Az én nyerteseim: Edelényi Gábor, Gárdos Péter, Zsigmond Dezső
Ami a leginkább elbűvölt bennünket életem párjával, az a Prima primavera című, csodálatosan szép, lírai filmes mese, az 1948-ban született rendező, Edelényi Gábor remeklése. Fehér György emlékének ajánlotta a rendező, pedig a markáns tehetségen kívül alig van bennük hasonló. A tragikusan korán elment pályatárs remekei fekete-fehér – nyomasztó táj, bűnfilmek –, tipikusan értelmiségi rétegeknek szóló munkák, akárcsak Tarr Béla kiváló, nyomasztó, kicsit egyhúrú fekete-fehér opusai. A Prima primavera vérbeli közönségfilm, bizonyítván: úgy is lehet szépen és hitelesen szólni az élet dolgairól, hogy mindenki megértse (ezt olvasóim szerint akár olykor önkritikusan is mondhatnám). Edelényi Gábor írótársa Hules Endre, A lyukas zászló című Kovács Klaudia-film társrendezője, továbbá Salamon Pál, Maria Stankova. Főszereplője, Gábor – Lukáts Andor játssza élete egyik legszebb alakításaként – mélyen vallásos, gyermeki tisztaságú haszid és ferences lelkületű, idősebb, vallásos zsidó férfi, festőművész, akit édesanyja (Máthé Erzsi) úgy nevel, hogy távol tartsa a világ szörnyűségeitől. Van is mitől, a rokonság egy része meghalt a koncentrációs táborokban, az anya túlélte, a háború után üldözendő magyarként kellett a Délvidéken elszenvedniük a jugoszláv kommunizmus, az államosítás rémtetteit. Az édasanya meghal egy bankos rablótámadásban, amelyben kényszerből részt vesz ártatlan sofőrként egy alapjában véve tiszta lelkű kárpátaljai magyar lány, Joli (Vesela Kazakova).
A főbűnösök mindkettejüket üldözni kezdik mint tanúkat, akiket el kell tenni láb alól. A gyermekien ártatlan férfi egy csillárt is visz magával, amit ajándéknak szán nagymamájának. Gábor lelkében ugyanis megállt az idő, azt hiszi, hogy a Bácskában még áll a gyönyörű erdei ház, és él a nagymamája, akinél csodálatos napokat töltött régi, szép, vakációs időkben. Mulatságos, vérfagyasztó kalandok után megérkeznek a Szerbiához csatolt magyar faluba – a falusi zsidó temetőben nyugvó nagymama házának romjaihoz. Ám segítségükre van egy öreg félismerős, félrokon, Glück Feri bácsi (Djoko Rosic), így be tudnak illeszkedni az idillinek látszó falusi világba. A bűnözők utolérik őket, de az igazság győzedelmeskedik. A finoman ellebegtetett végkifejlet csak sejteti, hogy a két ártatlan felnőtt gyerek előbb-utóbb újra egymásra talál, amint Gábornak sikerül ügyvédjei segítségével kiszabadítani az előzetesből Jolit.
Csak a tisztaság, a krisztusi humanizmus menthet meg bennünket a földi siralomvölgyből. Én ennek a filmnek drukkolok.
Először odaátról bizonyára Kosztolányi Dezső is meglepődik, amikor szembesül Gárdos Péter rendező Tréfa című filmjével, amelyet a hatvanéves alkotó a nyugatos nemzedék formamágusának azonos című elbeszéléséből párolt hatásos filmmé. Kosztolányi Dezső 1912-es novellája igazolja Jókai Anna Kossuth-díjas író véleményét, amit minap hallottunk tőle a Hír TV-ben: lélekfrissítőként Kosztolányi Dezső novelláit olvasom újra, mert lenyűgöző, mennyire nincs bennük egyetlen fölösleges szó sem. Mi több, ha akár egy névelőt is elvennénk bármelyik novellából, csonkulna, sőt összeomlana az egész. Kosztolányi e művében megérzi nemcsak a közelgő első világháború rettenetét, hanem a trianoni országcsonkolás tragédiáját is. Ráadásul a lélektestvér, Thomas Mann érzékenységéhez hasonlóan tárja az olvasó elé, hogy iszonyatos, barbár, keleties erők törnek a keresztény civilizáció vesztére, elpusztítani látszik a világot a morál nélküli vitalitás és a balkáni barbárság. Kosztolányi Széchenyi Istvánhoz hasonlóan tudja, hogy a Szent Korona egységében fogant Kárpát-medence mágneses központja, Nagy-Magyarország széthullásának minden tisztességes ember a vesztese lesz, hiszen az, hogy a hit és a földi ember élete megszűnik alapértéknek lenni, életközelségbe hozza számunkra az apokalipszist. A Tréfa című elbeszélés egy katolikus délvidéki gimnáziumban játszódik, ahol egy vad szerb fiúcska, „kemény, ravasz, kegyetlen fickó” átveszi a szelíd, keresztény, a cinizmussal és a bűnnel csak kacérkodó csínytevők vezérének szerepét. Pálinkaivásra szoktatja magyar társait, s „tréfából” késével agyonszúrja a katolikus gimnázium legjobb magyar tanulóját. Kosztolányi egyetlen szót nem ejt Balkánról, közelgő háborúról, keresztény morálról, mégis mindent tudunk.
Így jellemzi a majdani új győztesek közé tartozó fiút: „Azt mondják, kicsit eszelős is. Ujjait a szemére teszi, arcát a nap felé tartja, s játszik a fénnyel. Különben mindenütt azt híresztelik róla, hogy iszik és kártyázik, mindenesetre nagyon érdekes, imponáló ember.” Gárdos Péter enyhén szólva új motívumokkal gazdagítva erősíti azt a szálat a novellában, hogy az új barbárság totális győzelmét aligha vívhatná ki a mindent szabad liberalizmus sátáni értéknélkülisége nélkül. A Tréfa című film az én másik díjazottam, bizonyítja, hogy a jó filmhez nemcsak jó rendező, hanem irodalmi értékű forgatókönyv is szükségeltetik.
Ursula von der Leyent kifütyülték + videó
