Az elmúlt években nem sokat változott az a trend, miszerint a cégek és a reklámügynökségek többsége nem igazán tud mit kezdeni az öregekkel. Nyugat-Európában pedig külön „idősképzést” kap a reklámszakma.
Noha a magyar lakosság 20 százaléka 65 év fölötti, a cégek többsége nem tud mit ajánlani ennek korcsoportnak. Az elmúlt években nem történt sok változás ezen a téren, az idős arc továbbra sem piacképes – vélekedik Törőcsik Mária marketingszakértő. Kiemelte: gyakori, hogy az idősebbeknek szánt hirdetésekben is a fiatalabbakra hatnak, míg a más korosztálynak szóló reklámokban háttérszereplőként vagy kifigurázva jelennek meg az öregek. Törőcsik szerint ez azért fordulhat elő, mert a társadalom dilettáns módon áll a betegséghez, az öregséghez és a halálhoz. A többségnek negatív asszociációi vannak a „nyugdíjas” vagy az „idős” szavak hallatán – tette hozzá.
A marketingszakértő szerint előbb-utóbb a vállalatoknak is rá kell ébredniük, hogy egyre fontosabbá válik az 55 éven felüli korosztály, amelynek fogyasztási szokásai is sokat változtak. Ezen generáció nagy része aktív, fizetőképes keresletet jelentenek, és nyitottak a világra. Törőcsik leszögezte: az idősebbeket más technikákkal kell megszólítani.
Magyarországon a reklámra legtöbbet költők, vagyis az autógyárak és a mobilcégek többsége nem próbál kommunikálni az idősekkel, csak speciális vitaminok, műfogsorragasztók vagy fájdalomcsillapítók reklámjai szólítják meg az 55 év feletti korosztályt.
Az egészségmegőrző készítmények piacvezető magyar gyártója, a Béres Rt. lényeges célcsoportnak tartja az idősebbeket, hiszen ők gyakrabban vásárolnak egészségmegőrző patikaszereket, és koruk, valamint a korral járó betegségeik miatt nyitottabbak erre a készítménykörre – mondta Kutas István kommunikációs igazgató.
A társaság a marketingtevékenységében elkülöníti az 50–65 év közötti és 65 fölötti korosztályt. A magas státusú, aktív szeniorok elérésének módja nem sokban különbözik az általános prémium szegmensétől, míg a nyugdíjasok megszólításához már testre szabott médiamix szükséges. Ők az ingyenes patikai lapok, a vidéki, a helyi és az egyházi lapok olvasói, így elsősorban ezeken keresztül, valamint a csúcsidőn kívüli televíziós műsorok környezetében elhelyezett reklámspotokkal lehet elérni őket, valamint a közszolgálati rádió délelőtti műsorsávjában elhangzó reklámriportok is hatékonyan szólítják meg a korosztályt.
A nyugdíjas és idős korosztály Nyugat-Európában is gondot okoz a reklámszakmában, bár az elmúlt években több európai országban is pozitív változások indultak be – közölte Törőcsik. A döntéshozók itt belátták e korosztály fontos szerepét a fogyasztásban, és a szakmából hiányzó empátiát, a korosztállyal kapcsolatos ismeretek hiányát tréningekkel próbálják megszüntetni. Külföldön már több cég is az 55 év fölötti korosztályból választott magának reklámarcot.
(Forrás: Napi Gazdaság)

Sokkoló strandbelépő árak – mutatjuk, hol mennyit fizet