Szokatlan eljárások a Zwack-ügyben

Már most megállapítható, hogy nem normális körülmények között zárult le a Zwack-ügy 2003 végén – nyilatkozta a Magyar Nemzetnek Font Sándor fideszes országgyűlési képviselő, a Zwack-vizsgálóbizottság elnöke, aki szerint a milliárdos köztartozást valószínűsítő ügy lezárása a volt és a jelenlegi pénzügyminiszterhez is kapcsolódik.

2005. 07. 26. 22:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Ön egy megkérdőjelezhető hitelességű névtelen levél másolatát osztotta szét minap a Zwack-ügyben, sőt a levelet a Zwack-vizsgálóbizottág tagjainak is megküldte. Miért gondolta, hogy egy névtelen levélnek ekkora jelentőséget kell tulajdonítani?

– A Zwack Rt. termékeinek bevizsgálását végző és a vámtarifaszám-besorolási lavinát elindító vámhivatal levelének hitelessége valóban megkérdőjelezhető, mégis figyelemre méltó, hogy a dokumentum megerősíti azokat az eddigi nyilatkozatokat, amelyek arra utalnak, hogy a 2001 végén indult ügyet 2003-ban valaki leállíttatta, s így több milliárd forintos kár érte a magyar költségvetést. Mindemellett úgy vélem, a felelősöket nemcsak a vámhivatal vezetésében, hanem a Pénzügyminisztérium egyes korábbi és jelenlegi felső vezetői között kell keresni.

– A bizottság ezért döntött úgy, hogy következő ülésén meghallgatja Draskovics Tibor volt és Veres János jelenlegi pénzügyminisztert, korábbi államtitkárt?

– Igen, a Zwack Rt. milliárdos köztartozását valószínűsítő ügy végleges lezárása ugyanis hozzájuk is kapcsolódik. Tőlük elsősorban azt szeretnénk megtudni, hogy a Zwack Rt. termékeinek vámbesorolásánál a szokásos eljárás helyett miért volt szükség a legmagasabb szintű pénzügyminisztériumi egyeztetésre, ahol a tárca – szembehelyezkedve a vámhatóság illetékes szerveinek és vegyvizsgáló intézetének hivatalos állásfoglalásával – a vállalat számára kedvezőbb tarifa kiszabását kérte. A jelenlegi és a volt pénzügyminisztertől arra is választ várunk, hogy a vámhatóság eljárási gyakorlatától eltérően a pénzügyi tárca miért nem a VPOP Vegyvizsgáló Intézetének jelentését fogadta el, amely lényegesen magasabb jövedéki adó fizetésére kötelezte a Zwack Rt.-ét. Annyi mindenesetre már most megállapítható, hogy nem normális körülmények között zárult le ez az ügy 2003 végén.

– Az eddigi bizottsági meghallgatások során kiderült-e már az, hogy a Zwack Rt. termékeinek vizsgálatát elindító vámhivatal miért zárta le az ügyet az ellenőrzés kezdetén képviselt állásponttal ellentétesen?

– A bizottság még nem fejezte be a munkáját, az eddigi információkat azonban összegeztük. A testület részére elküldött pénzügyminisztériumi és vámhatósági jelentésekből s a beidézett vámhatósági szakemberek meghallgatása alapján kiderült, hogy a VPOP Vegyvizsgáló Intézetének jelentése egyértelműen megállapította: a Zwack Rt. vermut termékeinek vámolásánál a magasabb jövedéki adó megfizetését előíró vámtarifaszámot kellett volna alkalmazni. Az intézetről tudni kell, hogy a kérdéses esetekben az eljáró vámhatóság ehhez az intézethez fordul, s a vegyvizsgáló állásfoglalása szerint hozza meg döntését.

– A Zwack Rt. esetében nem pontosan így zajlottak az események. Megtudták-e már, hogy miért?

– Nem a szokványos ügyrend szerint folytatódott tovább a történet, mivel az eljáró vámhivatal – példátlan módon – nem fogadta el a vegyvizsgáló intézet állásfoglalását, miszerint a magasabb jövedéki adó fizetését eredményező vámtarifaszám érvényes a Zwack Rt. termékeire. Az ügy azonban nem a jövedéki adó behajtásával, hanem egy újabb, úgynevezett anonim minta megküldésével folytatódott. A mintát épp a gyártmánylap hiánya miatt nem tudta beazonosítani a vegyvizsgáló, ez pedig alkalmat nyújtott arra, hogy véleménykülönbség miatt megakadjon az ügy, és – szintén az addigi eljárással ellentétesen – külső szakértőt vonjanak be a probléma kezelésébe.

– Többször említette a Zwack-ügyben tapasztalt szokatlan eljárási módokat. Mire alapozza ezeket az állításokat?

– A vámhatóság gyakorlatával ellentétben állt, hogy az eljáró hivatal nem fogadta el a vegyvizsgáló intézet állásfoglalását, de ugyanígy példa nélkülinek bizonyult az előbb említett anonim minta bekérése is. A szokásos gyakorlattól szintén eltért az ügy további kezelése: az első fokon eljáró szervezet döntése után elvileg a másodfokú döntésnek kellett volna következnie, ám a Zwack Rt. esetében ezek nem történtek meg, hanem magas szinten elkezdődött a PM-ben a tárca és a vámhatóság között az egyeztetés. Itt született meg aztán az az állásfoglalás, amely megállapította, hogy a Zwack Rt.-nek mégsem kell befizetnie a több milliárd forintra rúgó jövedékiadó-hátralékot.

– A Zwack Rt. tegnap azzal érvelt, hogy az EU szintén a Zwack Rt. által alkalmazott tarifát írta elő.

– A társaság tegnapi megnyilvánulását a Zwack-bizottság félrevezetésének tekintem, az EU-ban bevizsgált minta összetétele ugyanis nem egyezik meg a vegyvizsgáló intézet által 2001-ben és 2002-ben vizsgált áru összetételével.

– Elfogultsággal is megvádolta önt a Zwack Rt., mondván, a Gyümölcspálinka Főzők Országos Szövetségének elnökeként nem lehet pártatlan az ügyben.

– Nem értem, hogy ez a kifogás miért éppen most fogalmazódik meg, hiszen e tisztséget 2001-től töltöm be, az egyesület munkája ez idő alatt kizárólag a pálinkafőzésre korlátozódott.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.