Handelsblatt (handelsblatt.com)
A német gazdasági lap a német gazdaság válságáról ír. A cikk címe (Made in Germany? Eine Sinn-Krise) lefordíthatatlan szójáték, mely arra alapul, hogy a szerző beszélgető partnere, Hans-Werner Sinn a müncheni Ifo Gazdaságkutató Intézet vezetője, de a Sinn értelmet is jelent, így a cím a Made in Germany fogalom értelmének megkérdőjeleződéseként is értelmezendő. Sinn egy VW Touareg vezetése közben fejtegeti téziseit a riporternek.
Az Ifo vezetője nevezte el a mai Németországot „bazárgazdaságnak”, amivel számos kollégája felháborodását váltotta ki. Mivel Németországban a bérek túlzottan magasak és minimális flexibilitást sem mutatnak, ezért növekvő mértékben települ ki az országból az ipari értékelőállítás és vándorol olyan országokba, ahol a bérek sokkal alacsonyabbak és a munka minősége mégis magas: így települnek át a termelő üzemek az új EU-tagállamokba, Magyarországra, Csehországba, vagy éppen Szlovákiába. Németország csak eladja ezeket a termékeket külföldön, amint az a bazárban is történik.
A professzor számára a legjobb példát a „német” autók jelentik, például a Porsche Cayenne, melyet a Volkswagen pozsonyi gyárában majdnem teljesen összeszerelnek és Lipcsében csak a motort és az erőátviteli berendezéseket építik be. A VW Touaregnél ez még inkább így van, hiszen azt teljesen Pozsonyban rakják össze.
A motor a győri Audi gyárból származik. Ott ötezren dolgoznak a VW leányvállalatánál, Győrben készül az összes Audi motor, de a nagy Volkswagen dízelmotorok is. Az Audi tavaly több, mint egymillió motort gyártott Magyarországon, és a számuk folyamatosan nő – írja a lap.
A Szlovákiában gyártott Porschéval és VW-val megmagyarázható – folytatta Sinn –, miért növekszik az óriási exportsikerek ellenére a németországi munkanélküliség. A német munka mennyisége folyamatosan csökken azokban a termékekben, melyek a Made in Germany feliratot viselik magukon. S mindenek előtt: a folyamat még gyorsabban zajlik, mint más ipari államok esetében. Miközben a német ipar az elmúlt években százezrével teremtett új munkahelyeket az új uniós tagállamokban, addig a németországi foglalkoztatás folyamatosan csökken, a munkanélküliség új rekordokat dönt. Csak Szlovákiában a VW több, mint egymilliárd eurót fektetett be és 8200 munkahelyet teremtett, a beszállítókat nem is számítva.
A külföldi részesedés a német exporttermékekben az elmúlt években jelentősen, 27 százalékról 39-re növekedett. Minden egyes, az exportban megkeresett euróban már 55 centnyi külföldi teljesítmény található. Sinn szerint ez a folyamat elsődlegesen a rendkívül magas béreknek köszönhető.
Óvatosan fékez a Touareg V6, a fékeket a Conti Teves gyártja, melynek beszállító üzemei vannak Magyarországon és Szlovákiában. S nem sokára újabb 60 milliós befektetést tervez a hannoveri vállalat Szlovákiában, ami újabb 500 munkahelyet jelent.
Legkésőbb 2010-ben Szlovákia a világ egyik vezető autógyártó országa lesz. A Német Autógyártók Szövetségének (VDA) adatai szerint tagvállalataik jóval több, mint 200 üzemet alapítottak az új tagállamokban. A tavalyi esztendőben már több, mint 160 000 embert foglalkoztattak ezek a gyárak, s maguk a cégek összesen 10 milliárd eurót fektettek be. „Természetesen folytathatjuk még vagy 15 évig ezt az utat, ez azonban egyenesen a megsemmisülés felé vezet” – véli Sinn. Pozsonyban a VW 3,50 eurót fizet órabérként, ami alig tizede a németországi béreknek, mégis a teljesítményben alig mutatkozik eltérés.
Az utazás végén Sinn professzor a VW-jében még a gépjármű eredetét igazoló jelzést keres. Nem talál, csak a kutatás legvégén, jobbra alul az ajtónál. Ott fityeg egy kis fehér cetli, melyen a Webasto felirat áll, ez az álló autó fűtését szolgálja, s ezen valóban az áll: „Made in Germany“.
Der Spiegel (spiegel.de)
A baloldali hírmagazin Schröder rávetődik az árvízre című írásában foglalkozik a kancellár reményeinek utolsó szalmaszálával.
A berlini politika reagálni kíván a bajorországi árvízre: Gerhard Schröder és két minisztere látogatást kíván tenni az érintett alpesi körzetekben. A bajor SPD főnöke, Ludwig Stiegler még kedden délután megpróbálta lebeszélni Schrödert a látogatásról.
Egy régóta tervezett augsburgi kampányfellépést kíván Schröder arra felhasználni, hogy tájékozódjon a dél-bajorországi árvízi helyzetről – nyilatkozta kedden délután a kancellár szóvivője. Schröder csütörtök este kampányol Augsburgban.
Még tegnap délután folyamán megszólalt az ügyben az SPD tartományi vezetője, Ludwig Stiegler is, aki nem tanácsolja a kancellárnak a látogatást. „Ha Schröder most megjelenne, azt kampányfellépésként értelmeznék” – nyilatkozta a Spiegel Online-nak.
Eddig a bajorországi árvíz pusztán „regionális válság” volt, össze sem lehet hasonlítani a 2002-es árvízzel – nyilatkozta Stiegler. Akkor Schröder nem utolsó sorban a gátakon bemutatott igen hatásos médiaszereplésének köszönhetően az utolsó pillanatban, minimális különbséggel – alig 6000 vokssal – győzni tudott.
Schrödernek akkor kell ismét Bajorországba látogatnia, ha az árvíz „országos katasztrófává” növi ki magát – vélte Stiegler. A belügy és a hadügyminiszter látogatását ugyanakkor teljesen rendben találja, hiszen az egységeik most is küzdenek az árral.
Leszúrta ismerősét, majd rágyújtotta a sátrat - videó