Az eszkatologikus eljövetel várása írországi, tehár katolikus kolostori liturgiákból terjedt el szerte a világon. Az adventikoszorú-készítés viszont egyértelműen német, protestáns eredetű szokás. E bensőséges ünnepkör a november 30-ra, vagy ahhoz legközelebbi vasárnapra eső első vecsernyével, illetve esti istentisztelettel kezdődik és karácsony első vecsernyéjével, illetve esti istentiszteletével végződik. Idén december 2-án, 9-én, 16-án, 23-án gyújtjuk meg a gyertyákat a koszorún. Nagyon fontos az úgynevezett Gaudete- – azaz: örüljetek – vasárnap, a harmadik és a negyedik hét, Jézus születésének ünneplése. Az advent a karácsonyvárást, az angyali üdvözletet, a megtestesülést és a Magyarok Nagyasszonya, Szűz Mária, kedvelt református megnevezéssel: az Áldott Szűz ünnepeit együtt jelenti. A karácsonyt megelőző négy vasárnap esti szertartásai (görög katolikus és görögkeleti terminussal vecsernyék) mellett gyönyörű szokás a hajnali mise (görög katolikus és görögkeleti szóval utrenye). Utóbbiakat a római katolikusok roraténak mondják a zsoltár kezdő szava nyomán (rorate: harmatozzatok). A keleti egyházakban az advent már november 15-én elkezdődik.
Advent a keresztény – protestáns szóval keresztyén – szentév egyik legszebb ünnepe. A karácsonyi ünnepeket, közvetlenül a szentestét megelőző négy héten át a hívők a templomi közös gyülekezeti, egyházközségi ünneplések mellett családi körben is készülnek Jézus Krisztus, a Megváltó születésnapjára. A keresztény családok ilyenkor adventi koszorút készítenek vagy – rohanó korunkban inkább – készíttetnek, vásárolnak, amelyen négy gyertya szimbolizál egy-egy vasárnapot. Az elsőn csak egyet, a másodikon kettőt gyújtsunk meg és így tovább. Azért nem szokás végigégetni, mert a karácsonyi napok kedves szokása, hogy a fa (ma már jobbára elektronikus) gyertyáival együtt világítanak a koszorún ékeskedő, felszalagozott mécsesek is.
Az, amit a négy gyertya jelképez, minden hívő számára örömhírt jelent. A Messiás és a Krisztus szó ugyanazt jelenti, előbbi a héber messiáh, utóbbi a görög christos szóból ered. Mindkettő jelentése azonos: felkent. Az Ószövetségben felkentnek nevezik a királyokat, a papokat, a prófétákat egyaránt. Szent olajjal kenték föl őket ugyanis, amikor hivatalosan is beiktatták őket tisztségükbe. Hiszen a jó királyság egyik bibliai kritériuma, ami vonatkozik az országló elnök, a miniszterelnök, a miniszter, a régens személyére is, az a fölkentség, amit minden földi hatalom kéviselőjének el kellene fogadni. Az ország első emberének tudnia kell(ene), mikor az övé, s kizárólag az övé a döntés kötelezettsége, felelőssége, ami alól nem jelenthetnek kibúvót a demokrácia tudatosan félreérteértelmezett alapelvei sem. A felkentnek is meg kell tudnia Istentől, mikor kell a döntést Isten választott emberére, a papra, a prófétára, s mikor a népre átruháznia. A Messiás cím, Izrael eszkatologikus királyának megjelenése Dániel próféta könyvében található az Ószövetségben. „Tudd meg azért és vésd az eszedbe: a Jeruzsálem újjáépítése felől való szózat keletkezéséről a Messiás fejedelemig két hét és hatvankét nap van és újra megépíttetnek az utcák és a kerítések, még pedig viszontagságos időkben.” A messiásváráson kívül e szent bibliai helyen (Dán 25,26) a Megváltó szenvedése, halála is megjövendöltetik. Apokaliptikus látomásokról is olvashatunk, sóvárgást, vágyakozást a Messiás visszatéréséről. De az „enyészet és ami elhatároztatott, a pusztítókra szakad”.