Időutazás a Shadows, a Spotnicks és Gary Moore melódiáival

Budaörs csendes, hangulatos házai között, a Baross utcában található a Víg Molnár kisvendéglő. Péntek esténként havonta legalább egyszer különös átváltozáson eshet át az idelátogató, visszavarázsolhatja magát saját ifjúkorába a Retro Team zenekar remek hangszeres muzsikájával – olyan instrumentális számokkal, amelyeket nem lehet előadni magas szintű, profi hangszertudás nélkül.

2009. 02. 12. 10:26
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Este nyolckor Chrestels János ritmusgitáros belevág a húrokba, rákacsint Tóth József szólógitárosra és Bayer Attilára, a basszusgitár bűvölőjére. Szamosfalvi László egyetlen dobütésére elcsöndesülnek az időutazók. Az orgonista, Erdei Zsolt szakszerűen felkonferálja a nótákat, amelyeknek a címétől is lázba jönnek a nosztalgiavadász hölgyek és az egyre lelkesebb öregfiúk. Negyven-, ötven-, hatvanesztendős házaspárok boldogan hallgatják régi idők fülbemászó és ritmikus melódiáit. Már a bemelegítés is fantasztikus, a Johnnie Guitar című számról, a Spotnicks fülbemászó daláról nekem eszembe jut az első randevúm a debreceni Fazekas Mihály Gimnázium klubdélutánján. És ki ne ismerné nemzedékemből a másik nagy, Spotnicks-feldolgozásban is híres nótát, a Quando, Quandót magyar fordításban, Mikor jössz már énfelém címmel. De még csak most jönnek a Shadows-dallamok. A Shindigre többen táncra perdülnek, az Orfeo Negrótól tovább fokozódik a jó hangulat. Nem csoda, megidézi a korszak nagy filmélményét, a Fekete Orfeuszt is, meg a régi klubdélutánok, tánciskolák bakfis- és kamaszizgalomtól vibráló levegőjét. Az, hogy sokan s egyre többen válnak a környékről a Retro Team híveivé, köszönhető a magas szintű, profi megszólalásnak, s annak is, hogy jó arányérzékkel keveredve szerepelnek önálló feldolgozások és az eredetihez hű, megszólalásig hasonló nóták a repertoárjukon. A csapathoz tartozik Markó Péter fotós, aki szünet nélkül veszi a fiúkat.

A szünetbe Gary Moore Parisienne Walkways című emblematikus számának akkordjain evezünk át. Chrestels Jánost a korosztályomból sokan ismerték az Albatrosz ritmusgitárosaként, ’66-tól 70-ig a Majakovszkij utcai össztáncokon, de tánciskolákban is ők húzták a talp alá valót. Ő ma már profi fotóművész, 1970 óta saját bevallása szerint a kezébe se vette a gitárt.



Úgy kezdődött – meséli Chrestels János –, hogy Tóth József szólógitáros, a vendéglő tulajdonosa, aki harminc éve szintén zenész volt, négy évvel ezelőtt elkezdte játszani a régi idők nagy számait. Nyomban szólt Chrestels Jánosnak, volna-e kedve összejárogatni egy kis házi örömzenélésre. A régi ízek meghozták a kedvet. János üzent az unokaöccsének, Erdei Zsoltnak, aki remekül orgonál, ő hívta a csapatba Bayer Attilát, a basszgitárost, aki civilben masszőr. A dobost, Szamosfalvi Lászlót a szólógitáros hozta. S amikor egy évvel ezelőtt nyilvánosan fölléptek a Víg Molnárban, igencsak izgultak, hiszen a basszgitáros alig két héttel az első kiskoncert előtt csatlakozott a csapathoz. Elhatározták: minden hónap második péntekjén megismétlik az örömzenei találkozót. Aztán volt néhány nagyobb hangversenyük Kamaraerdőn. Üllőre, az ottani majálisra már a jó hírük miatt hívták őket, idén oda már visszamennek. És egyre több fővárosi, vidéki fesztiválra, kulturális eseményre kapnak meghívást a szájpropagandának köszönhetően.

Jómagam is informális úton értesültem arról, hogy létezik egy jó csapat Budaörsön, amelyik az én kedves, régi nótáimat játssza. Beszélgetésünkbe bekapcsolódik Tóth József szólós is, aki megerősíti: szívből kezdtek el játszani, a szívükhöz közel álló örömzenéket először csak a saját mulattatásukra, aztán a vendéglőben pusztán szórakozásból adták elő, hiszen mindenki mással keresi a kenyerét. Nem mindennapi dolog, hogy maga a tulajdonos húzza vendégeinek a talp alá valót. Az örömzene megszűrte a közönséget, azóta a Víg Molnár kulturált szórakozóhellyé vált, ahol kedves, középkorú házaspárok randevúznak felejthetetlen és sajnos megismételhetetlen ifjúságukkal, és mindenki hozza a barátját. Erdei Zsolt hozzáteszi: a próbáknak is patinás aurája van, de annál nincs szebb, mint amikor összejön legalább havonta egyszer az egyre sokasodó törzsközönség, amely visszaálmodja magát a régi időkbe egy olyan muzsikával, amelyet játszani ezerszer nehezebb, mint a későbbi, hetvenes évekbeli progresszív zenét vagy a maiakat. Ennyi év után kiderül, hogy mi az, ami maradandó, és mi az, ami elúszik végleg az idővel együtt. Egy jó Shadows-, Beatles-, Rolling Stones-, Illés-szám ma ugyanúgy szól, mint a keletkezésekor.



Képek: Markó Péter


Aztán a vidám nyüzsgés elcsendesül, a Retro Team öt tagja újra belevág, hogy a második felvonásban vérbő spanyol zene és a tüzes, kasztanyettás flamenco másszon a fülünkbe. Majd a talpunk is önkéntelenül dobogni kezd. Irány a táncparkett!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.