Az ombudsman frissen elkészült vizsgálatában megállapította, hogy a GKM a vasúti mellékvonalak forgalmának felfüggesztésével és a szolgáltatási szint csökkentésével az Alkotmányban deklarált közlekedési szabadsághoz (szabad mozgáshoz) és a diszkrimináció tilalmához kapcsolódó joggal összefüggésben visszásságot idézett elő. A döntések meghozatala során az állampolgárok mellőzésével megsértették a demokratikus jogállam követelményeit és az emberi méltóság alapjogát is – olvasható Lenkovics Barnabás erről szóló állásfoglalásában.
Az országgyűlési biztos annak nyomán indított vizsgálatot, hogy egy panaszos beadványában sérelmezte: a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium forgalomszünetelést rendelt el a Kisterenye–Kál-Kápolna vasútvonalon, valamint további 13 szárnyvonalon.
Lenkovics Barnabás az illetékes miniszternek, Kóka Jánosnak és a MÁV vezérigazgatójának több kérdést is feltett az intézkedésekre vonatkozóan, ezekre azonban a kért időben nem érkeztek meg a válaszok, így alkotmányos jogkörét e válaszok hiányában kellett gyakorolnia. Az ombudsman jelentésében felhívta a figyelmet arra, hogy az eredetileg tervezett 28 mellékvonal megszüntetésével a kormányzati várakozások szerint 8,5 milliárd forintot lehet megtakarítani.
Lenkovics az MTI-nek elmondta, hogy a kormányzat egy 2004 elejétől bevezetett adómódosítás miatt hatmilliárd forinttal rontotta le a MÁV eredménypozícióját. A változtatással megszűnt a MÁV által a menetjegyek után visszaigényelhető áfa, az állam tehát saját költségvetési szempontjai miatt maga rontotta a MÁV jövedelmi pozícióját, majd erre hivatkozva szüntet meg szárnyvonalakat – közölte a biztos. Hozzátette: a jegyárak támogatásának egy részét nem is utalták át, holott erre törvényi kötelezettség van.
Az ombudsman szerint nem tudni pontosan, hogy a kormányzat intézkedéseihez alapul szolgáló utasszámlálás milyen módszerekkel történt, ugyanis a bevételalapú utasszámlálás adatai nem tükrözik a valóságos utasforgalmat. Ha valaki vásárol egy menetjegyet, akkor azon az szerepel, hogy 150 kilométerre szól, de az már nincs rajta feltüntetve, hogy ebből mennyit tesz meg fő-, illetve mellékvonalon.
Problémaként említette még, hogy a legálisan, de jegy nélkül utazókat egyáltalán nem vették figyelembe. Utóbbiak között említette a 65 év felett már ingyenesen utazókat. Teljesen megbízhatatlan volt tehát az az utasszámlálási és forgalmi adat, ami később döntő érvként szerepelt a vonalak megszüntetésekor – közölte. Lenkovics Barnabás rámutatott: az Alkotmány 58. paragrafusában biztosított szabad mozgáshoz való jog a közlekedés szabadságát is jelenti. Az alkotmányos alapjogok érvényre juttatása a demokratikus berendezkedésű állam működésének alapja.
Az ombudsman úgy látja, a vasútfelszámolási intézkedések elsősorban az infrastrukturálisan egyébként is elmaradottabb térségeket érintik. A szárnyvonalak megszüntetésével kapcsolatosan az állam alkotmányos kötelezettségét nem csak elhanyagolja, hanem pont az ellenkezőjét teszi: határozottan növeli az esélyegyenlőtlenséget.
A mellékvonalak megszüntetése részét képezi más kistérségi közszolgáltatások egyidejűleg zajló leépítésének. A vidék ilyen jellegű módszeres visszafejlesztése, a jövő generációja számára a kényszerű urbanizáción kívül más lehetőséget nem engedő intézkedések erőltetése nem lehet célja az államnak. A vidékfejlesztés komplex céljainak elérése érdekében a kistérségek infrastruktúráját nem szabad elsorvasztani – állapította meg az országgyűlési biztos, kiemelve, hogy a mellékvonalak megszüntetése a kistelepülések munkahelyteremtő, valamint népességmegtartó képességét veszélyezteti a legsúlyosabban.
Az ombudsman megállapította, hogy a jövő generációjának érdekében a felelős államnak fenn kell tartania a jövő megbízható közlekedési eszközét, a vasutat, úgy is, mint a fenntartható fejlődés egyik alkotóelemét.
„Az elmúlt 100-150 évben kiépült Magyarországon egy olyan infrastruktúra, olyan hálózatok – posta, vasút, amely (...) az apró településeket is bekapcsolta a világba„ – összegezte álláspontját a biztos, hozzátéve: ez az állampolgári jogegyenlőség mellé materiálisan is egyfajta esélyegyenlőséget teremtett. Ennek a vasút egy összetevője, s ezt összességében látja veszélyben.
(MTI)
Zelenszkij a legkorruptabb ukrán
