Lángolni és világítani: ez maga a tökéletesség!

Ritka, bár nem példa nélküli dolog, hogy egy gimnázium könyvkiadásra vállalkozik. A Budai Ciszterci Szent Imre Gimnázium évkönyvei szép példáját mutatják a pedagógiai intézmény misszionáriusi önfeláldozásának. Korunkban, amikor hét esztendeje fokozatosan hozza egyre kétségbeejtőbb helyzetbe az egyházi intézményeket a szocialista–liberális kormányzat, egy iskola hajlandó már-már csak azért is teljesíteni küldetését. Mi több, azon felül is.

2009. 11. 03. 11:32
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Szent Imre Ciszterci Gimnázium Latinovits Zoltán Diákszínpada a világot jelentő deszkákról hirdeti az igét Lukácsi Huba tanár úr irányításával. A gimnázium dekoratív évkönyvei a varietas delectat elvet megvalósítva, változatos tartalommal adnak ízelítőt az intézményben folyó sokoldalú képzésről, gazdag illusztrációs anyaggal, elegáns kivitelben. A ciszterciek ékes köntösbe öltöztették legújabb könyvüket is.

A közelmúltban jelent meg Brisits Frigyes: Bitter Illés, az igazgató című kötete. E könyvben a Szent Imre Ciszterci Gimnázium harmadik igazgatója, Brisits Frigyes állít emléket a gimnázium alapító igazgatójának, Bitter Illésnek. Az opus nem csak két emberről, az alanyról és tárgyáról, Bitter Illésről és Brisits Frigyesről, az alkotójáról szól, hanem a ciszterci szellemiségről és a ciszterci tanításról is teljes képet ad.

Bitter Illés Aparban született 1868. október 22-én és Pécsett hunyt el 1939. szeptember 26-án. A jó pap holtig tanul szólásmondást szinte mindenki ismeri, e közhelyszerűen ismételgetett mondatnak Bitter Illés élete és életműve értelmet és tartalmat adott. 1891-ben szentelték pappá. Először a pécsi cisztercita főgimnáziumban tanított, 1911-től a bajai, majd 1912–1938-ig a Budai Ciszterci Szent Imre Gimnáziumban volt igazgató. A kommunista időszakban, 1947–1990-ig halálában is persona non gratanak számított, mert 1919-ben megszervezte a katolikus főiskolai hallgatók bajtársi szövetségét, a Foedereatio Emericanát, s annak első commendatora is volt. A Foederatio Emericana célja az 1919-es vérvörös diktatúra lelki rombolásainak helyreállítása volt. 1927-ben clairvaux-i apáttá nevezték ki. Számos folyóiratban láttak napvilágot a nevelésüggyel foglalkozó cikkei. Német nyelvi tankönyveket írt, bevezetéssel és magyarázatokkal látta el iskolai használatra Schiller Wilhelm Tell és Goethe Iphigenie auf Tauris című művét.

Brisits Frigyes, az író élete is példázza, hogy a tudományos munkát és a pedagógiát tilos úgy egymással szembeállítani, ahogyan a marxista oktatáspolitika tette 1958–1990-ig. Magyar-latin szakos tanári oklevél birtokában szentelték pappá 1914-ben. Lelkészként, középiskolai tanárként azzal kezdte működését a Budai Ciszterci Szent Imre Gimnáziumban, hogy létrehozta az önképző kört. Miközben diákjait a tudomány szeretetére és tiszteletére nevelte, példát is mutatott nekik: tagjává vált a Szent István Akadémiának, a Bernardinumban magyar irodalmat tanított, 1934-ben a Pázmány Péter Tudományegyetem magántanárává nevezték ki, de a gimnáziumi tanítást nem hagyta el, amíg nem kényszerítette erre a hatalom 1948-ban, az államosításkor. És eközben húsz könyvet jelentetett meg. Vörösmarty Mihály, Sík Sándor, Alszeghy Zsolt életművét kutatta. 1939 és 1948 között mestere, példaképe, az első igazgató szellemében irányította az intézményt. Elöljáró beszédét e könyvéhez 1958-ban írta meg, ebben „a lekötelezettség, a tisztelet, a hála” vezérelte tollát. A ciszterci ethosz szellemében irányítja olvasóinak szellemét az Örökkévalóra, Isten, Jézus, s a Lélek egylényegű háromságára, kinek szellemében tanított és igazgatta iskoláját a mester, Bitter Illés is.

A könyv hatalmas erénye, hogy megismerteti olvasóját a ciszterci filozófiával. A ciszterci szellemiség és életvitel a XI. században a bencések közül kivált szerzetesek tevékenységéhez fűződik, fölfoghatjuk a bencés rend megreformált, eredeti tisztaságba visszavezetett irányzataként. A ciszterciek visszatértek a kétkezi munkához, a Krisztust követő tanítványok, apostolok szegénységéhez. Az ora et labora, az imádság és a munka szintézise, egyensúlya jellemzi őket. A rend létrehozója, apostola, Clairvaux-i Szent Bernát (1091–1153), a Clairvaux-i kolostor alapító apátja volt. Idézzük néhány alapgondolatát. „Lángolj és világíts: de ez sem elég. Lángolni kevés, csak világítani hívságos semmiség. Lángolni és világítani: ez maga a tökéletesség!” „Az istenszeretet mértéke a mérhetetlenség. Ha szeretetünk tárgya végtelen, nem tűr határokat.” „A kezdők türelmesen, a haladók szívesen hordják Krisztus keresztjét. A tökéletesek átölelik azt.”

A könyv utószavát a Villányi úti Budai Ciszterci Szent Imre Gimnázium jelenlegi igazgatója, dr. Párdányi Miklós, az elődökhöz méltó utód írta meg elmélyült bölcsességgel és erudícióval. A következőképpen ajánlja könyvüket az olvasó figyelmébe: „Szeretnénk az előttünk álló óriások »vállára állva«, az ő hagyatékukat fölhasználva, messze távlatokat kémlelve építeni egy új világot a mi majdani utódaink számára. Ehhez a munkához ajánlom – ajánljuk – segítségül és nagy bizalommal az olvasók figyelmébe Brisits úr Bitter Illés életéről és munkásságáról szóló könyvét és annak tanulságait.” Mi pedig a könyv elkészültén fáradozókkal együtt reméljük, hogy előbb-utóbb vállalkozik valaki Brisits Frigyes életének monografikus feldolgozására is.

(Brisits Frigyes: Bitter Illés, az igazgató, A Szent Imre Gimnázium első igazgatója, Budapest, 2008. Budai Ciszterci Szent Imre Gimnázium, Felelős kiadó: dr. Párdányi Miklós igazgató; 214. old.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.