Erdő Péter esztergom-budapesti érsek gyászmiséjében Pál apostolnak a Thesszalonikiakhoz írt leveléből idézett: „Az úr feltámasztja mindazokat, akik benne hittek.” Homiliájának vezérfonala Lukács evangéliumából, a passio zárómondata volt: „Atyám, kezedbe ajánlom lelkemet”. A két bibliai hely üzenete egyértelmű: a hívőkre örök élet vár. És Gyurkovics Tibor hívő volt, már most ott ül az Atya jobbján.
Erdő Péter szentmiséjének vezérfonala másrészt a halhatatlanság titkát ismerő, az isteni lényeghez évre egyre közelebb került költő dicsérete volt. És ez alkalmat nyújtott arra, hogy elmerengjek öreg barátom, mentorom egyéniségéről. Szombaton, december 6-án, a hírTv-ben Rákay Philip Különkiadását Gyurkovics Tibor földi búcsúztatásának szenteli, ahol az elsorolt költőtársaimmal együtt, mintegy tizedmagammal búcsúztatjuk tíztől tizenkettőig a mestert. Gyurkovics Tibor életművét mérlegre téve, a próza-, a dráma-, az esszé, a gyermekirodalmi alkotások rendjéből – ha mondhatunk ilyet egyáltalán – szinte önállósul egy műfaj. Gyurkovics Tibor elsősorban áttételek nélkül is lírikus. Nem csak azért, mert minden prózai, drámai, értekező munkájából határtalan, magnetikus erejű költészet árad.
Nem csak életművében, mentalitásában, lelkiségében, a világhoz fűződő viszonyában számított ő hamisíthatatlan és hamisítatlan költőnek. Kicsit paradox fogalmazással élve: a kiemelkedően tehetséges vers- és prózaköltő, a drámai remeklések teremtője, a játékos gyermekirodalmi művek alkotója, a világ színét és fonákját a maga teljességében bemutatni képes esszéíró, a költői erudícióval megáldott publicista, az éles szemű újságíró, a színész-Gyurkovics együtt egy robusztus, reneszánsz alkotóegyéniség összképét mutatja (mutatta?)meg, aki a huszadik-huszonegyedik század irodalmi térképének egyik legmarkánsabb, tehetségesebb képviselője. Ettől az összképtől függetlenül is létezik, hogy úgy mondjam, kü¬lön életet él a reneszánsz Gyurkovicstól a költő Gyurkovics. Magyarán: az oeuvre ragyogó, üstökösi vezérhajója, legmarkánsabb, legerőteljesebb szegmense a versírás.
Gyurkovics Tibor ha csak lírikusként pengette volna a lantot, már beírta, bedalolta volna magát az olümposziak halhatatlan rendjébe. S bár az irodalomtudomány óva inti az embert attól, hogy fetisizálja az író vallomását, véleményét önmagáról, élek saját írótárs-voltom jogaival, szokásom szerint nem törődök a magas „tudomány” okos tanácsaival, s leírom, igenis számít, hogy Gyurkovics Tibor is elsősorban költőnek tartja önmagát. Arról a kegyelmi állapotról, amelyben versei megszülettek, így vallott egy beszélgetésünkben: „Ihlet valóban létezik, s örülök, hogy te sem dőlsz be az áltudományos paradig¬makukacok halandzsájának. Az ihlet egy olyan réveteg koncentráció, amely a mű születésének határmezsgyéjét fölvillantja. Van egy tenger, alóla feldobja magát az úgynevezett mélytudat, amelyről nem tudunk. Hiszen ha versben azt írjuk meg, amiről tudunk, akkor a versünk nem vers. A tengerből kijő ez a mélytudat, mint afféle Loch-Ness-i szörny, aki te magad is vagy, aki a saját mélyrétegeidben élsz, és nem ismered meg soha.