Nagypéntek: a gyász és a remény napja

Jézus szenvedésének, halálának és feltámadásának megünneplése nagycsütörtökön, nagypénteken és nagyszombaton a kereszténység egész évi liturgiájának csúcspontja. Nagypéntek gyásznap, Krisztus keresztre feszítésének napja, de a remény napja is. • Húsvéti szentmisék és istentiszteletek• A pápa vezette a nagypénteki misét

MNO
2006. 04. 14. 7:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„A hatodik órától a kilencedik óráig sötétség borult az egész földre.
Kilenc óra tájban Jézus felkiáltott, hangosan mondva: „Éli, Éli, lamma szabaktani?” Vagyis: „Én Istenem, én Istenem, miért hagytál el engem?”
Ezt hallva az ott állók közül néhányan megjegyezték: „Illést hívja.„
Egyikük rögtön odaszaladt, fogott egy ecetbe mártott szivacsot, rátűzte egy nádszálra és inni adott neki.
A többiek meg így beszéltek: „Hadd lássuk, eljön-e Illés, hogy megszabadítsa!”
Most Jézus még egyszer hangosan felkiáltott, és kilehelte lelkét.”
(Mt,27.46-50.)

A húsvét a keresztény világ legnagyobb ünnepe: Krisztus kínszenvedésére, kereszthalálára és feltámadására emlékezünk ezeken a napokon.
Nagypénteken arra az áldozatra emlékezünk, ami által a keresztény hit szerint a megváltás valósággá lett: Jézus Krisztus irántunk való személyes szeretetből az életét adta, hogy reményünk legyen az örök életre.

Nagypéntek két szempontból is szigorú böjti nap: egyrészt bűneink tették szükségessé, hogy Isten a végsőkig adja magát az ember életéért, hogy hitetlenségünk legmélyén a szenvedésből és a halálból is részt vállaljon. Másrészt nagypénteken Jézus egyedül maradt: tanítványai elhagyták, és ez a mai keresztényeket személyes bűneikre emlékezteti: arra, hogy ezerféle módon megtagadhatjuk az értünk meghalt, bennünket megváltó Krisztus iránti hűséget.

Az első keresztények Jézus halála napját liturgia nélküli ünnepként tartották egész napos szigorú böjtölésben. Csak a IV. században alakultak ki nagypéntek különféle istentiszteleti formái eucharisztikus ünneplés nélkül. Jeruzsálemben e napon imádkozva vonultak az utolsó vacsora termétől a kálváriáig, ahol a püspök tiszteletadásra felmutatta a népnek a szent kereszt ereklyéjét. Utána szentírási részleteket olvastak fel, és a papság kisebb csoportoknak mondott beszédet.

Rómában a VII. századtól kezdve olvasták János evangéliumából Jézus szenvedéstörténetét. A VIII. században a pápa kezében a tömjénezővel haladt a szent kereszt ereklyéje előtt, majd a kereszthódolat után igeliturgia következett. Szentáldozás nem volt, a XII. századtól a szertartást végző pap áldozott, más nem. XII. Piusz pápa 1955-ben engedélyezte ismét az áldozást a nagyhét megújításával.

(katolikus.hu,biblia.hu)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.