Wass Albert, az egykori hontalan hazatalált

„Hontalan vagyok, mert vallom, hogy a gondolat szabad, mert hazám ott van a Kárpátok alatt és népem magyar” – írja Wass Albert a megindító Hontalanság hitvallása című versében. Üzen az otthoni, a fenséges pompájú erdélyi hegyeknek, a nyájas völgyeknek, szülőfalujának, a Kolozs megyei Válaszútnak, a trianoni békediktátumtól megcsonkított, rongyos kis maradék hazának.

2008. 01. 09. 13:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A század egyik legjelentősebb író-költőjével ugyanolyan mostohán bánt a végzet életében is, halálában is, mint a hozzá hasonló formátumú Szabó Dezsővel, Nyírő Józseffel. Wass Albert is nyelvművész a regényeiben és hihetetlen zsigeri fájdalmat megszólaltató verseiben. Január 8-án ünnepelte a magyarság az író születésének századik évfordulónapját.

Wass negyvenhét (az újrakiadásokkal és a kéziratban maradtakkal együtt mintegy hatvan) kötetnyi, gigászi életművének egyik vezérszólama a misztikus kapcsolat, ami az egykori természeti ember és a vallás, a tradíció között még elevenen létezett. A funtineli boszorkány című háromkötetes remekmű hősnője megőrizte magában az ősi képességet, mintha a tengermélyre süllyedt atlantiszi, boldog birodalom utolsó mohikánja volna. A funtineli boszorkány meg van áldva és verve a jövőbe tekintés adományával. Ám a természetfölötti képesség ízét megürmösíti, hogy csak a látás tehetsége adatott meg neki, a misztikus beavatkozásra képtelen. S azt is tapasztalnia kell, hogy a hétköznapi lét tartományaiban is csődöt mondanak tragédiamegelőzési kísérletei. A fátum, a végzet legyőzhetetlenségének drámáját akkor kénytelen személyesen is átélni, amikor a szeretett férfi, egy magyar nemesember sorsába sem tud beavatkozni. Ám az emberiség túlélésének esélye mégiscsak abban rejlik, ha mi, emberek igyekszünk megtalálni magunkban a jobbik énünket, ami Istenhez vezérel bennünket. A funtineli boszorkány című regénytrilógia elolvasása után a magyar ember torkát azért fojtogatja a keserűség, mert Wass Albert jócskán bővelkedik azon erényekben, amelyek miatt a harmadik világ nagy mágikus realista szintézisteremtőit, Llosát, Asturiast, Márquezt tág kebellel dicsőítette a hazai kritikustársadalom a hatvanas-hetvenes években. Nekünk van egy írónk, aki legalább akkora stílusművész, nyelvteremtő és tradicionalista metafizikus, mint az említett latin-amerikai mesterek, ám a hivatalos irodalomtörténet mindmáig agyonhallgatja a magyar irodalom eme magányos szellemóriását.

A nagy metafizikus trilógiában, A funtineli boszorkányban is búvópatakformán, szelíd másodvezérszólamként siratja írónk a magyar világ hanyatlását Erdélyben. Az Adjátok vissza a hegyeimet!, A kastély árnyékában című kötetekből már leplezetlenül jajdul föl a trianoni stigma véghetetlen sajgása. S akár Nyírő József, Wass Albert is kíméletlenül kárhoztatja a magyarság már-már bűnös történelmi naivitását, amellyel a huszadik század végére a világtörténelem első számú veszteseinek szintjére küzdötte le magát. A kastély árnyékában című regény nyitánya a kiegyezés korába vezérel bennünket, fináléja pedig az 1920. június negyediki trianoni békediktátum tragédiáját tárja elénk. Az író nem azt kárhoztatja, hogy a kiegyezést nem követte a megtorlás az 1848-as forradalom és szabadságharc évadján elkövetett vérengzésekért, amelyeknek során a románság valóságos népirtást folytatott a magyar falvakban és városokban. A megbocsátás gyönyörű erény, hacsak nem csap át emlékezethiányos vakságba. Erdély magyarsága a regény tanúbizonysága szerint az elmúlt évszázad utolsó harmincegynehány esztendeje során újra a háta mögé engedte a gyilkosokat. A nyájas és szelíd románság, a pópák népe pedig szépen, lassan, fokozatosan, nadrágszíjparcellánként vásárolta föl Erdély tekintélyes részét. Könnyelmű, mulatós magyarok ezreinek nyújtottak románok kedvezményes hitelt, s engedték el a felgyülemlett adóssághalmazt egy kis elrománosodásért. Valóságos szatócshonfoglalás rémképét rajzolja föl Wass Albert. Ezek a kis cukorkaárusi és pálinkakimérős státusdiplomáciai trükkök adminisztratív értelemben megkönnyítették a hamisított statisztikák készítését, amelyek pro forma igazolták Magyarország első nagy romlását. Wass Albert finoman érzékelteti azt a folyamatot, amelynek mind a mai napig tanúi lehetünk Erdélyben, Bácskában, Kárpátalján, Felvidéken, Csallóközben.

A magyar kultúra erőt és tartást adott az Osztrák-Magyar Monarchia területén élő kisebb népek fiainak is. A trianoni országcsonkolás következményeként szép lassan elbalkanizálódtak a monarchia kisebb nációi. Iszonyatos még nézni is, hogyan bánnak a szomszédos országokban az évszázados építészeti emlékekkel, művészi alkotásokkal, egyáltalán a kultúrával még ma is. Wass Albert a misztikum szféráiban is érzékelteti, hogy az Erdélybe települt óromániai lakosság nemcsak a magyarokat tette hazátlanná, hanem saját magát is. Isten megakadályozza, hogy a hódítók és a bitorlók megtalálják boldogulásuk útjait a más birtokán, a Bethlenek, Báthoryak, Tamási Áron, Koós Károly, Nyírő József, Wass Albert elidegeníthetetlen hazájában. A mű harmadik vezérszólama az 1945 után bekövetkezett új mohácsi vész hatása az erdélyi magyarságra. A nemzeti önkritika szólama az Elvásik a veres csillag című regényben olyannyira erőteljes, hogy már-már depresszióssá teszi az olvasóját. Az erdélyi magyarság azért is bűnhődött, mert egy-egy ravasz góbé honfitársunk megpróbálta kijátszani egymás ellen a kis elnyomókat, a románság képviselőit a világhódító szovjet-orosz keleti despota ellen. Az „oszd meg és uralkodj!” politikát csak az erősebb fél tudja tartósan megvalósítani, az elnyomottaknak ez csak ideig-óráig sikerülhet – sugallja Wass Albert regénye. Hiszen 1956 forradalma és szabadságharca az erdélyi magyarságban is fölébresztette az 1848 óta eltemetett virtust, de a forradalom vérbefojtása után két pogány bosszúdühének kiszolgáltatva pusztult tovább.

A nyílt szovjet-orosz és román terror csitulta után lassan és kitartóan fogyasztotta sorainkat az erőszakos asszimiláció démona, melynek során a magyar falvak népét tömegesen telepítették újra és újra Óromániába, hogy a helyükre román családok költözhessenek. Wass Albert saját, személyes életútján is végigjárhatta a hazátlanság minden elképzelhető kálváriaútját. Még Magyarországon született, a Kolos megyei Válaszúton 1908. január 8-án mint gróf Czegei Wass Albert. Először saját, szűkebb pátriájában vált 1920. június 4-e után bozgorrá, idegen jöttmentté. A második világháború után a németországi, majd az amerikai emigrációban is azt tapasztalhatta, milyen érzés idegen földön magyarnak lenni. S az 1990-es rövid eufória után azt is megélhette 1994-ben, milyen az, ha az anyaország nem akarja visszafogadni hazatérni vágyó fiát. 1988 óta Wass Albert regényei itthon is megjelenhettek, de hamarosan neki is rá kellett jönnie, hogy Magyarországon mind a mai napig nem történhetett meg a kulturális rendszerváltozás. Az úgynevezett mértékadó (magyarán: a pártállamból átörökölt) körök közönye 1998-ban öngyilkosságba kergette a század egyik legjelentősebb magyar íróját.

Wass Albert nem győzte kivárni 1998 májusát. A Fidesz-kormány Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma így már csak posztumusz elismerésben részesíthette szeptemberben, amikor is megkapta a Magyar Örökség Díjat. Azóta Wass Albert, az egykori hontalan hazatalált, s egyre népszerűbb a Kárpát- medencében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.