Goya-metszeteket is megkaparinthat ifjabb Ceausescu

Mantraként ismételgetve, hogy a románokat már nem érdeklik a kommunizmus bűnei, számol be az International Herald Tribune (IHT) arról, hogy Nicolae Ceausescu fia, Valentin újabb, a hírhedt diktátor által összeharácsolt értékes festményeket kaphat vissza a román államtól. A cikkben megszólaló vélemények szerint az ország ellentmondásosan viszonyul félmúltjához.

2009. 02. 27. 15:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szűkös viszonyok között könnyű összecserélni az árat és az értéket – írja a The New York Times globális kiadása, az International Herald Tribune arról értekezve, hogy Valentin Ceausescu, Nicolae Ceausescu fogadott fia több értékes festményt is visszakap. E két fogalom összekeverése történhetett meg az elmúlt két évtizedben a románokkal, azóta, hogy közel 20 éve kivégezték a forradalom idején Ceuasescut és feleségét, Elenát – fogalmaz a lap.

A legtöbb mű román művészeké, ám akad közöttük Goya-metszet is – derül ki a Michael Kimmelman által jegyzett cikkből, mely szerint a románoknak „a szemük sem rebbent” a bírósági döntéstől, miszerint a diktátor 60 éves, fizikus végzettségű fia újabb és újabb javakat kaphat vissza több éve folyó pereskedésének eredményeképpen.

Meg kell jegyeznünk, az IHT román passzivitást sejtető ítélete nem állja meg a helyét egyértelműen: a bukaresti szépművészeti múzeum vezetősége például egyenesen megtagadta, hogy kiszolgáltassa a megítélt festményeket az atomfizikusként egy romániai intézetben dolgozó „örökösnek”, emiatt Valentin Ceausescu újabb – egyébként sikeres – pert indított.

Döntés van – a tárgyakat mégsem adnák

Az eddig jogerős bírósági döntés értelmében a bukaresti nemzeti szépművészeti múzeumnak vissza kell szolgáltatnia tizenöt festményt, három grafikát, valamint kilenc ezüst- és porcelántárgyat. Ezek az értékek a Nicolae és Elena Ceausescu 1989-ben kivégzett kommunista diktátor házaspár három gyermekének a tulajdonát képezték abban az időben. Hármójuk közül már csak Valentin, a diktátor kisebbik fia van életben, ugyanis a májzsugorban szenvedő Nicu 1996-ban elhunyt, lányuk, Zoe pedig szintén betegség miatt 2006-ban halt meg. A műkincsek miatt indított perben örökösként Valentin Ceausescu mellett Zoe férje is részt vett.

A lap felidézi, hogy Hitler berchtesgadeni hagyatékának műkincseit is kiadták a hozzátartozóinak egy német bíróság döntése alapján. („Nem egyenlő, de hasonló döntés” – teszi meg a lap a kötelező kört azon rögeszme jegyében, mintha ördögtől való lenne a náci és a kommunista rémtettek együttemlegetése – a szerk.)

Elfeledett Ellenpontok

Megszólal a cikkben Cristian Stanescu is, aki a brit The Guardiant tudósítja az ifjabb Ceausescu és a román állam között folyó perről. Szerinte a forradalom óta az ország a magánvállalkozások bűvöletében él. Véleménye szerint a románok szimpatizálnak Valentin Ceausescuval, aki a saját hasznára tudta fordítani a rendszer működését. A románok kulturális eszménye ma a pénzcsinálás; márpedig túl sokat kell hajtani az alapvető szükségletek kielégítéséért ahhoz, hogy olyan emelkedett dolgokkal foglalkozzanak, mint a művészet vagy a méltóság. Alain Ciupala, a Bukaresti Egyetem ifjú történészhallgatója a jelenség hátterét elemezve kijelenti, hogy Romániában – ellentétben a szovjet vagy a cseh példával – nem volt földalatti mozgalom, „szamizdatkultúra” a kommunista diktatúra időszakában.

Ciupala – tájékozatlanságból vagy szándékosan – nem tesz említést arról, hogy legalábbis magyar nyelven igenis létezett egy több számot is megért szamizdat újság, az Ellenpontok.

Az 1982-ben megjelent és terjesztett magyar ellenzéki kiadvány szerkesztői Ara-Kovács Attila nagyváradi filozófus, Tóth Károly Antal nagyváradi tanár és Szőcs Géza kolozsvári költő voltak. Letartóztatásuk után Tóth Károly Antalt, feleségét és Szőcs Gézát megverték. Ara-Kovács később Magyarországra, Tóth Svédországba költözött.

(Szőcs Géza néhány évvel később Budapesten megjelent, A sirálybőr cipő című verseskötetében Csingacsguk látogatása a világosi villamossági üzletben címmel ír arról, hogy az indián főnök betér vásárolni a szabadságharc fegyverletételének helyszínén az elektromos szaküzletbe: „Csingacsguk így szólt: / És ellenállás / van még? / Attól függ / az ellenállás ára / így válaszol az üzletfelelős / hogy az ellenállás soros vagy párhuzamos”. Ez a vers virágnyelven szintén a továbbra is létező ellenzéki szellemre utalt – a szerk.)

Vinné a „családi” ezüstöt

A jogerős bírósági döntés értelmében a bukaresti nemzeti szépművészeti múzeumnak vissza kell szolgáltatnia tizenöt festményt, három grafikát, valamint kilenc ezüst- és porcelántárgyat. Ezek az értékek Nicolae és Elena Ceausescu három gyermekének a tulajdonát képezték abban az időben.

A múzeumnak már 2006-ban egy bukaresti bíróság döntése alapján vissza kellett volna szolgáltatnia a javakat, de az intézmény vezetősége ezt megtagadta. Valentin Ceausescu ezért újabb pert indított, amely 2008 decemberében ért véget, a diktátor fogadott fiának győzelmével. A bíróság nem először döntött Valentin javára, aki 2007-ben és 2006-ban ugyancsak az államtól perelt vissza műtárgyakat. Akkor egyebek között 50 festményt, szobrokat és egyedi bútordarabokat kapott vissza.

A még vitatott tulajdonjogú mintegy 40 festmény értéke egy becslés szerint egymillió dollár, bár az IHT megjegyzi, hogy ez csak felületes becslés. A Goya-metszetek mellett a festmények között található a Romániában közismert Victor Brauner több képe. Brauner testvérét, Harry Brauner etnográfust bebörtönözték a kommunista Romániában. Keleti szomszédunknál komoly értéket jelentenek a moldvai arisztokrata családból származó, a XIX-XX. század fordulóján élt, a visszakövetelt képek jegyzékében felbukkanó Theodor Pallady alkotásai. (A feltűnően magyaros nevű alkotó Drezdában és Párizsban végezte tanulmányait, műveit komoly értékként jegyzik.) A már visszaszolgáltatott festmények között szerepelnek a Romániában ismertnek számító Corneliu Baba és Nicolae Tonitza képei is.

Barátok közt

Ifjabb Ceausescu az IHT újságírójának azt mondta: a per során ő a „nevét védi”, a festmények élete egy részének emlékeit őrzik. Arra is utalt, hogy egyes képek alkotói családi „barátok” voltak. Elutasítja, hogy a pénz lenne a célja, kijelenti: ő csak az igazságos bírósági eljáráshoz ragaszkodik.

(Forrás: IHT, Mult-kor.hu, Agerpres, Transindex.ro, Wikipedia)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.