Miért nem szakadt még ránk a világ vége?

Andó Mária grafikus és festőművész Apokalipszis - Életérzés a XXI. században című kiállítását kedden este Feledy Balázs művészettörténész nyitotta meg a józsefvárosi Visi Imre utca 6 szám alatti Polgárok Házában. A kiállítás Apokalipszis sorozatának domináns képeit Pósa Zoltán Elmaradt apokalipszis című költeménye ihlette. A verset a költő mondta el a bensőséges megnyitóünnepségen.

Kutassy Máté
2008. 09. 24. 16:39
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Világunk törpeségéért a próféták, a váteszek is felelősök, mert valószínűleg ők is lusták és renyhék voltak, s ezért Isten megpirongatja őket. „Az ő rejtett büntetésük /Ezek közt a társak között/Napról napra tovább élni/Változást sohsem remélni” – írja Pósa. Andó Mária a versből fakadt csodálatos ihletettséggel, egyszerre reménytelenséget és reményt, az evilág és a túlvilág iránti vágyakozást, a misztikumtól érzett emberi félelemet és vonzalmat, az erényt és a gyarlóságot fogalmazza meg az Apokalipszis ciklus grafikáiban. Híven a vers szellemiségéhez, Isten mindenható nagyságát és a földi ember esendőségét, a határtalan szorongást és a föltámadás hitét fejezik ki a szálkás, lecsupaszítottan lényegre törő, ugyanakkor határtalanul sokrétű látomások.

Feledy Balázs, a művésznőnek fiatal kora óta hűséges elemzője és szurkolója, úgy fejezte ki ezt a kettősséget ihletett méltatásában, hogy Andó Mária képei valóságosak és valóságon túliak, realisták és szürrealisták, álomszerűek és józanítóan figyelmeztetőek. A vers paradoxona kikristályosodik a művekből: a mai világ nem csak az életre, hanem a pusztulásra is éretlen. Isten kegyelme ebben a földszintes világban úgy valósult meg, hogy enyészetre már megérett, föltámadásra még satnya világunk kegyelmet nyert. Hogy miért nem szakadt hát reánk a világ vége? Mert Istentől még egyszer haladékot kaptunk arra, hogy megjavuljunk.

Az 1949 március 15-én született Andó Mária eddigi életútjának és életművének vezérmotívuma a Biblia és a literatúra. 2003-ban egy pályázat hatására kezdett kutatni a mai magyar irodalomban olyan költemény után, amely híven kifejezi az Isten iránti sóvárgást és a világvége-borzadályt. Már reményét vesztette, de egyszer csak a Lyukasóra című folyóiratban rátalált Pósa Zoltán Elmaradt apokalipszis című versére. A mű olyannyira megérintette, hogy hatására elkészítette a később önálló kiállítássá kerekedett sorozatot. A költőt személyesen nem ismerte, az Elmaradt apokalipszis azóta megjelent 2006. karácsonyán Pósa Zoltán Alászállás című verskötetében. A kiállítás képei neki is revelációerejű meghatott meglepetést okoztak.

Andó Mária életművének a grafikákkal és az ecsettel rajzolt festményekkel egyenrangú részei a könyvillusztrációk és az az elszánt, a szó jó értelmében makacs és megszállot tevékenység, amelyet a diafilm életben tartásáért végez.

A beszélgetésen megszólalt Csehné Lendvai Gabriella, a Magyar Diafilmgyártó Stúdió ügyvezető igazgatója is. Az, hogy a gyerekeket olvasóvá nevelő diafilmes mesék és irodalmi művek műfaja ma is él, nem kevéssé köszönhető azoknak a zseniális képzőművészeknek, például Andó Máriának, akik nem felejtették el ma sem, mit jelentett számukra a gyermekkorukban a diafilm. Amikor a falra kifeszített fehér vásznon megjelentek Jókai Mór, Mikszáth Kálmán örökbecsű regényeinek, Andersen, Grimm meséinek felejthetetlen figurái. A diafilm a televízióval ellentétben nem kioltja, hanem fölébreszti az irodalom iránti érdeklődést. E misszió a mai irodalomellenes világban létfontosságú.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.