Die Welt (welt.de)
A konzervatív német napilap A CDU reménysége áldozatot lát magában című cikkében ismertetik a hamburgi kereszténydemokraták ifjúsági szervezeténél kirobbant botrányt. Az államügyészség nyomoz az észak-hamburgi Ifjú Unió – a CDU ifjúsági szervezete – kerületi vezetője ellen, mert állítólag egy délies kinézetű nőt „néger banyának” nevezett. Alexander Weiß ügyvédnője, Tanja Irion szerint a történet egy októberi eseményre vezethető vissza, melynek során védencét megverték. Weiß ezt követően büntetőfeljelentést tett, amire a gyanúsított két saját feljelentést tett. Az egyik ügyben a nyomozást azonban már leállították. A Bild Zeitung nagycsütörtöki számában tudósított arról, hogy a 21 esztendős politikus és joghallgató egy délies kinézetű diáktársát megdobálta söralátéttel, és „néger banyának” nevezte. A lap kérdésére válaszolva Rüdiger Bagger főállamügyész megerősítette, hogy becsületsértés gyanúja miatt nyomozás kezdődött Weiß ellen. Ez a tényállás két év börtönnel büntethető. A hamburgi CDU szóvivője kijelentette, Weiß-szel felvették a kapcsolatot. A megbeszélések tartalmáról és a történtek tisztázásának menetrendjéről azonban nem nyilatkozott. Utalt Gregor Jaecke hamburgi CDU-pártigazgató kijelentésére, aki úgy fogalmazott: „Nagyon komolyan vesszük az ügyet, s alaposan megvizsgáljuk a vádakat.”
Frankfurter Allgemeine Zeitung (faz.net)
A konzervatív német napilapban Walter Kasper A mikorról és a hogyanról Isten dönt című cikkében elemzi a régi-új nagypénteki fohász szövegéről kirobbant vitát. A szerző a vatikáni keresztény egység tanácsának elnöke. A közelmúltban XVI. Benedek ismét engedélyezte a „rendkívüli” rítust, az 1962-es római misekönyvet, s ebben újrafogalmazta a nagypénteki fohász szövegét. Ez szükséges volt, mert a fohász számos passzusát a zsidók sértőnek, a katolikusok egy része visszataszítónak találta. Néhány új megfogalmazás is vitát váltott ki a zsidók és a keresztények között, és számos alapvető kérdést felvetett. Zsidó oldalon az ingerültség nem ésszerű, hanem érzelmi megalapozottságú, de nem lehet túlérzékenységgel elintézni. Még azoknál a zsidó barátainknál is, akik több évtizedes intenzív párbeszédet folytatnak a keresztényekkel. Még az ő kollektív emlékezetükben is élénken él a kényszerű kikeresztelkedésük emléke. A soá emléke a mai zsidóság számára egy traumatikus, közösségteremtő, identitásmegalapító jegy. A zsidók megtérítésében sok zsidó a létét veszélyeztető folyamatot látja, néhányan más eszközökkel folytatott soáról beszélnek. Ezért még mindig rendkívüli érzékenység szükséges a zsidó-keresztény párbeszédhez. Az 1970-es nagypénteki fohászban éppen úgy, mint az újrafogalmazott 1962-esben megtalálható az a fordulat, hogy Jézus Krisztus minden ember megváltója, tehát a zsidóké is. Sokan ezt a megfogalmazást újnak és a zsidósággal szemben barátságtalannak találták. Pedig ezen alapszik az egész Újszövetség. Az 1962-es nagypénteki fohász újrafogalmazása nem mond tehát semmi újat, hanem csak kimondja azt, amit eddig természetesként feltételeztünk, de úgy tűnik, nem elég világosan fogalmaztunk meg – írja a lap. A katolikus egyház – ellentétben néhány protestáns egyházzal – nem folytat szervezett térítést zsidók között. Ezzel a megállapítással a zsidó misszió kérdése a gyakorlatban megoldódott, még ha teológiai értelemben nem is. Éppen abban áll az újrafogalmazott fohász jelentősége, hogy második részében már megtalálhatók az első utalások az alapvető teológiai válaszra.
Die Presse (diepresse.com)















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!