Kóka lecserélné a politikusokat

Kóka János szerint új politikusi generációra van szükség. A gazdasági miniszter az Origo látogatóinak kérdéseire válaszolt; feleleteiből megtudhatjuk, hogy Magyarország ugyan régió legfejlettebb országa, ám annyira mégsem fejlett, hogy a minimálbér lényegesn magasabb legyen. Kiderült az is: nem kívánja emelni a tömegközlekedés támogatását.

MNO
2005. 07. 29. 6:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kóka egy új politikusi generációról

Én szakminiszterséget vállaltam, a következő lépés az volt, amikor néhány hónapra rá eldöntöttem, hogy politikussá válok – jelentette ki Kóka János, a gazdasági tárca vezetője, aki tegnap az Origo vendégszobájában válaszolt a látogatók kérdéseire. A Gyurcsány-kormány minisztere szerint egy új politikusi generáció kell ahhoz, hogy „legyen elég bátorság a politikában meglépni olyan dolgokat, amelyek a rendszerváltás óta elmaradtak”. Hangoztatta: a '90-es évek második fele óta nem történt érdemi reform Magyarországon. – Változatlan struktúrák, bebetonozotott intézmények, rendszerek közötti átjárhatatlanság korlátozzák azt a páratlan fejlődési lehetőséget, amely Magyarország számára most nyitva áll. Ennek megvalósításához nagyon sok olyan típusú döntésre van szükség, mint amilyet az ember üzletemberként megléphet. Én a siker ezen eszközeit szeretném hozzáadni egy új magyar politikához – mondta a miniszter.

Drasztikus átszervezésekbe kezd a miniszter

Kóka János kérdésre válaszolva kitért a hazai úthálózat helyzetére, s az autópálya-építésekre is. – Úgy tűnik, konszenzusként ma már mindenki elfogadja azt, hogy 2002 és 2006 között 511km autópálya épül – fogalmazott. A miniszter szerint a 30 ezer kilométer hosszú magyarországi úthálózat 75 százaléka rossz, vagy igen rossz állapotban van, s ezer milliárd forintra lenne szükség az úthálózat teljes rendbetételéhez. – A forráshiány pazarlással is párosul, ezekben a hónapokban ezért drasztikus hatékonyságjavító átszervezéseket indítok az érintett intézményeinknél. Ezen kívül a finanszírozás kiszámíthatóvá tételével – útpénztár felállítása – és a verseny fokozásával – több magyar és nemzetközi cég bevonása a tenderekbe – igyekszem csökkenteni az útfelújítások és karbantartások költségét – jelentette ki, hozzátéve: az intézményrendszer átalakításából fakadó megtakarításokból akár 1-2 ezer kilométernyi útpályát is rendbe lehet hozni. Kérdésre válaszolva a miniszter elmondta azt is: „nem odázzák tovább” a vasút modernizációját, ez a következő „nagyprojektjük”.

Nem növelik a tömegközlekedés támogatását

A tömegközlekedés folyamatosan emelkedő árait kifogásoló olvasói megjegyzésre Kóka János úgy reagált: ezeket az árakat „nem mi alakítjuk, hanem az energiaellátás, a karbantartás, a foglalkoztatás emelkedő költsége”. – Ma nagyon sokat költünk tömegözlekedésre, jegyárak támogatására, annyit, amennyit a költségvetés elbír. Nincs remény ennek az érdemi, rövid távú növelésére, hiszen akkor máshonnan kellene elvennünk – jelentette ki a miniszter, aki szerint a hatékonyságot kell növelni (közlekedés-szervezéssel, korszerű járművek beszerzésével), illetve a jegyárak támogatására fordított összegek elosztását kell hatékonyabbá tenni: „több támogatást kaphasson, aki igazán jogosult, de kevesebbet az, aki meg tudná magának venni a teljesárú menetjegyet is”. – A vasúton utazók több mint 90 százaléka valamiféle kedvezményben részesül. Fel kell tennünk a kérdést, hogy mindegyik jogos-e? Ennek ellenőrzése hagyományos eszközökkel nem lehetséges, elektronikus alkalmazásokra van szükség – mondta Kóka János, aki e kérdéskörrel kapcsolatban még annyit említett: fenti elveket a Budapesti Közlekedési Szövetség koncepciójának kialakításába eredményesen építették be.

„A régióban a legfejlettebbek vagyunk”

Arra a kérdésre, hogy mikor lesz magasabb Magyarországon az életszínvonal, Kóka János úgy válaszolt: „az igazi kérdés az, hogy hogyan lehet megtalálni az életszínvonal emelésének forrásait”. – Ha a gondoskodó állam jóléti stratégiája a nem létező javak elosztásának ígéretére épül, abból vagy nem lesz semmi, vagy az ország jövője mehet rá. Egyetlen lehetséges utunk van: a gazdaság fejlődése. Ez teremt több pénzt, több munkahelyet, nagyobb biztonságot – jelentette ki a miniszter, aki szerint „az EU-hoz így nem csak csatlakozhatunk, de a fejlődés ütemében továbbra is kiemelkedhetünk onnan”. – A régióban a legfejlettebbek vagyunk, de ezzel nem elégedhetünk meg. Az emberek akkor érzik az ország sikerét, hogyha nyugdíjasaink úgy élhetnek, mint például az osztrák nyugdíjasok. A cél ez. Az általam sokszor hangoztatott versenyképesség „csak” eszköz – hangoztatta Kóka János, aki úgy látja: „reális értékelés alapján” 2015 és 2020 között érhetjük el az unió mai gazdasági fejlettségének színvonalát. – Ha fel tudjuk gyorsítani a gazdaság fejlesztését, ha versenyképesebbé tudjuk tenni Magyarországot, és megfelelően tudjuk felhasználni a rendelkezésre álló uniós forrásokat, akkor van esélyünk arra, hogy a közelebbi időpont teljesüljön – mondta.

A politikus a minibálbér emelését firtató kérdésre azt mondta: a béreket akkor lehet emelni, ha a gazdaság fejlődése ehhez forrást biztosít. – Ellenkező esetben a fejlődési ütemtől elrugaszkodott béremelések a gazdaságban krónikus versenyképtelenséget okozhatnak, a közszférában pedig adóforintok további tízmilliárdjait emészthetik föl – zárta Kóka János.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.