A nemzeti irodalom fokmérője a próza + Képek

Sokan jártunk ifjabb barátai, tisztelői közül Sánta Ferenc újlipótvárosi polgári hajlékában. Ott is gyakran elmondta, mennyire kedves számára az a korábbi lakás, amelyben 1955-től 1966-ig élt Angyalföldön. Most már tudjuk, hogy az író, akinek aktív alkotói pályaszakasza lényegében 1970-ben, az Isten a szekéren című gyűjteményes elbeszéléskötettel befejeződött, életművének nagyobb részét ebben a lakásban írta meg. És ott született mind a négy fiúgyermeke is.

2009. 06. 10. 12:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vőlegény utca 3/A. Ez az angyalföldi bérház 2009. június 10-e óta immár emléktáblával megjelölten hirdeti, hogy tíz esztendőn át itt élt és alkotott a huszadik század prózairodalmának egyik legjelentősebb alkotója. A táblát Tóth József polgármester és Vasy Géza irodalomtörténész, a Magyar Írószövetség elnöke leplezte le. A megemlékezésen részt vett Kováts Flórián, a Magyar Művészeti Akadémia titkára, de az emlékezés koszorúit és virágcsokrait helyezték el a vadonatúj táblánál szakmai szervezetek, a Magyar Írók Egyesülete és egyéb civil szervezetek képviselői, illetve magánszemélyek is. Az emlékművön olvasható egy nagyon jellemző Sánta Ferenc-idézet: „Az emberiséget fenyegető két legnagyobb veszély a fanatizmus és a közöny.” Vasy Géza irodalomtörténész, Sánta Ferenc életművének spiritus rectora csodálatos beszédet tartva elevenítette föl a stílusművésznek és gondolkodónak is kiváló prózaíró életművét, a minőség diadalát.


Végiggondolva az életművet, a Sokan voltunk című elbeszélésben Sánta a saját, eredeti módján merít a közös kincsből, a mesefakasztó székely magyar nyelvből, amelyet Szabó Dezső, Nyirő József, Tamási Áron, Wass Albert, Koós Károly, Méhes György, Sütő András mind a maga képére és hasonlatosságára formált. Sánta Ferenc balladisztikus költőisége képekben, színekben, ízekben, illatokban gazdag prózai szövetet teremt. Ha a Sokan voltunk sorait lassan, ízlelgetve, hangosan olvassuk föl magunknak, észrevesszük, hogy van egy alig rejtett, verses ritmusa. E sorok olvasása valóságos fizikai gyönyört okoz az irodalomérzékeny befogadónak. A hasonló stílusban keletkezett, költői novellaremeklések mindegyike kicsit másként valósítja meg e stíluseszményt, soha nem válik még kicsit sem modorossá egyetlen Sánta-novella sem. Amikor úgy érzi, mindent elmondott szülőföldjének földöntúli szépségéről és az ottani világ minden szegletéről, igazságosságáról, de a kegyetlenségéről is, szikárabb, szigorúbb elbeszélésekben újította meg az újkori példázatosság, a parabolizmus stíluseszközeit. E példázatok, A vödör, a Halálnak halála és a többiek a nemzeti és a nemzetközi szocializmus, a fasizmus és a kommunizmus emberellenességére hívták föl a figyelmet.


És ezt a pártállami években sem rejtette véka alá. (E sorok írója emlékszik arra, hogy 1967 júniusában, Debrecenben, a Fazekas Mihály Gimnáziumban tartott előadást Sánta Ferenc, és nagy riadalmat okozott, amikor kimondta, hogy a magyar történelem legsötétebb és legkegyetlenebb, szégyenteljesebb szakasza 1947-től 1964-ig tartott, és még most – azaz 1967-ben – sem ért véget.) A példázatos regények sora Az ötödik pecséttel kezdődött 1963-ban. Az író kimondta, hogy az embernek sorsfordító pillanatokban erkölcsi kötelessége mérlegelni és az erkölcs parancsát követni, ám ennek többféle módja van. Az önfeláldozásnak is számosak a megvalósítási lehetőségei. Vannak pillanatok, amikor látszólag kevésbé látványos módon vagyunk igazán hitelesek, mert csak a saját sorsunkat van jogunk föláldozni akár a legszebb eszme oltárán is. A Húsz óra (1964) című regényben úgy mutatja meg a fasiszta kommunizmus vérengző arcát, az 1956-os forradalom aljas megtorlását, hogy arra is utal: a konszolidáció, amire az országot erőszakkal kényszerítik, hamis, újabb erőszakot szül.

Képek: Hegedűs Márta/Magyar Nemzet


Az Áruló (1966, színpadi változat: Éjszaka, 1968) című regény, illetve dráma fikciója szerint az író, Sánta Ferenc pesti lakásának konyhájában megjelenik Václav Jasek, a huszita forradalmár, majd Jan Zsitomir, a forradalommal annak embertelen fanatizmusa miatt szembeforduló diák, egy cinikus, epikureista, megalkuvó álbölcs és az az ember, akinek a bőrére folyik a többiek alkuja, a paraszt. Sánta árnyalt eszközökkel, de egyértelműen adja tudtunkra, hogy az igazi áruló a fanatikus forradalmár, aki a saját forradalmi eszméit is képes pillanatnyi előnyei kedvéért félretenni. Sánta már 1966-ban érezte, hová fajul a baloldaliság eleve hamis eszméje. Az életmű lényegében ekkor, illetve az 1970-ben kiadott Isten a szekéren című gyűjteményes kötettel véget ér.

Onnantól kezdve újrakiadások és egy 1994-ben sajtó alá rendezett esszé és interjúkötet, a Szabadság küszöbén biztosította az író jelenlétének folyamatosságát. Vasy Géza emlékező beszédének végén emlékeztetett bennünket arra is, hogy Sánta Ferenc mindennél fontosabbnak tartotta a minőséget. Egy nemzeti irodalom európai rangját elsősorban a próza határozza meg. Ezért felelőtlen mindenki, aki nyelvrontó, öncélú játékokkal, vagy a felhígított, minőségrontó, másodvonalbeli művekkel devalválja a saját tehetségét. Egy vele készült interjúban ki is mondta: néha nyomasztó volt a hallgatás, de nem bánta meg, hogy a sokból a szigorú keveset adta ki csak a kezéből.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.