Ismét változik a közbeszerzési törvény

Mivel az új közösségi irányelvek és a hazai gyakorlati tapasztalatok egyaránt szükségessé teszik, az elmúlt másfél év kisebb módosításai után ismét változik a közbeszerzési törvény. Változik a törvény alá vont beszerzések köre. A törvény-előkészítők a mainál rugalmasabb szabályozásra törekednek, evégett megszüntetnének több kötelező előírást, legalábbis oldanák egyik-másik szigorát.

MNO
2005. 08. 22. 7:18
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Emelkednek az értékhatárok, egyszerűsödhet és gyorsabbá válthat az eljárás, a jelenleginél nagyobb önállóságot kaphat az ajánlatkérő és a pályázó a módosuló közbeszerzési törvény révén.

A jogszabály előkészítői ugyanakkor vigyáznak arra, hogy a másfél éve hatályba lépett, és azóta többször is változott törvény eredeti céljai – így különösen a közpénzfelhasználás átláthatósága, a verseny, illetve az esélyegyenlőség és a jogbiztonság követelményei ne sérüljenek – nyilatkozta a Világgazdaságnak Gadó Gábor, az Igazságügyi Minisztérium helyettes államtitkára. A kodifikációs bizottság a napokban tárgyalta meg azokat a pontokat, ahol a közösségi irányelvek, illetve a gyakorlati tapasztalatok szükségessé teszik a módosítást.

Emelkednek az egyszerű eljárási és a nemzeti értékhatárok – mondta az államtitkár. Ennek meghatározásához a számvevőszéktől, a pénzügyi tárcától, a közbeszerzési tanácstól és a Kehitől is kértek javaslatokat. Az egyszerű eljárásban az árubeszerzés és a szolgáltatás mai kétmillió forintos küszöbértéke nyolcmillióra nőne.

Változik a törvény alá vont beszerzések köre. Az uniós beszerzések például kiterjednek majd a postai szolgáltatásra, miközben a távközlés kikerül a törvény hatálya alól. A szakemberek árnyaltabban szabályoznák az ingatlanbeszerzéseket. Elképzelhetőnek tartanak egy olyan megoldást, amely nem teszi kötelezővé a közbeszerzést, de megköveteli, hogy az ajánlatkérő hirdetményben tegye közzé az adásvételi, bérleti vagy lízingszerződés megkötését, és annak indokolását, hogy miért mellőzte a procedúrát.

A gördülékenyebb eljárások érdekében több előírást mellőznének, legalábbis oldanák némelyik szigorát. Az egyszerű eljárásban például, ha a kiírásra nem érkezik három ajánlat, akkor azok bontása nélkül újra meg kell keresni legalább három ajánlattevőt. A pályázat érvényes lehetne újabb megkeresések nélkül is, ezért attól eltekintenének a kodifikátorok. Ugyancsak megszüntetnék azt a szabályt, amely kötelezővé teszi hirdetmény közzétételét, ha a beszerzés értéke eléri a nemzeti értékhatár felét. Változnak a gyorsított eljárás feltételei. Erre jelenleg rendkívüli, és nem az ajánlatkérő mulasztásából eredő sürgősség esetén van mód. A jövőben a sürgősség elegendő alapot adna az eljárásra. Sokszor ugyanis fontos közérdek követeli meg a beszerzés mielőbbi lebonyolítását, és ilyenkor nincs jelentősége, hogy a sürgősséget objektív ok vagy mulasztás idézte elő – mondta Gadó Gábor.

A pályázó dolgát könnyíti majd, hogy bizonyos eredeti igazolások híján azok egyszerű másolata is elfogadható lesz közokirat helyett az egyszerű és a nemzeti közbeszerzésekben. A tervek szerint az uniós értékhatár fölötti ügyekben sem lesz kötelező a közbeszerzési tanácsadó közreműködése. Az érintett pedig várhatóan nemcsak a közbeszerzési tanácson keresztül, hanem közvetlenül, elektronikus úton is eljuttathatja majd a szükséges dokumentumokat az uniós közlönyben való közzétételre.

A tervezetet az ősszel tárgyalja meg a kormány. A módosított törvénynek – az uniós követelményekre figyelemmel – jövő január végéig hatályba kell lépnie.

Forrás: Világgazdaság

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.