatt botránypolitizálás vette kezdetét – derül ki a Vision Consulting Kft. kutatásából. Az elemző cég adataiból látható: a Fidesz jóval kevesebbet szerepelt a médiában, mint az MSZP.

MNO
2005. 04. 13. 9:41
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A „média-toplistán” Gyurcsány kifütyülése

A médiában megjelenő politikai hírek napi jelenlétét vizsgálva és elemezve a Vision Consulting Kommunikációs Tanácsadó és Stratégiai Elemző Kft. arra a megállapításra jutott: március hónap e tekintetben három szakaszra bontható; a hónap elején a gazdatüntetés hírei és az ügynöklisták uralták a címlapokat, a hónap közepén a miniszterelnök kifütyülése adott témát a sajtónak, majd a hónap végén az államfőjelölés egyre fontosabbá váló kérdése mellett számos botrányos ügy került a napirendre.

A márciusi napirenden váratlanul ismét megjelent a botránypolitika. Az elemzők megjegyzik: a magyar politikai napirenden korábban már több alkalommal előfordult, hogy a kormányzati kezdeményezések kifulladását előbb a külső témák és az azokra adott pártreakciók dominanciája követte, majd a napirendet elárasztották a botrány jellegű ügyek. – Ezt a jelenséget 2001 és 2003 egy-egy időszakában egyaránt megfigyelhettük már, hasonló előzmények mellett és a mostanihoz közelítő napirendi környezetben akkor is botrányok válaszoltak botrányokra a címlapokon – áll az elemzésben.

Március utolsó két hetében előbb a Fidesz elnöke, majd a belügyminiszter és a miniszterelnök került a célkeresztbe. A vezető politikusokat hírbe hozó ügyek mellett azonban kisebb jelentőségű, ám ezekhez hasonlóan korrupciós vádakat tartalmazó témák is napirendre kerültek – a sajtó érzékenysége megnőtt ezen esetek iránt, az egyes témák magukkal húzták „ügytársaikat„.

Csalódottság és népszerűségvesztés

A kutató felteszi azt a kérdést is: vajon milyen következménye lehet annak, hogy a választópolgárok hetekig leginkább csak botrányokat láthatnak, hallhatnak és olvashatnak a magyar politikával kapcsolatban? A Vision Consulting szerint a magyar botránykrónika szomorú tapasztalata az, hogy ezek az ügyek – ahogy a mindenkori támadott fogalmazni szokott – legfeljebb a figyelemelterelést szolgálják, és a politikai elit egészébe vetett hitet rongálják. Vádak és viszontvádak után – egy-két esetet leszámítva – eddig csak a politikával kapcsolatos csalódottság növekedett Magyarországon: meglepő módon az érintettek mellett más politikusok népszerűségi indexe is csökkenni szokott a botrányokkal telezsúfolt időszakok után.

Egyértelmű bizonyítékok és a magyar politikában fehér hollónak számító beismerések esetén a választók pártpreferenciáikra támaszkodnak – tehát nem az ügyek befolyásolják politikai választásukat, hanem a pártelkötelezettségük dönti el az egyes felmerülő témák megítélését. Ezért, míg a támadott fél nem tartja fel kezét, az ilyen ügyek legfeljebb három célt szolgálhatnak: egyrészt időnyerésre, új ügyek kidolgozására alkalmasak, másrészt az ellenoldal vezetőinek démonizálásával a saját tábort erősítik meg, harmadrészt pedig az erősen el nem kötelezett szavazókat távolabb helyezhetik a politikai riválisoktól. És radikálisan csökkentik az értelmes politikai párbeszéd és a tartalmakra koncentráló verseny esélyeit.

Gyurcsány, Kuncze, Németh Imre és Orbán szerepelt a legtöbbet

A botránytematika előcsalogatta az ezekre a témákra szakosodott képviselőket is. Bár Gyurcsány Ferenc továbbra is a legtöbbet szereplő politikus maradt (17 százalék), a kormányfőváltás óta első alkalommal ebben a hónapban fordult elő, hogy akadt olyan hét, amelyben a miniszterelnök egyetlen alkalommal sem jelent meg a címlapokon. Gyurcsány Ferenc a média-offenzíva tekintetében így is messze túlszárnyalta elődjét: Medgyessy Péter a kormányalakítástól kezdve 18 héten, míg a jelenlegi kormányfő a tavaly nyár végi helyzetbe kerülésétől számítva 31 héten keresztül folyamatosan mindig legalább egy megszólalással volt jelen az adott hét napirendjén.

Március politikusi élmezőnyében a liberális párt újraválasztott elnöke (5 százalék), a gazdatüntetések miatt sokat szereplő agrárminiszter (5 százalék) és a Orbán Viktor Fidesz-elnök (5 százalék) szerepel. Nyomukban ott találjuk a pártok botrányfelelőseit: a Fidesz részéről ilyen ügyekben exponált Répássy Róbertet (4 százalék), valamint az MSZP új felfedezettjét, a vezető hírekben korábban még egyetlen alkalommal sem szereplő Kovács Tibort (3 százalék). A Vision Consulting kimutatása szerint a média napirendjén 3-5 százalékot ért még el Kuncze Gábor, Fodor Gábor és Hiller István.

Jóval többet szerepel a médiában az MSZP, mint a Fidesz

Márciusban – a Vision Consulting grafikonja szerint – az ellenzéki témák 30 százalék felett, míg a kormánypártiak 30 százalék alatt szerepeltek a média napirendjén. A kimutatásból látható: százalékos különbségek előző hónapokban rendszerint jóval nagyobbak voltak – általában a kormánypártok javára.

Ezzel együtt a parlamenti pártok közül márciusban is az MSZP jelent meg legtöbbet a sajtó napirendjén (2002 nyaráig visszamenően ez a tendencia érvényesül). A grafikonok alapján ugyanez a különbség fennáll Gyurcsány Ferenc és Orbán Viktor viszonylatában is – a szocialista miniszterelnök javára.

(Forrás: visualconsulting.hu)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.