Makovecz Imre építőművész hitvallásáról, az organikus világszemléletről

„A szerves építészet – Makovecz Imre szavaival élve – az Isten által teremtett földi világgal tökéletesen harmonizáló mikro- és makrokörnyezeteket kíván létrehozni. Ennek érdekében az ősi tradícióból, a nemzeti hagyományokból merítkezik, amelyek ráébresztik az embert égi származására.”

2005. 12. 24. 8:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ki hinné, hogy szinte még a napokban, 2005. november 20-án ünepelte hetvenedik születésnapját Makovecz Imre, a szerves építészet örökífjú, energikus, világhírű képviselője.

Az olasz Paolo Porthogesi, akit korábban az organikus irányzat nagymesterének tartottak, úgy nyilatkozott a piliscsabai Pázmány Páter Katolikus Egyetem mágikus építészeti központja, a Stephaneum láttán, hogy Makovecz Imre nem csak megelőzte, hanem szabályosan lepipálta az irányzat nyugat-európai képviselőit. A többek között Ybl Miklós-, Kossuth-, Magyar Örökség-díjjal, Corvin Lánccal, a Francia Építészeti Akadémia Aranyérmével kitüntetett alkotó, a velencei Cápa vendéglő, a sevillai világkiállítás magyar pavilonjának, a piliscsabai Stephaneumnak, a Kecske utcai Művészeti Akadémiának, a makói színháznak, az egri uszodának teremtője teljes mellszélességgel vállalja, sőt, erkölcsi kötelességének tartja a magyarság jövőjéért folytatott közéleti tevékenységet.

A hetven éves mester 1954-1959-ig, a magyar történelem legsötétebb, szellemileg is legingerszegényebb korszakában végezte el a Budapesti Műszaki Egyetemet. Intellektuális értelemben tökéletesen elzárták őket a nagyvilágból érkező információktól. Másodévesként éppen túl volt a zsdánovi szocialista realizmus korszakán, amikor fogékony évfolyamtársaival együtt megismerkedett a hiteles építészeti irodalommal. Szerencséjükre a műegyetem dokumentációs irodájában dolgozott egy nagyszerű asszony, akinek joga volt nyugaton élő építészek írásait, nyugati folyóiratokban megjelent publikációit lefordítani, s kéziratként tárolni, hogy kizárólag a kiemelt káderek és a tanszékvezetők megismerhessék az igazi szakmát is. Az említett kedves hölgy behunyta a fél szemét, s a fiatalok élvezték a tiltott gyümölcsöt. Mindez egy mai egyetemista számára hihetetlennek tűnhet, de akkor televízió nem volt még, folyóiratokon keresztül Makoveczék nem juthattak hiteles információkhoz, mert azokat nem engedték be a szocialista Magyarországra. Önmagában is abszurd, hogy az építészek akkori legifjabb nemzedéke elvben azért járt egyetemre, hogy megtanulja a szakmát, de csak informális úton képezhette magát. Így ismerte meg a mester mások mellett Frank Lloyd Wright eszméit, amelyek megfogalmazták az organikus, magyarul szerves építészet lényegét. Wright, ez az 1889-ben született, 1959-ben elhunyt amerikai alkotóegyéniség a modern építészet egyik legnagyobb alakja, az organikus, szerves szemlélet etalonjaként hozta létre a tokiói Hotel Imperialt, a pennsylvaniai Vízesésházat, a Guggenheim Múzeumot és számos, a természetes környezettel összhangban álló nevezetes épületet. Épített életművével egyenértékű az a korszakos szakirodalmi munkásság, amely az ifjú Makovecz Imrét a szerves építészet hívévé tette.
A szerves építészet – Makovecz Imre szavaival élve – az Isten által teremtett földi világgal tökéletesen harmonizáló mikro- és makrokörnyezeteket kíván létrehozni. Ennek érdekében az ősi tradícióból, a nemzeti hagyományokból merítkezik, amelyek ráébresztik az embert égi származására. A növényeket, az állatokat, a földet, az eget, természetes környezetünknek minden elemét úgy közelíti hozzánk, hogy emlékeztessen bennünket az aranykorra, amelyben az ember még Istennel beszélgetett. Másrészt hitet és erőt ad nekünk ahhoz, hogy fölvegyük a versenyt a halállal. A szerves stílus és szemlélet, amely a természettel is harmonizál, az embert isteni eredetére is emlékezteti, egy szűk, de agresszív ellendrukker csoport áskálódásaiba ütközik. A szerves építészetet ma már Makovecz Imrén kívül sokan mások is gyakorolják Magyarországon, hiszen létezik a Kós Károly egyesülés huszonkilenc cége. Makovecz Imre könyveinek és az organikus világszemléletnek sikerét magyarázza, hogy az emberek jobb énjéhez közelebb állnak, mint a high tech emberidegen konstrukciói, a Kálvin tér, vagy az újabb pesti irodaházak, a különféle multiplexek és társaik. Makovecz Imre tisztában van azzal, hogy a globalizált világ kis létszámú, de jól szervezett új internacionalistái azért tekintik engesztelhetetlen ellenségüknek a szerves építészetet, mert fölébreszti a Teremtő képmását hordozó ember méltóságérzetét. E szemlélet hazai képviselői kirekesztő magatartásukkal arra kényszerítik a mestert, hogy tudomást se vegyen róluk, amióta megjelent Magyarországon is egy építészeti útikönyv. Ez a műfaj a világ összes országában elterjedt, ismérvei közé tartozik, hogy az objektív, szenvtelen kamera látószögéből, mindenféle pro, vagy kontra értékítélet nélkül írja le az adott országban található jellegzetes építészeti irányzatokat és épületeket. A hazai útikönyv, amelyet Oktogon Kiadó adott ki és Klein Rudolf írt hozzá előszót, mintegy huszonöt oldalon át Makovecz Imre csepülésével foglalkozik. Miközben a világ minden táján nyilvánvaló a high tech kudarca. Képviselői viszont rendkívüli színvonalú anyagi támogatást élveznek, ami megnyújtja a szervetlen világszemlélet haldoklásának időtartamát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.