Külföldi elemzések: Némi bizakodás és megmaradó kételyek

Külföldi elemzők pozitív fejleménynek tartják a magyar kormány által bejelentett új autópálya-konstrukciót, amelyet szerintük Brüsszel is elfogadhat. Hasonlóan kedvezően ítélik meg a PM által vártnál kisebb áprilisi hiányt, valamint a Mol- részvények eladását is. Mindemellett megjegyzik: a kormánynak átfogó szerkezeti reformokra kellene törekedni.

MNO
2006. 05. 10. 10:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Londoni elemzők a piacot várhatóan felfelé mozdító, „jó költségvetési hírnek” nevezték a magyar kormány által bejelentett, és a brüsszeli rostán is valószínűleg átmenő, új autópálya-konstrukciót, valamint a vártnál alacsonyabb áprilisi hiányt, de továbbra is hangsúlyozzák az átfogó szerkezeti kiigazítási program változatlan szükségességét és az idei hiánycél túllépésének valószínűségét.

A Barclays Capital szerint kedden „több érdekes fejlemény” is történt a magyar költségvetésben. Az elemzők „egyértelműen pozitív, jóllehet kis hírnek” tartják a várakozásnál jobb április költségvetési teljesítményt. A Barclays „egyértelműen pozitív és helyi piaci szempontból nagyobb jelentőségű hírként” értékelte, hogy a Mol gyakorolja vételi opciós jogát az ÁPV Rt.-nél lévő 10 százaléknyi törzsrészvényére, 240 milliárd forintos teljes lehívási áron. A londoni befektetési bank a legérdekesebb fejleménynek a Kóka János gazdasági miniszter által bejelentett új autópálya-finanszírozási programot értékeli, amelynek keretében fél éven belül tőzsdére viszik az Állami Autópálya Kezelő Zrt. 20–40 százalékos részvénycsomagját. Jóllehet nem valószínű, hogy a kibocsátásból a kormány sok pénzt látna, a program mégis erőteljes kezdeményezés az autópálya-építéssel kapcsolatos kiadások költségvetésen kívül tartására. Ha ez sikerül, a GDP-érték 1,0-1,5 százalékának megfelelő kiadást lehet kivenni az ESA-95 szabvánnyal számolt deficitből, bár az EU részéről egyelőre nem született állásfoglalás arról, hogy az unió ezt a programot elfogadja-e – áll a Barclays Capital elemzésében.

A hiány így is magas marad

A Dresdner Bank londoni befektetési részlege külön értékelést hoz a legutóbbi magyar költségvetési fejleményekről. A valamelyest kétkedőbb elemzés szerint a jó hír az, hogy az EU statisztikai hivatala „komoly eséllyel” hozzá fog járulni a most bejelentett, új autópálya-finanszírozási módszerhez, azzal együtt is, hogy az ÁAK többségi állami tulajdonban marad. Ha ezt a módszert elfogadják, az a DrKW számítása szerint a GDP-érték 1,1 százalékának megfelelő összeggel csökkentheti az idei teljes hiányt. Rossz hír viszont, hogy a legújabb kormányzati javaslatok az alapos szerkezeti reformok helyett ismét túlzott módon elszámolási jellegű ügyekre összpontosítanak. Az autópálya-finanszírozási megoldás emellett csak a jövőbeni beruházási költségekre vonatkoznak, vagyis abszolút értelemben nem javítanák a költségvetési hiányt, csak a potenciálisan még rosszabb költségvetési eredményeknek vennék elejét a következő hónapokban.

Mindemellett a DrKW elemzői úgy vélik: túlzottan derűlátók az ÁAK-kibocsátáshoz kapcsolódó várakozások; a tranzakció lezárásának ideje szerintük közelebb lenne az egy évhez a Kóka János által említett fél év helyett. E bevételek mindazonáltal csökkenthetik a kormány rövid távú finanszírozási igényeit. Ez és a vártnál kisebb áprilisi hiány adhat valamelyes azonnali árfolyam-támogatást a magyar papíroknak. Az elemzés szerint azonban az autópálya-költségek csak az egyik elemét jelentik az alapvető költségvetési problémáknak, és alapos szerkezeti átalakítások nélkül a kormány gyakorlatilag biztosan nem lesz képes teljesíteni a 2010-es eurócsatlakozási céldátumot. A londoni Dresdner-elemzők megjegyzik: az általuk erre az évre érvényben tartott, 7,2 százalékos GDP-arányos költségvetési hiányjóslat tartalmazza az autópálya-költségeket, de még ha ezeket ki is veszik a számításból, a deficit akkor is meg fogja haladni a 6 százalékot december végére, vagyis jelentősen túl fogja lépni a 4,7 százalékos hivatalos célt.

íb>Alábecsült kockázatok

A legjobb forgatókönyv megvalósulása esetén is – ami egyébként az őszi önkormányzati választások miatt nem valószínű – a GDP 6,0 százaléka felett marad az idei költségvetési hiány, ami a legrosszabb költségvetési teljesítmény a térségben – áll a BNP Paribas tegnap megjelent heti európai feltörekvő piaci elemzésében

Az elemzés szerint a magyar befektetési konstrukciókon elérhető jelenlegi hozamok nem kompenzálják a várt idei ikerdeficitet, és az emelkedő eurózóna-kamatszint határt fog szabni a külföldi befektetők hajlandóságának a nagy magyar külső egyensúlytalanságok finanszírozására.

A cég londoni elemzői „nagyon valószínűtlennek” nevezik a maastrichti költségvetési előírások teljesítését 2008-ig. A BNP Paribas szerint az intézkedések elmaradása esetén megismétlődhet a 2003-as, vagy rosszabb esetben az 1995-ös piaci forgatókönyv. Az MNB 2003 novemberében 3 százalékponttal emelte kamatát, amikor a forint 269-ig gyengült az euróval szemben, 1995 márciusában pedig, amikor a Bokros-csomag leértékelte a forintot és visszafogta a kiadásokat, az ikerdeficit együtt elérte a GDP 20 százalékát, áll az elemzésben.

Az elemzés felhívja a figyelmet: a piac esetleg alábecsüli az ilyen mértékű deficitekkel járó kockázatokat egy olyan környezetben, amelyben a kockázatvállalási hajlam az euróövezeti monetáris szigorítással párhuzamosan csökken.

(Híradó, portfolio.hu)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.