„Politikai hibának tartom az adócsökkentés elodázását”

A szakértők adócsökkentést követelnek A Frankfurter Allgemeine Zeitung ismerteti vezető német gazdaságkutató intézetek nyilatkozatát, melyben az eddigi óvatoskodás helyett jelentős adócsökkentést követelnek. A Spiegel történelmi rovata felidéz egy 1944. karácsonyán történt hajókatasztrófát.

2008. 12. 27. 7:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Der Spiegel (spiegel.de)

A baloldali német hírmagazin történeti rovatában Christoph Gunkel Cikkcakkban a pusztulásba című cikkében foglalkozik a Léopoldville nevű csapatszállító hajó 1944. karácsonyi tragédiájával és a történtek eltussolásával. 1944. szentestéjén az angliai Southampton kikötőjében 2235 amerikai katona lépett a belga Léopoldville nevű hajó fedélzetére. A Léopoldville erősítést vitt Cherbourg kikötőjébe.

A csapatszállító sohasem érte el célját. Röviddel este hat óra előtt a Gerhard Mayer kapitány által parancsnokolt U-486 számú tengeralattjáró megtámadta a hajót. A torpedó becsapódását követően a fedélzeten sok katona nem is volt tudatában a veszélynek, sokan egyszerűen vártak és dohányoztak. A hajó ugyan irányíthatatlanná vált, de nem süllyedt el, ráadásul nem érkezett parancs a kiürítésre. Legalábbis ezt állította néhány túlélő. Mások teljesen érthetetlen flamand nyelvű üzenetekre emlékeznek – a hajó személyzete belga volt. A konvoj parancsnoka csak a portsmouthi brit központnak jelentette a támadást, onnan csak 40 perccel később értesítették Cherbourgot. A káoszt betetőzte, hogy a hajón és Cherbourgban eltérő rádiófrekvenciát használtak. Ezt követően a kapitány horgonyt vetett, nehogy a kormányozhatatlan Léopoldville-t az áramlás egy aknamezőre terelje – s ezzel valószínűleg annak utolsó lehetőségét játszotta el, hogy a sérült hajót a biztos kikötőbe vontassák.

A raj parancsnoka a konvoj többi hajóját – sajátját, a Brilllantot leszámítva – Cherbourgba, illetve a tengeralattjáró üldözésére küldte. Amikor az első sebesülteket felvitték a fedélzetre, akkor szembesültek sokan a helyzet komolyságával. Ekkor sem voltak világos parancsok, minden tiszt arra adott utasítást, ami éppen eszébe jutott. Ekkor a Brilliant a Léopoldville mellé manőverezte magát, s a katonák elkezdtek átugrálni a süllyedő hajóról. Sokan elvétették az ugrást, mert az Északi-tenger szokatlanul viharos volt. Este fél nyolc körül a Brilliant 500 túlélővel szintén a cherbourgi kikötőbe indult. De a Leopoldville fedélzetén 763 katona veszítette életét, 650-en megsebesültek. Leszámítva a Rohna katasztrófáját, melyet 1943 novemberében egy német bombázó süllyesztett el, nem szenvedett az Egyesült Államok ekkora veszteséget tengeren. Az U-486-as túlélte a brit rombolók támadását, s a legénység nemsokára a karácsonyt ünnepelte, majd két nap múlva még elsüllyesztettek két fregattot.

A halottak rokonai számára kemény harc kezdődött, hogy kiderítsék az igazságot, mert az amerikai hatóságok megpróbálták a hajó elsüllyedését elhallgatni és az áldozatokat egyszerűen eltűnteknek nyilvánítani. Ez teret engedett a hamis reménynek, amit a washingtoni hadügy tovább táplált. Csak apránként erősítették meg a haláleseteket, a körülmények említése nélkül. Eme titkolózás ellenére számos információ kiszivárgott – a túlélők számos levélben tudósítottak a történtekről, majd az esetről beszámolt egy hírügynökség is. Ez arra kényszerítette az amerikai hadsereget, hogy a hajó elsüllyedését elismerje, valahol az „európai hadszíntéren”. De mindössze 248 halottról és 517 eltűntről beszélt. Csak évtizedekkel a háborút követően ismertette meg a szélesebb nyilvánossággal a katasztrófát egy new yorki rendőr. Allan Andrade nyomozó érdeklődését felkeltette a történet. A zsarunak máig meggyőződése, hogy megpróbálták eltussolni a történetet, mert az a résztvevő szervek számára kínos volt. Az Egyesült Államokban csak 1959-ben, Nagy-Britanniában 1996-ban tették kutathatóvá a Leopoldville-ügyet. Andradénak időközben 500 túlélőt, illetve hozzátartozót sikerült meginterjúvolnia.

Frankfurter Allgemeine Zeitung (faz.net)

A konzervatív német napilap internetes kiadása A gazdaságkutató intézetek adócsökkentést követelnek című cikkében ismerteti a szakértők kormánykritikáját. Vezető német gazdaságkutató intézetek közös nyilatkozatukban radikális adócsökkentést követeltek, egyúttal óvták a berlini kormányt attól, hogy óvatoskodva kezelje a válságot. Christoph M. Schmidt, az esseni Rajna-Vesztfáliai Gazdaságkutató Intézet (RWI) elnöke például arra figyelmeztetett, hogy a szövetségi kormánynak „a helyzet komolyságából le kell vonnia a tanulságot.”

Thomas Straubhaar, a Hamburgi Világgazdasági Intézet (HWWI) igazgatója az eddig tervezett intézkedéseket „elégtelennek” nevezte. Egyúttal döntő kérdésként említette a magánfogyasztás gyors ösztönzését. Hans-Werner Sinn, a müncheni Ifo Intézet vezetője úgy fogalmazott, a keleti területek fejlesztésére szánt „szolidaritási járulékot végre fel kell számolni”. Ulrich Blum, a hallei Gazdaságkutató Intézet vezetője szintén hibásnak tartja, hogy a kancellár mindeddig nemet mondott a gyors adócsökkentésre. Mint mondta, ez nyugodtan tekinthető „hibás döntései egyik legsúlyosabbikának”. Blum hangsúlyozta: „Nemcsak a piac erőinek következtében fenyeget a recesszió, hanem az elviselhetetlen politikai vita miatt is, mely semmilyen döntéshez nem vezet, de a polgárokat várakozó álláspontra kényszeríti annak a reményében, hogy az áfa- és az adócsökkentésből, esetleg a vásárlási utalványból profitálhatnak.” Mindenesetre ideje lenne, hogy a nagykoalíció felszámolja az úgynevezett hideg progressziót, azaz az jövedelemadó-kulcsok infláció miatti növekedését.

Schmidt kijelentette: „Politikai hibának tartom az adócsökkentés elodázását.” Egyúttal hangsúlyozta: „A konjunktúra mostani összeomlása sokkal gyorsabb lehet, mint a szövetségi köztársaság történetében az összes eddigi – s ráadásul mindez eddig ritkán látott sebességgel közeleg.” Straubhaar arra intett, hogy a szükséges második konjunktúracsomaghoz az infrastrukturális beruházások előrehozása mellett az adócsökkentés is hozzátartozik. Szerinte szükséges elgondolkodni az adómentes rész felemelésén, a progresszió csökkentésén. Mindkettő a főként az alsó és közepes jövedelmű rétegeken segítene, hangsúlyozta a HWWI igazgatója, majd hozzáfűzte: „Egy lehetséges alternatíva lenne a szolidaritási járulék megszüntetése.” Az Ifo Intézet igazgatója felszólította a szövetségi kormányt, hogy tekintettel a válságra tovább ne habozzon az adócsökkentéssel és a szolidaritási járulék megszüntetésével. Emellett Németországnak szüksége van „egy állami infrastruktúra programra, ahol az utakba, vasútvonalakba, vezetékhálózatokba, iskolákba és sok minden másba fektetnének” – nyilatkozta Hans-Werner Sinn.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.