A főváros újra előhúzta az elektronikus BKV-jegyek ötletét

Elektronikus BKV-jegyek bevezetéséről tárgyalt a Főpolgármesteri kabinet kedden. Egy elektronikus csipkártya jelentené a bérletet a tervek alapján. A rendszer bevezetése legalább 2-4 évet venne igénybe és körülbelül 100-200 millió euróba kerülne.

MNO
2008. 12. 02. 8:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Első olvasatban tárgyalt kedden a Főpolgármesteri Kabinet a BKV elektronikus jegyrendszerének bevezetési lehetőségéről, a város vezetése rövidesen ismét foglalkozik a kérdéssel – közölte a Városház kommunikációs igazgatója a távirati irodával. Nyáry Krisztián tájékoztatása szerint a városvezetés következő tájékoztatásáig a BKV kidolgozza, miként lehet olyan nemzetközi szakértőket bevonni a projekt előkészítésébe, akik már részt vettek hasonló rendszer kiépítésében, bevezetésében. Hozzátette, hogy a BKV, a MÁV és a Volán járatain használható elektronikus jegyrendszer bevezetése évek óta napirenden van, de finanszírozási nehézségek miatt nem valósult meg.

Az igazgató kifejtette, hogy a BKV vezetésének új javaslata szerint az elektronikus jegyrendszer kiépítése először a BKV szolgáltatási területén, a metrókon és a HÉV-járatokon történne meg. Ebben az időszakban az elektronikus kártya és a papíralapú jegyek használata még párhuzamosan működne. Második lépésben a villamos-, a busz- és a trolibuszjáratokon vezetnék be a rendszert.

A BKV több pénzügyi modellt is vizsgált az elektronikus jegyrendszer bevezetéséhez. A finanszírozás történhet projekthitelből, befektető bevonásával, valamint kormányzati forrásból. Ez utóbbi esetben a közlekedési tárca egy központi szolgáltató céget hozna létre a MÁV, a Volán, a BKV és az értékesítésben közreműködő Magyar Posta résztulajdonlásával. Nyáry Krisztián kitért arra is, hogy a BKV az elmúlt időszakban elemezte a nemzetközi tapasztalatokat, és áttekintette, hogy melyik nagyvárosban milyen rendszert vezettek be eddig. Az úttörő jellegűnek számító hongkongi modellt mára több európai nagyváros – köztük London, Párizs, Madrid, Amszterdam és Róma – is átvette.

A városvezetés elé benyújtott előterjesztésből kiderül, hogy a Budapesttel összemérhető városok komplex elektronikus jegyrendszerének kialakítása nagyságrendileg 100-200 millió eurót igényel, és közel 2-4 évet vesz igénybe. A városok többségében az intelligens csipkártya alapú bérletet egyszer használatos jegyfajták egészítik ki. Minden városban a legnehezebb feladatot az állomások és a járművek utasforgalmi szempontból történő lezárása jelentette. Ez a metrók, városi vasutak esetében kapukkal, forgóvillákkal könnyen megoldható, buszoknál azonban az első ajtós felszállás bevezetése lassítja a forgalmat.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.