Egy érzékeny nő találkozása a fényérzékeny anyaggal, kicsit megfűszerezve Baricz-módra, és kész a kép, amin csak egy árnyék kúszik végig a tornác oszlopán, egy macska heveredik a világ legkényelmesebb pózába, korántsem a fényképész kedvéért, csak úgy saját jóérzése okán – írja Kincses Károly Baricz Katalin fotóiról. Nehéz ehhez bármit is hozzátenni. Úgy általában nehéz a Baricz-képekről bármit is mondani: a beszéd, a körülírás csak elrontja, elmaszatolja azt a tökéletes harmóniát, amivel egy-egy képén együtt él a természet, a modell, a fényképezőgép és a művész. Nála még a „beállított” kép fogalma is értelmét veszti: ha egy teknőbe beleültet egy gyereket, vagy beleállít egy nőt, az is olyan, mintha épp csak észrevette volna a pillanatot. Mozdulatok, gyerekek, macska, öreg ház, apja fonyódi kertje, levélárnyék, kettős portré, a kert végében fáradtan üldögélő két idős ember. Aktok: akt önmagában, akt a természetben. Sorozat André Kertész tiszteletére – mindegyik száz százalékos felvétel. Egyetlen hiba nélkül, pontosan, tisztán sorakoznak a képek.
Igényesség, emberfeletti türelem, ráérzés, nyugalom – és nem utolsósorban nagyon biztos kéz kell ahhoz, hogy az ilyen fotó megszülessék. És még valami: alázat. Az a fajta alázat, amikor a művész nem magát akarja mindenáron megmutatni, hanem a világot maga körül. Baricz Katalin, úgy tűnik, a világnak egy speciális, a művészek által egyre ritkábban keresett arcát akarja megmutatni: a fellelhető pillanatok törékeny szépségét és a minden egész harmóniáját.
Az aktok szépségét, az öreg arcok szépségét, a házfalon megtörő fény vagy a búzaszem isteni logikáját. Baricz-képekbe merülni egyfajta meditációs állapot. Nyugalom. Béke. Utána egy ideig megint úgy tűnik, hogy minden egész nem törött még el teljesen.
Különös, de a képekhez mellékelt naplótöredékek ezúttal nem segítik a megértést. Ezek a fotók önmagukban is megállnak és leolvasható róluk a történet. Nem kellett volna szavakban még egyszer hozzájuk mesélni ugyanazt – még akkor sem, ha ezek a gondolatfutamok, verstöredékek és reflexiók közel ugyanazt a minőséget képviselik, mint a fényképek.
A Baricz-képekben ugyanis pont az a jó, hogy nem lehet őket megmagyarázni. Még a saját alkotójuk sem tudja őket megmagyarázni. És valahol itt kezdődik a zsenialitás.
Sorsdöntő év lesz 2026















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!