Kancsal rendszerváltozás

Jeli Ferenc, Puszt Tibor, Péterffy András és Kurucz Sándor Sínjárók című filmje megrázó alkotás 1956-ról, a megtorlásról, az ötvenhatos eszme búvópatakforma továbbéléséről az önkényuralom évtizedeiben. A hinni akaró, de hamar kiábrándulásra kényszerült ellenálló értelmiség optikájával ábrázolja a rendszerváltozást.

2007. 04. 02. 12:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A filmet a szakma képviselői közül az Uránia Nemzeti Filmszínházban rendezett vetítéseken számosan látták és elismeréssel nyilatkoztak róla. A mű történetéről Puszt Tibor rendezőt faggattuk.


– A filmnek megvan a maga kálváriája, hiszen első számú alkotója, forgatókönyvírója már nincs az élők sorában. Mikor kezdte el Jeli Ferenc írni a történetet, ami nem kis mértékben az ő élettörténete?
– Ez életem legszebb legszomorúbb és legcsodálatosabb filmje. Azért merem így dicsérni, mert nem az enyém, nem is a Péterffy Andrisé, vagy a Kurucz Sanyié, hanem Jeli Ferié, aki már nincs köztünk – kezdte beszélgetésünket Puszt Tibor filmrendező. – Barátom, Jeli Ferenc író, festőművész, filmrendező gazdag, sokrétű életpályáját megtörte a részvétel az 1956-os forradalomban és szabadságharcban. Képzőművészként a rendszerváltozás után sikerült kibontakoznia, valamennyire talán íróként is, bár a szakma sehol nem kényeztette el. Mint tudjuk, a legnehezebb dió a filmművészet, hiszen a mozgó képek szférájában a műalkotásnak már az elkészülte is, Vitézy László kollégánkat idézve: „felétételfüggő”, magyarul, anyagi feltételekhez között. És a pártállami cenzúra a filmesek világban működött a legkeményebben, hiszen az átkosban még nagy tömegek jártak moziba, az olvasás már akkor is a kevesek időtöltésének számított. Jeli Feri két évvel ezelőtt készült el a Sínjárók önéletrajzi ihletésű irodalmi forgatókönyvével. Fölkért engem, hogy készítsek belőle filmet, ám én azt feleltem: Feri, ez a te életed, a te filmed. Ezt neked kell leforgatnod.

– És ekkor közbeszólt az élet. És a halál...
– Így igaz. Sajnos, amint a forgatókönyv elnyerte a filmmé lényegüléshez szükséges támogatási összeget, Jeli Ferencen elhatalmasodott a súlyos betegség és már nem volt abban a fizikai állapotban, hogy rendezhessen. Az első napokban beült a forgatásra, aztán félbe kellett szakítani a munkát, mert kórházba került. És onnan már nem jött ki. De megkért, hogy folytassam a művet. Munkámban segítségemre volt két rendezőtársam, barátom, Péterffy András és Kurucz Sándor. Szinte kétnaponta jártam be a kórházba, s egy laptop segítségével lejátszottam Jeli Ferinek az elkészült részleteket. És utána beszélgettünk. A munka szinte a forgatás befejezéséig életben tartotta őt a kórházi ágyon. Már azt is kezdtük remélni, hogy drága barátunk felépülhet, hiszen erőt merített a mutatványokból és a kórházi vetítést követő beszélgetésekből. Sajnos, nem így történt. A bemutatót már nem érhette meg a rendező.

Ima a film befejezéséért

– Puszt Tibor több megható történetet is tud a film regényéből. Ha elmondaná a legszebbet?
– Megindító volt, amikor a kórterembe léptem és meghallottam, hogy Jeli Ferenc hangosan beszél Istenhez, kéri őt, hogy engedje befejezni a munkáját, s hagyja még egy kicsit élni, neki még dolga van a világban, szeretne még kicsit visszatérni. Ez utóbbi már nem adatott meg neki, az viszont még igen, hogy megérte az utolsó jelenetek elkészült.

– Említette, hogy a film önéletrajzi ihletésű. A befejezése is szervesen összefonódott Jeli Ferenc életének fináléjával. Szinte úgy, olyan váratlanul, a boldogság visszanyerésének pillanatában hal meg a film főhőse, ahogy Jeli Ferenc is távozott, abban a boldog tudatban, hogy sok viszontagságot megért műve mégis elkészült.
– Tényleg félelmetes, hogy az író-rendező személyes sorsa átfolyt a filmvászonra. A filmregény és a film sokat szenvedett képzőművész nagymestere szinte egy időben halt meg alkotójával, Jeli Ferenccel. A szereplők valósággal átlényegültek, Gáspár Tibor maga volt Jeli Ferenc. És Gyurkovics Tibor Kossuth-díjas író, költő félelmetes intenzitással alakította a filmben saját nevén szereplő Krassó Györgyöt, a rendszerváltozás lelkiismeretét, aki a filmben megjelenített szégyenletes budatétényi szoborparkban tiltakozik az ellen, hogy a hazugságok és giccsek eme lerakata egyáltalán létezik. Wittner Mária szabadságharcos látta a filmet, s azt mondta: Gyurkovics pontosan olyan a filmen, mint Krassó Gyuri, még a hanghordozását is átvette. Pedig nem is próbálta utánozni. Átlényegült.

– Akár itt is befejezhetnénk a film regényének regényét, de sajnos, az nem ért véget. Puszt Tibor mind a mai napig nem érti, miért nem került be a filmje a legutóbbi, a 37. Magyar Filmszemle döntőjébe.
– A 2007-es februári filmszemle a 2006-os év termésének keresztmetszete volt, amely nem más, mint az 1956-os forradalom és szabadságharc 50. évfordulójának éve. Az 1956-os évfordulóra számos mű elkészült, ami eltért a magyar filmről szóló általános trendtől és a forradalom reformkommunista értelmezésétől. Én korábban azt hittem, hogy ez a jó. Virágozzék minden virág. A szemle kiválóan alkalmas lett volna arra, hogy a néző szembesülhessen a forradalom eltérő értelmezéseivel. S tetszése szerint döntsön. Ám megtudtam, hogy nem így van.

– Magyarán: a művészetekben is érvényesül a jelenlegi kormánynak az a pártállami, diktatorikus agresszivitása, amely az 1956-os forradalom és szabadságharc évfordulónapján véres rendőrattakba torkollt. A rendőrség a kormányfő utasítására szétverte a Fidesz békés megemlékezését. S a szemlére csak a forradalom reformkommunista értelmezését vállaló filmeket engedte be.
– Az a félelmetes, hogy a magyar filmgyártásban és a történettudományban ma sokkal keményebben érvényesül a hivatalos szellemi egység parancsa, mint a Kádár-korban. Visszatért az, ami ellen a legjobban harcoltunk az ellenzéki kerekasztal korszakban: a mindent egységesre esztergálni akaró hivatalos álláspont, ami 2007-ben elképesztő. A Sínjárók témája 1956 és a rendszerváltozás. Meghalt barátom, Jeli Ferenc egyéni sorsokba ágyazva, lélektanilag kidolgozva vall társadalmi problémákról. A film képi világa úgy groteszk, hogy líraiságát nem veszti el. Nagyszabású hőseinek esendőségét úgy tárja a néző elé, hogy nem veszi le őket a piedesztálról. A film zenéje is eltér a hazai trendtől. Szakály Ágnes a legnagyobb magyar cimbalomművész komponálta. Csodálatos, ahogy a legmagyarabb hangszeren Beethoven-motívumokat játszik. A Budapest Film lehetővé tette, hogy filmünk a nagyközönség elé kerüljön. Reméljük, hogy az Uránia Nemzeti Filmszínház vetítései bizonyítják Jeli Ferenc kivételes tehetségét. És sokan megértik Jeli filmjének, életútjának első számú üzenetét: a látszólagos sikertelenségek, vargabetűk és kálváriák ellenére is, csak tisztességesen érdemes élni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.