Az előadás különlegessége, hogy az író, költő, politikus Lezsák Sándor október 30-i, hatvanadik születésnapjának előestéjén került színre Budapesten, ahol Bíró Zoltán irodalomtörténész köszöntötte az ünnepeltet. Az író-politikus felesége, Lezsák Gabi meghívására számos barát, többek között Gulyás Dénes operaénekes, Szakolczay Lajos, Medvigy Endre irodalomtörténész, politikusok, Szalai Annamária, Borókai Gábor, Semjén Zsolt gratulált az ünnepeltnek, aki átvette Bakos Istvántól a Bethlen Gábor Alapítvány Teleki Pál-díját.
Szebb köszöntésben aligha részesülhetne a költő-politikus, mint hogy újra bemutatták sok viszontagságot megélt drámáját. Immár hatvan éves a költő, rendszerváltozásért küzdő politikus, a népi-nemzeti ellenzék emblematikus alakja, a Lakiteleki Népfőiskola megalapítója, fölvirágoztatója, jelenleg a Nemzeti Fórum elnöke. Még emlékszem, amikor boldogult úrfikorunkban a korán elhunyt Rózsa Endre, a Kilencek markáns költője a Móra Kiadó Kozmosz könyvek sorozatának szerkesztőjeként úgy mutatta be 1983-ban Lezsák Sándort a Békebeli éjszaka című verskötetének megjelenésekor, hogy nagyon meg kell becsülni. Mert Magyarországon szép számban vannak tehetséges költők, de azt az igazi tálentumot, amelynek jelleme van, óvni, védeni kell. És Lezsák Sándor ilyen – mondotta el annak idején Rózsa Endre.
Ebben az időszakban írta meg Lezsák Sándor a 80 vödör levegő című drámát, az elesettek, a peremlétre szorultak megrázó, abszurd tragédiáját, amely a Színház című folyóirat mellékleteként jelenhetett meg 1985-ben. Riadt felhördülés, botrányok fogadták, csak Bucz Hunor alig megtűrt Térszínháza merte műsorra tűzni. A reveláció erejű kamaradráma 1988-ban, a zalaegerszegi Nyílt Fórumon kerülhetett nagy nyilvánosság elé. Onnantól kezdve 1990-ig játszotta a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház nagy sikerrel, Merő Béla rendezésében, Borhy Gergely és Csák Zsuzsa főszereplésével. Utána Lezsák Sándor az Attila, Isten kardja című Szörényi-féle rockopera mintegy száz versétől eltekintve nem engedte se a verseit, se a drámáit kiadni, sem műsorra tűzni, mert úgy érezte, más az írói és más a politikai közszereplés. A jég a hatvanadik születésnap évében tört meg.
Tegnap este a Tüköry utcai Komédiumban bizonyíthatja az író kivételes tehetségét. A 80 vödör levegő Samuel Beckett nagy drámáinak központi konfliktusaira rímel. Öregember és Örgasszony hermetikus összezártságban és félelemben élnek, akár a Nobel-djas drámaíró Végjáték, Minden elesendők című színműveinek hősei. Lezsák Sándor elesendői az ezredforduló környékén élnek hazánkban, valahol a Kecskemét környéki tanyavilágban. Öregember a homokdzsungel kellős közepén berendez egy atombiztos óvóhelyet. És a két tiszta, megtört ember abszurd tréninget folytatva készül a világégésre. A kívülről várt tragédia sajátos, abszurd módon következik be belülről bezárt életekben. Az ünnepelt, a ma hatvanéves író-költő drámai remekművében azt követeli, amit eddigi életművében költőként, politikusként, a nemzet fölemelkedésére létrehozott népfőiskola spiritus rectoraként követelt. Emberi életet hőseinek és nekünk, magyaroknak is, akik Öregemberrel és Öregasszonnyal együtt ülünk a virtuális bunkerben, a tragikus végkifejlettől rettegve, de a félelem nélküli jövőt remélve.
Így nézi le a nőket és tölti ki a dühét rajtuk Magyar Péter