Megkezdődhet Ferihegyen a létszámcsökkentés

A jelenlegi kormány legsikeresebb privatizációs tranzakciója a Budapest Airport (BA) Zrt. tavalyi értékesítése volt. Míg a privatizációs szerződés megszabja, hogy az új tulajdonos az összlétszám 18,6 százalékánál nem küldhet el több munkavállalót, értesüléseink szerint ennél több alkalmazott elbocsátására kerülhet sor. A BA szerint a kiszervezett dolgozókat három évig védi a kollektív szerződés.

Magyar Nemzet
2006. 04. 21. 22:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A MAgyar Nemzet értesülései szerint már zajlanak a Budapest Airport Zrt.-nél az egyes tevékenységi körök kiszervezésével kapcsolatos előkészületek. Bár végleges döntés még nem született, a Ferihegyi repülőteret üzemeltető társaság a földi kiszolgálás, a minibusz üzletág, az üzemanyag-kiszolgálás, a parkolótevékenység, illetve a takarító üzletág kiszervezését fontolgatja ezekben a hetekben. Párhuzamosan zajlik a folyamatos létszámleépítés, ami már ezekben a napokban – önkéntes távozással – 240 főt érint. Ám ez információink szerint csak a kezdet. Emlékezetes, hogy a BA Zrt. tavalyi eladása után az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Zrt. hangsúlyozta: nemcsak az állam, illetve a költségvetés járt jól a 464,535 milliárd forintos bevételt hozó tranzakcióval, hanem az ország is.

Ezt azzal indokolták, hogy a régió legkorszerűbb és legnagyobb utasforgalmát lebonyolító repülőterével büszkélkedhetünk majd, s a BA Zrt. több ezer embernek ad majd munkát. A Ferihegyen bevásárló brit BAA és az ÁPV Zrt. által szignált privatizációs szerződésben rögzítették: a Budapest Airport Zrt. teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállalóinak a zárás napján számított éves, átlagos statisztikai összlétszáma 2008. december 31-ig nem csökkenhet 18,6 százaléknál nagyobb mértékben. Az azonban nem került nyilvánosságra, hogy a létszámleépítésre vonatkozó korlátozás nem vonatkozik a kiszervezésekre, illetve az egyes szervezeti egységek eladására, a munkavállalók önkéntes távozására, nyugdíjazásra. Nézzük meg, miről is van szó – számokban.

A BA Zrt. munkavállalóinak összlétszáma a magánosításkor 2570 főt tett ki. A kiszervezésben, eladásban várhatóan érintett földi kiszolgálás üzletágban 500, a minibusz üzletágban 200, az üzemanyag-ellátásban 70, a parkoló- részlegnél 40, míg a takarítást végző részlegben 200 munkavállaló dolgozik. Ez összesen 1020 munkavállalót jelent, akik nem számítanak bele a 18,6 százalékos, az ÁPV Zrt. által közölt létszámcsökkentési keretbe. Emlékezetes az is, hogy a BA Zrt.-nél működő szakszervezetek közül öt érdekképviselet februárban aláírt egy megállapodást a tulajdonossal. A dokumentumban az idei esztendőre vonatkozóan az szerepel, hogy 2006. december 31-én 1297 fő lehet a BA Zrt. munkavállalóinak száma. Ha ezt levonjuk a 2570-ből, akkor 1273-at kapunk. Ez pedig, akárhogy is nézzük, a magánosításkor meglévő dolgozói összlétszám fele.

Szakértők szerint azt sem szabad elfelejteni, hogy a közlekedési tárca 45/2001 (XII. 20.) számú rendelete szabályozza a BA Zrt. működését és tevékenységi köreit. Ebben szabályozták azt, hogy melyek azok a tevékenységi körök, amelyek harmadik fél számára nem adhatók át. Ez a jogszabály jelenleg gátat szab a kiszervezéseknek és az eladásnak. Amennyiben viszont módosítják ezt a rendeletet, szabad út nyílhat az előtt, hogy létrejöjjön egy holdingcég, amely maximum száz fővel is működésképes, hiszen csak a leszállási díjakra, az ingatlanok bérbe-adására és a napi forgalomból befolyó tevékenységi díjak beszedésére koncentrálódik majd a tevékenysége.

Fontos hangsúlyozni, hogy erre kizárólag akkor kerülhet sor, ha a kormány e rendelet módosítását véghezviszi. Ha nem, akkor információink szerint ezek a tevékenységek, területek továbbra sem adhatók át harmadik fél részére. Szakértői forrásaink állítják: bizonyos, hogy a BA Zrt. darabokra szedése, részenkénti értékesítése a brit tulajdonosok érdeke, hiszen azt szeretnék, ha minél előbb viszszafolyna a tavaly kifizetett 464,535 milliárd forintos vételár lehető legnagyobb része. Az értékesítések bevételéből teremthető elő a fejlesztésekre szánt pénzek egy része és újabb hitelek fedezete.

A BA Zrt. vételárára egyébként bankgaranciát a brit anyacég, a BAA adott, és azt a brit társaságot hitelező bankok fizették ki. Ugyanakkor ezt a pénzt a magyar BA Zrt.-nek kell majd visszafizetnie a saját hasznából, illetve az általa kiszervezés útján értékesítendő tevékenységekért, cégekért kapott vételárból. S minél előbb vissza tudja fizetni a BA Zrt. a „saját vételárát”, annál előbb szabadul meg a brit tulajdonos ettől a tehertől. Ez pedig a lapunk által megkérdezett szakértők szerint azt jelenti, hogy a budapesti tranzakciót illetően nagy rizikója a brit vevőnek csak a bankgaranciát illetően volt.

Szollár Domokos, a BA Zrt. szóvivője lapunk érdeklődésére elmondta: a repülőtér munkavállalóinak esetében a kötelező érvényű elbocsátás 2008 végéig nem haladhatja meg a 18,6 százalékot, a kiszervezésre kerülő üzletágak munkavállalóinak esetében pedig a kollektív szerződés a meghatározó. A kollektív szerződés pedig három évig szabályozza a munkaviszonyt, azaz biztosít védelmet a munkavállalónak. A szóvivő ugyanakkor közölte, hogy azokat az üzletágakat, amelyek szorosan nem kapcsolódnak a repülőtéri üzemeltetéshez, a tervek szerint még idén értékesítik, illetve kiszervezik.

Az öt reprezentatív szakszervezettel idén februárban aláírt megállapodás szerint 2006. június 30-ig nem lesz kötelező érvényű elbocsátás. A BA, mint ismert, ugyanakkor felajánlotta a munkavállalóknak az önkéntes távozás lehetőségét. Ez a program a jövő héten indul, így akár több százan is távozhatnak a repülőtértől. A cég vezetése úgy tartja, hogy amennyiben „sikeres” lesz az önkéntes távozási program, az a munkavállalók tíz százalékát is jelentheti, így ennyivel kevesebb embernek kell felmondani. A BA álláspontja szerint egyébként a kiszervezések után a Ferihegy méretű repülőteret ezer fővel lehet üzemeltetni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.