A minden egész harmóniája

Természetem címmel látható a Magyar Fotográfusok Háza – Mai Manó Házban Baricz Katalin fotókiállítása. A 2005- ös Magyar Fotográfiai Nagydíjat elnyert fotóművész tárlata szeptember 10- ig tekinthető meg. A képek mellett az azonos címmel szerzői kiadásban megjelent Baricz-naplókötet egy-egy gondolattöredéke olvasható – a fonyódi szülőházról, André Kertészről, vagy akár az épp lefotózott búzaszemről.

Péntek Orsolya
2006. 09. 06. 10:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy érzékeny nő találkozása a fényérzékeny anyaggal, kicsit megfűszerezve Baricz-módra, és kész a kép, amin csak egy árnyék kúszik végig a tornác oszlopán, egy macska heveredik a világ legkényelmesebb pózába, korántsem a fényképész kedvéért, csak úgy saját jóérzése okán – írja Kincses Károly Baricz Katalin fotóiról. Nehéz ehhez bármit is hozzátenni. Úgy általában nehéz a Baricz-képekről bármit is mondani: a beszéd, a körülírás csak elrontja, elmaszatolja azt a tökéletes harmóniát, amivel egy-egy képén együtt él a természet, a modell, a fényképezőgép és a művész. Nála még a „beállított” kép fogalma is értelmét veszti: ha egy teknőbe beleültet egy gyereket, vagy beleállít egy nőt, az is olyan, mintha épp csak észrevette volna a pillanatot. Mozdulatok, gyerekek, macska, öreg ház, apja fonyódi kertje, levélárnyék, kettős portré, a kert végében fáradtan üldögélő két idős ember. Aktok: akt önmagában, akt a természetben. Sorozat André Kertész tiszteletére – mindegyik száz százalékos felvétel. Egyetlen hiba nélkül, pontosan, tisztán sorakoznak a képek.

Igényesség, emberfeletti türelem, ráérzés, nyugalom – és nem utolsósorban nagyon biztos kéz kell ahhoz, hogy az ilyen fotó megszülessék. És még valami: alázat. Az a fajta alázat, amikor a művész nem magát akarja mindenáron megmutatni, hanem a világot maga körül. Baricz Katalin, úgy tűnik, a világnak egy speciális, a művészek által egyre ritkábban keresett arcát akarja megmutatni: a fellelhető pillanatok törékeny szépségét és a minden egész harmóniáját.

Az aktok szépségét, az öreg arcok szépségét, a házfalon megtörő fény vagy a búzaszem isteni logikáját. Baricz-képekbe merülni egyfajta meditációs állapot. Nyugalom. Béke. Utána egy ideig megint úgy tűnik, hogy minden egész nem törött még el teljesen.

Különös, de a képekhez mellékelt naplótöredékek ezúttal nem segítik a megértést. Ezek a fotók önmagukban is megállnak és leolvasható róluk a történet. Nem kellett volna szavakban még egyszer hozzájuk mesélni ugyanazt – még akkor sem, ha ezek a gondolatfutamok, verstöredékek és reflexiók közel ugyanazt a minőséget képviselik, mint a fényképek.

A Baricz-képekben ugyanis pont az a jó, hogy nem lehet őket megmagyarázni. Még a saját alkotójuk sem tudja őket megmagyarázni. És valahol itt kezdődik a zsenialitás.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.