Akár több millió forintot is spórolhat a vevő, ha Szlovákiában vásárol nagy értékű gépkocsit. Ám nem csak a vételár, de a fenntartási költség is a töredéke a hazainak. Kevesebb az adó, olcsó a biztosítás: például az önrész nélküli casco egy méregdrága autóra alig 21 ezer forintra jön ki havonta. Bárki betérhet valamelyik szlovák márkakereskedőhöz Kassán vagy Révkomáromban, és – persze koronával – fizethet. A kutya sem kérdi, honnan jött, és a papírok kiállításánál sem lepődnek meg a külföldi, illetve az unió határain belül mégiscsak belföldi tulajdonoson, ha fel tud mutatni valamilyen szlovákiai címet is. Mivel nincs határregisztráció, akkor és úgy használja itthon, vagy más országban az autót, ahogy tetszik.
Évekkel a csatlakozás előtt még nehezebb volt EU-tagországban autót venni és itthon használni. Az uniós „harmonizáció„ előrehaladtával viszont könnyebbé vált a határon túli vásárlás. Budapesten a csatlakozás óta egyre több a külföldi rendszámú kocsi. Az EU-n belüli nagykereskedelmi árkiegyenlítődés következtében ugyan a vételárban csökkennek az eltérések, de az adókülönbség miatt mégis 20-30 százalék a szlovákiai fogyasztói árelőny. Főként nagyobb kocsit érdemes kint venni. Ebben a nagy kategóriákban az idehaza csillagászati (több millió forintos, és a hírek szerint jövőre tovább növekvő) regisztrációs adó is szerepet játszik, hiszen Szlovákiában nincs ilyen adónem. A vásárláskor csak egy szerény, 2 ezer koronás regisztrációs díjat kell megfizetni (1 korona 6,2 forint), szemben a magyarországi forgalomba-helyezés (törzskönyv, rendszám, vizsgáztatás, tulajdonosbejegyzés) összesen majd’ 50 ezer forintos költségével.
Az áfa nem 25, hanem csak 19 százalék Szlovákiában, abban viszont nincs különbség, hogy az általános forgalmi adót a szomszédban is csak a haszonjármű után lehet visszaigényelni. Ám ha az importőr válaszfalat szerel a hátsó ülés mögé a kombikban, már haszonjárműnek minősül az autó. Venni egyébként csak újat érdemes, mert a használtautó-árakban nincs érdemi különbség.
A bökkenő mégis az a külföldi kocsik hazai használatában, hogy az áruk szabad áramlása irányelv alapján ez csak elvileg, ráadásul nem mindenki számára engedélyezett. A hatályos hazai közlekedési jogszabályok szerint magyar állampolgárnak és a tartósan, azaz 30 napnál hosszabb ideje Magyarországon élő EU-polgár külföldinek is csak magyar rendszámú kocsija lehet nálunk, sőt nem is vezethet külföldi rendszámú kocsit. A külföldi cégvezetőkre, különösen az EU-tagországokból érkezőkre kicsit rugalmasabb szabályok vonatkoznak, mint a magánszemélyekre. Megengedik ugyanis, hogy egy uniós tagállamban bejegyzett cég vagy szervezet vezetője, alkalmazottja az otthon nyilvántartott autót Magyarországon is használja, de a használat jogszerűségét – és persze a kötelező felelősségbiztosítást – igazolni kell. Vannak tehát kiskapuk, sőt az EU-n belül ezek egyre szélesebbek. Különösen azóta, hogy mind több hazai vállalat teszi át a székhelyét Szlovákiába, ahol a cégalapítás, fenntartás költségei is kisebbek, mint itthon.
Az olcsó, határon túli autótartási alternatívával azonban egyelőre csak a „dörzsölt” menedzserek élnek. Még az autóimportőrök naprakész statisztikáiból is alig látszik, hogy terjed a külföldi rendszámos divat. Nagy értékű kocsiknál eddig is volt feketeimport – ide sorolható a külföldi rendszámú autótartás is –, de becsülni sem lehet a mértékét. A számok azonban azt mutatják, hogy a törzsközönség inkább a járt utat választja: megbecsüli a hazai szolgáltatást, kényelmet.
Szlovák autóval itthon
CÉGALAPÍTÁSI KÖLTSÉGEK
• Egyéni vállalkozónak az iparengedély kiváltása 1000 korona
• A koncessziós iparengedély 2000 korona
• A kft. alaptőkéjének előírt minimuma 200 ezer korona; a cégbírósági bejegyzés illetéke 5 ezer korona; egy jogi iroda általában 20-30 ezer koronát kér a cégalapítással járó jogi teendők intézéséért
AUTÓTARTÁSI KÖLTSÉGEK
• Az új kocsi regisztrációs díja: 2 ezer korona
• Az autó árát és az üzemanyagot terhelő áfa egységesen 19 százalék
• Súlyadó nincs, helyette úthasználati adót szednek, amely 900 köbcentiméterig 1600 korona, majd sávosan növekszik, s 3000 köbcentiméter felett 5600 korona évente
• A 95 oktános benzin most átlagban 42 koronába (260 forintba) kerül
(fn.hu)
Ismét igazolt az FTC, válogatott középpályás érkezett
