Használt autók: sikertelen a regisztrációs adó elleni harc

Úgy tűnik, szélmalomharcot vív a regisztrációs adó ügyében a használtautó-eladásokkal foglalkozó cégeket tömörítő szervezet. A Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Szövetsége az új adónem megjelenése óta tiltakozik, érvel, s a legkülönbözőbb fórumokon igyekszik bizonyítani, hogy az ő esetükben méltánytalan és egyúttal az uniós gyakorlattal sem harmonizál a regisztrációs adó mértéke.

MNO
2005. 08. 18. 6:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A pénzügyi tárcát is többször „bombázták” javaslataikkal, kevés sikerrel. Legutóbbi felvetésükre sem kaptak még választ: azt indítványozták, hogy a tárca találja meg az értékarányos – tehát a gépkocsi avulását is figyelembe vevő – adóztatás módját. Augusztus elején Csobánczy Péter, a PM főcsoportfőnöke arról adott tájékoztatást lapunknak, hogy vizsgálják az értékarányos adóztatás bevezetésének lehetőségét, folynak az erre vonatkozó számítások, ám nem tudni, hogy ezek mikorra fejeződnek be. Azt is hozzátette: olyan megoldást szeretnének találni, amely nem veszélyezteti az állami bevételeket.

Elégedetlen a válasszal Fojt Attila, az MGOE elnöke, aki szerint már ideje lett volna, hogy a tárca érdemben foglalkozzon a felvetésükkel, amúgy is úgy gondolják, hogy őket sorra kihagyják az egyeztetésekből. Korábban a szervezet azt az álláspontot képviselte, hogy a használt kocsik után fizetendő regisztrációs adónak 30 százalékkal az új járművek adótétele alatt kellene maradnia. Azóta már finomítottak az elképzeléseiken, azt javasolják, hogy a gépkocsi korától is függjön az adómérték. Mint azt az elnök elmondta, ez azt jelenti, hogy ahány hónappal túlhaladt a jármű az „új autó” koron (ez hat hónap), annyiszor bizonyos százalékkal lenne illő csökkenteni az adót. A szervezet szerint másfél százalékos mérséklés elfogadható lenne (a mintaadó Portugáliában kétszázalékos a leírási kulcs). Így például egy 24 hónapos jármű esetén – a hat hónapos újautó-státust leszámítva – 18-szor 1,5, azaz 27 százalékkal kellene kevesebbet fizetni, mint jelenleg. Ez természetesen nem mehetne le a nullára, valahol meg kellene húzni a határt, s a környezetvédelmi szempontokat is erősen figyelembe kell venni – hangsúlyozta az MGOE elnöke.

A mai szabályok értelmében legfeljebb 9 éves autót lehet behozni Magyarországra, de Fojt szerint meggondolandó lenne, hogy csak a 2001–2005-ben készült, euro 3-as motorral szerelt járművek szerepelhessenek az importőrök listáján; ezzel jelentősen javulhatna a hazai gépkocsipark átlagéletkora, hiszen ez ma közel 11 év. A személygépkocsik átlagéletkora egyébként az utóbbi években lassan csökken az új autók eladásának gyors felfutása következtében.

Nincs szerencséje az MGOE-nak a még januárban megindított perrel sem, amelyben az államot szerették volna elmarasztaltatni a túlzott regadó miatt. Egy konkrét ügy kapcsán fordultak a bírósághoz, ahonnan azt a végzést kapták, hogy ebben az esetben az állam nem perelhető, így hivatalból a vám- és pénzügyőrséghez tették át az anyagot. Onnan nemrégiben jött a levél: fizessenek be 15 ezer forint illetéket, azt követően bírálják el, jogos-e az igényük az alacsonyabb adómérték iránt.

Forrás: Világgazdaság

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.