VEKE: Aba Botond és a BKV félrevezette a nyilvánosságot

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) álláspontja szerint ugyan a nagykörúti felsővezeték-rendszer meghibásodásairól szóló jelentés nem nevezi a BKV Zrt.-t felelősnek, a vizsgálat megállapításaiból mégis kiderül, hogy a társaságot súlyos mulasztások terhelik

MNO
2006. 08. 14. 13:39
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mint ismert, a nyári hónapokban sorozatos botrányok kísérték a nagykörúti villamosvonal átalakítását, a nagy számú meghibásodás miatt a városvezetés vizsgálatot rendelt el. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szerint azonban a Budapest Portálon nemrég közreadott vizsgálati jelentés nem felel meg a céljának: a felügyelőbizottság által megfogalmazott három kérdés egyikével egyáltalán nem foglalkozik, és a másik kettőre sem ad konkrét választ. A VEKE szerint kifogásolható, hogy a jelentés teljes egészében a BKV szemszögéből vizsgálja a történteket, és nem is foglalkozik a közlekedési társaság mulasztásaival. Úgy vélik, mindez összefüggésbe hozható azokkal a korábbi sajtóhírekkel, mely szerint a vizsgálatot végző mérnöki csoport a BKV iránt – különböző okokból – elfogult.

A VEKE szóvivője, Vitézy Dávid azt mondta: ha a VEKE következtetései helytállóak, és ezt a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség is megállapítja, akkor a projekt megvalósításához kapott 300 millió forint európai uniós támogatást vissza kell fizetnie a BKV-nak. Elmarasztaló határozat esetén a BKV Zrt. mindennemű uniós támogatásból öt évre kizárható – jegyezte meg.

A VEKE azt javasolja, hogy a bizonyíthatóan vétkes fő- és alvállalkozót három évre zárják ki a budapesti tömegközlekedési beruházásokból. Emellett azt is javasolják, hogy a BKV strukturális és működési rendjét alakítsák át, és a nagyobb volumenű beruházásokat vonják el a társaságtól.

A szervezet szerint kétségbe vonható a BKV menedzsmentjének „jóhiszeműsége„ és a cég további vezetésére való alkalmassága is. A VEKE szerint a felsővezeték-rendszer meghibásodásait vizsgáló jelentés sok értékelhető információt tartalmaz, de eredeti céljának nem felel meg – mondta Vitézy Dávid.
A problémák eredendő oka a rosszul szervezett felújítás volt – mondta Vitézy. A szóvivő kérdésként vetette fel, hogyan tarthatott hét hétig a felújítás, ha a tervező előre jelezte, hogy ennyi idő ehhez nem elég.

Csak szemrevételezés

A vizsgálati jelentés kimondja, hogy a műszaki átvétel „csak szemrevételezéssel történt meg”, az alvállalkozó kivitelezői nyilatkozata pedig „nincs összhangban a ténylegesen tapasztalható és méréssel, vizsgálattal igazolható műszaki állapottal„.

A VEKE álláspontja szerint a műszaki átvétel során tetten érhető a beruházó gondatlansága, figyelembe véve, hogy a közlekedési társaság nagy létszámú beruházási szakembert alkalmaz – mondta Vitézy.

A BKV felelősségére utaló megállapítások közé tartoznak a VEKE szerint azok a mulasztások is, amelyek a Margít hídon történt oszlopkidőlésekhez vezettek. Vitézy Dávid ismertette: a jelentés egyértelműen leírja, hogy a terhelés elviseléséhez minimálisan szükséges 6 mm-es falvastagság helyett több esetben az 1–2 mm-es falvastagság volt jellemző.

Aba félrevezet

Vitézy úgy fogalmazott: március 20-án „vagy nem történt meg próbaterhelés, vagy ha megtörtént, akkor olyan komoly hibát vétettek, hogy a terhelés még a felét sem érte el annak, mint a valós, későbbi felsővezeték-terhelés”, mivel az oszlop már akkor kidőlt volna.

„A BKV és személy szerint Aba Botond vezérigazgató több alkalommal vezette félre a nyilvánosságot, és ezt nem mi mondjuk, hanem a vizsgálati jelentés tényei támasztják alá„ – fogalmazott Vitézy Dávid.

Tarlós szerint kicsit sem

Tarlós István, a Fidesz által is támogatott főpolgármester-jelölt közleményében a Combino villamosok ügyével foglalkozó vizsgálati jelentésről azt írja: az egész jelentés kapcsán elemi kérdések merülnek fel, többek között, hogy mennyire volt indokolt a prototípus villamosok beszerzése és tesztelés nélküli forgalomba állítása, mikor az értékelhető szállítási, kapacitásnövekedést nem eredményez.

Mint írja, maga a jelentés „kicsit sem” foglalkozik a közlekedési társaság szerepével, mulasztásaival, a Fővárosi Önkormányzatéval pedig még kevésbé. Véleménye szerint egyértelműen kiderül a jelentésből, hogy a műszaki problémák eredendő oka a tervező által meghatározotthoz képest szűkre szabott kivitelezési idő volt. Miért nem lehet végre megtudni, hogy ki vagy kik voltak a siettető emberek? – teszi fel a kérdést.

Zsinka:Van-e összefüggés?

Alaposan fel kell térképezni, meg kell vizsgálni a fővárosi önkormányzat és a Siemens kapcsolatát – nyilatkozta a Magyar Nemzetnek Zsinka László, a MIÉP főpolgármester-jelöltje, a városháza tulajdonosi bizottságának alelnöke. A politikus ennél a bizottságnál kezdeményezi, hogy készíttessen jelentést, mikor mennyit és milyen körülmények között nyert tendereket a fővárostól a német cég. Azt is meg kell nézni, van-e összefüggés a hajléktalanok nevére nyitott bankszámlára utalt pénzek és a rendkívül sok Siemens-megbízás között – mondta Zsinka László, aki szerint a választásokig le kell folytatnia a városházának a vizsgálatot. További részletek

(mti/Magyar Nemzet)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.