Uniós jogot sértő aranyrészvények

Uniós jogot sért Magyarország az államot megillető szavazatelsőbbségi részvényekre (az úgynevezett aranyrészvényekre) vonatkozó szabályozásával. Az EU elvárásainak megfelelő törvényjavaslatot a kormány ugyan már 2004-ben benyújtotta az Országgyűlésnek, amely azonban azt azóta sem bocsátotta részletes vitára.

MNO
2006. 03. 13. 7:48
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A jogalkotásban elakadt tervezet legfontosabb eleme, hogy nyolc céget kivenne azon vállalatok 30-as listájából, amelyekben az államnak szavazatelsőbbsége van. Emellett azonban a megmaradó aranyrészvények esetében is szűkítené az azokhoz kapcsolódó jogokat.

A jelenlegi szabályozás azért nem felel meg az uniós követelményeknek, mert szavazatelsőbbségi joga alapján az állam a felügyelete alatt álló társaságok bármely döntésébe beleszólhat, bármilyen szempont alapján. Az állami beavatkozás ráadásul peres úton nem támadható meg. Az Európai Bíróság esetjoga azonban a 90-es évektől szigorú követelmények megfogalmazásával igyekezett biztosítani, hogy az aranyrészvények alkalmazása ne csorbíthassa a tőke szabad áramlásának alapelvét. Ítéleteiben a bíróság kimondta, hogy a tulajdonosi jogok korlátozása csak akkor engedhető meg, ha a kormány nem alkalmaz megkülönböztetést (például azzal, hogy vállalati részesedés eladását csak külföldi vevő esetében köti előzetes engedélyhez), és a korlátozást a közérdeket szolgáló feltétlen követelmények indokolják. A beavatkozásnak emellett úgy kell alkalmasnak lennie a kívánt cél elérésére, hogy nem lépi túl a szükséges mértéket.

A speciális állami jogok fenntartását tehát a közrend és a közbiztonság szempontjaival lehet indokolni, de csak a társadalmat fenyegető valódi és komoly veszély esetén, a feltételek kellően pontos megfogalmazásával. A korlátozó intézkedésekkel nem lehet kizárólag gazdasági célok érdekében élni, és önmagában a „nemzeti érdek” sem indokolhatja a beavatkozást. A bíróság esetjoga szerint a tulajdonosi döntéseket nem lehet előzetes engedélyezéshez kötni, hanem csak utólagos tiltás képzelhető el, a jogorvoslat lehetőségének megadásával.

A parlament előtt lévő tervezet először is megszüntetné az állami előjogokat azon társaságok esetében, ahol a közrend és a közbiztonság veszélyeztetése fel sem merülhet. A törvény csak az energetika, az elektronikus hírközlés és a honvédelem területén ismeri el indokoltnak az állami beavatkozást. Az itt megmaradó aranyrészvények azonban csak a törvényben tételesen felsorolt, a közgyűlés kizárólagos hatáskörébe tartozó ügyekben biztosítanak vétójogot, amellyel csak akkor lehet élni, ha társaság döntése a közrendet, a közbiztonságot vagy az ellátás biztonságát közvetlenül veszélyeztetné. Az állam az igenlő szavazat megtagadását köteles indokolni, és a vétóval szemben bírósági jogorvoslat vehető igénybe.

(vg.hu)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.