„Bazárgazdaság” Németországban

A megsemmisülés felé vezet az Ifo Gazdaságkutató Intézet vezetője szerint, ha a német gyártók tovább folytatják azt az utat, mely szerint üzemeiket az új tagállamokban – többek között Magyarországon – alapítják – írja a Handelsblatt. Schröder már csak a bajorországi árvízben „bízik”– cikkez a Der Spiegel.

2005. 08. 24. 7:59
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Handelsblatt (handelsblatt.com)

A német gazdasági lap a német gazdaság válságáról ír. A cikk címe (Made in Germany? Eine Sinn-Krise) lefordíthatatlan szójáték, mely arra alapul, hogy a szerző beszélgető partnere, Hans-Werner Sinn a müncheni Ifo Gazdaságkutató Intézet vezetője, de a Sinn értelmet is jelent, így a cím a Made in Germany fogalom értelmének megkérdőjeleződéseként is értelmezendő. Sinn egy VW Touareg vezetése közben fejtegeti téziseit a riporternek.

Az Ifo vezetője nevezte el a mai Németországot „bazárgazdaságnak”, amivel számos kollégája felháborodását váltotta ki. Mivel Németországban a bérek túlzottan magasak és minimális flexibilitást sem mutatnak, ezért növekvő mértékben települ ki az országból az ipari értékelőállítás és vándorol olyan országokba, ahol a bérek sokkal alacsonyabbak és a munka minősége mégis magas: így települnek át a termelő üzemek az új EU-tagállamokba, Magyarországra, Csehországba, vagy éppen Szlovákiába. Németország csak eladja ezeket a termékeket külföldön, amint az a bazárban is történik.

A professzor számára a legjobb példát a „német” autók jelentik, például a Porsche Cayenne, melyet a Volkswagen pozsonyi gyárában majdnem teljesen összeszerelnek és Lipcsében csak a motort és az erőátviteli berendezéseket építik be. A VW Touaregnél ez még inkább így van, hiszen azt teljesen Pozsonyban rakják össze.

A motor a győri Audi gyárból származik. Ott ötezren dolgoznak a VW leányvállalatánál, Győrben készül az összes Audi motor, de a nagy Volkswagen dízelmotorok is. Az Audi tavaly több, mint egymillió motort gyártott Magyarországon, és a számuk folyamatosan nő – írja a lap.

A Szlovákiában gyártott Porschéval és VW-val megmagyarázható – folytatta Sinn –, miért növekszik az óriási exportsikerek ellenére a németországi munkanélküliség. A német munka mennyisége folyamatosan csökken azokban a termékekben, melyek a Made in Germany feliratot viselik magukon. S mindenek előtt: a folyamat még gyorsabban zajlik, mint más ipari államok esetében. Miközben a német ipar az elmúlt években százezrével teremtett új munkahelyeket az új uniós tagállamokban, addig a németországi foglalkoztatás folyamatosan csökken, a munkanélküliség új rekordokat dönt. Csak Szlovákiában a VW több, mint egymilliárd eurót fektetett be és 8200 munkahelyet teremtett, a beszállítókat nem is számítva.

A külföldi részesedés a német exporttermékekben az elmúlt években jelentősen, 27 százalékról 39-re növekedett. Minden egyes, az exportban megkeresett euróban már 55 centnyi külföldi teljesítmény található. Sinn szerint ez a folyamat elsődlegesen a rendkívül magas béreknek köszönhető.

Óvatosan fékez a Touareg V6, a fékeket a Conti Teves gyártja, melynek beszállító üzemei vannak Magyarországon és Szlovákiában. S nem sokára újabb 60 milliós befektetést tervez a hannoveri vállalat Szlovákiában, ami újabb 500 munkahelyet jelent.

Legkésőbb 2010-ben Szlovákia a világ egyik vezető autógyártó országa lesz. A Német Autógyártók Szövetségének (VDA) adatai szerint tagvállalataik jóval több, mint 200 üzemet alapítottak az új tagállamokban. A tavalyi esztendőben már több, mint 160 000 embert foglalkoztattak ezek a gyárak, s maguk a cégek összesen 10 milliárd eurót fektettek be. „Természetesen folytathatjuk még vagy 15 évig ezt az utat, ez azonban egyenesen a megsemmisülés felé vezet” – véli Sinn. Pozsonyban a VW 3,50 eurót fizet órabérként, ami alig tizede a németországi béreknek, mégis a teljesítményben alig mutatkozik eltérés.

Az utazás végén Sinn professzor a VW-jében még a gépjármű eredetét igazoló jelzést keres. Nem talál, csak a kutatás legvégén, jobbra alul az ajtónál. Ott fityeg egy kis fehér cetli, melyen a Webasto felirat áll, ez az álló autó fűtését szolgálja, s ezen valóban az áll: „Made in Germany“.

Der Spiegel (spiegel.de)

A baloldali hírmagazin Schröder rávetődik az árvízre című írásában foglalkozik a kancellár reményeinek utolsó szalmaszálával.

A berlini politika reagálni kíván a bajorországi árvízre: Gerhard Schröder és két minisztere látogatást kíván tenni az érintett alpesi körzetekben. A bajor SPD főnöke, Ludwig Stiegler még kedden délután megpróbálta lebeszélni Schrödert a látogatásról.

Egy régóta tervezett augsburgi kampányfellépést kíván Schröder arra felhasználni, hogy tájékozódjon a dél-bajorországi árvízi helyzetről – nyilatkozta kedden délután a kancellár szóvivője. Schröder csütörtök este kampányol Augsburgban.

Még tegnap délután folyamán megszólalt az ügyben az SPD tartományi vezetője, Ludwig Stiegler is, aki nem tanácsolja a kancellárnak a látogatást. „Ha Schröder most megjelenne, azt kampányfellépésként értelmeznék” – nyilatkozta a Spiegel Online-nak.

Eddig a bajorországi árvíz pusztán „regionális válság” volt, össze sem lehet hasonlítani a 2002-es árvízzel – nyilatkozta Stiegler. Akkor Schröder nem utolsó sorban a gátakon bemutatott igen hatásos médiaszereplésének köszönhetően az utolsó pillanatban, minimális különbséggel – alig 6000 vokssal – győzni tudott.

Schrödernek akkor kell ismét Bajorországba látogatnia, ha az árvíz „országos katasztrófává” növi ki magát – vélte Stiegler. A belügy és a hadügyminiszter látogatását ugyanakkor teljesen rendben találja, hiszen az egységeik most is küzdenek az árral.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.