Válságban a magyar tartósítóipar

A hazai konzerv- és hűtőiparban a közeljövőben mintegy kétszáz vállalkozás mehet tönkre a tőkehiány, az erős forint és az olcsó import következtében – derül ki az Agrár Európa Tanácsadó Kft. elemzéséből. Az érintettek egy része komplex gazdasági program elindítását sürgeti állami szerepvállalással.

MNO
2005. 07. 26. 8:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ágazat jövedelemtermelő képessége alacsony, ráadásul a fogyasztók márkahűsége minimális, többnyire az ár a döntő szempont a választásnál. A kereskedelmi láncok sorra jelennek meg olcsó, saját márkás termékeikkel, így kiszorítják a magyar árukat a piacról. Több termelő a bérgyártásban látja a kiutat, mások a magas hozzáadott értékű termékek előállítására specializálódnak – írja a Világgazdaság.

Az egész ágazatnak nehézséget okoz, hogy az utóbbi években a magyar mezőgazdaság elveszítette költségelőnyét, így az olcsó import komplett termelési ágak leépítését kényszeríti ki. Jéhn József, a Globus Rt. alelnöke a tartósítóiparban komplex gazdasági program elindítását sürgette állami szerepvállalással.

Az ágazat érdekérvényesítő képességére jellemző, hogy a kiskereskedelemben értékesített termékei jövedelemtartalmának hetven százalékát a boltosok teszik zsebre, míg az élelmiszeripari cégeknek húsz, a termelőknek pedig csupán tíz százalék jut.

Miközben Nyugat-Európában néhány százalékos növekedést, a keleti piacokon pedig komoly bővülést regisztrálnak, a magyar piac csak stagnál – mondta el a Világgazdaságnak a tanulmányt készítő Fórián Zoltán, az Agrár Európa Tanácsadó Kft. üzletág-igazgatója.

A konzervpiacon ma mintegy kétszáz hazai cég igyekszik megélni, de a forgalom kétharmadát a három legnagyobb, a Globus, az Univer és a Bonduelle adja. Az ötvenszereplős hűtőiparban valamivel kisebb a koncentráció, ott nyolc nagy cég uralja a piacot. A régebben nagy megrendelőnek számító baromfiágazat kiépítette saját kapacitásait, s ezek a cégek vették meg a zöldség-gyümölcs ágazatból kivont hűtőházakat is. Ezek alapján az igazgató szerint 2-3 év múlva a konzerviparban legfeljebb 50, a hűtőiparban 20-30 cég maradhat.

A hűtőipar kilátásai jobbak, mert berendezései nem annyira termékspecifikusak, mint a konzervgyártásé, s termékeinek kereslete is gyorsabban nő. Ugyanakkor egy nagy volumenű termék kiesése itt is súlyos gondokat okozhat. A kis gyárak másik fő tevékenysége, a savanyúsággyártás szintén veszélyben van. Az indiai uborka- és a kínai paradicsomkészítmények sokkal olcsóbbak, ráadásul a konzervek – szemben a mélyhűtött termékekkel – hosszú távolságra is gazdaságosan szállíthatók.

Forrás: Világgazdaság

Zöldség- és gyümölcstermelés Európában (a saját fogyasztás százalékában)

























































Zöldség Gyümölcs
Ausztria 101 95
Franciaország 109 197
Görögország 174 225
Lengyelország 117 147
Magyarország 163 126
Nagy-Britannia 58 7
Németország 41 59
Olaszország 178 255
Portugália 161 175
Spanyolország 244 341

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.