Vérrel festett maszkban üldözik a telet + Képek

Ismét kolompoktól, kereplőktől és dudáktól hangos a város, újra ellepték az utcákat a fából faragott maszkot viselő, jellegzetes öltözetben dévajkodó emberek – csütörtökön kezdetét vette a messze földön ismert mohácsi busójárás. A több mint kétszáz éves hagyomány az idők során sokat változott, ám mégis ugyanaz maradt. Az MNO annak járt utána, hogy a híres népszokás hogyan nyerte el mai alakját, hogyan lett Magyarország és a világ szellemi-kulturális örökségének egyik legbecsesebb darabja.

Nagy Enikő
2010. 02. 11. 11:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A télbúcsúztató, tavaszköszöntő, termékenységet varázsló busójárás Magyarország egyetlen olyan népszokása, amelynek ünneplői fából faragott maszkot viselnek. Ám a Balkánon számos ilyen népszokás él. Miért lehet egyedülálló hazánkban ez a más népek hiedelemvilágában is megtalálható ünnep? Minorics Tünde etnográfus kérdésünkre elmondta, a busójárás egy olyan hagyomány, amely nem a magyarországi népesség körében alakult ki; a mai Bosznia-Hercegovina felől érkező sokácok hozták magukkal, akik a 17. század végén telepedtek Dél-Magyarország vidékeire.

A Mohácsra települő katolikus sokácok igazi multikulturális társadalomba csöppentek bele: az ortodox szerbek, a katolikus németek, a református és katolikus magyarok, valamint a cigányság mellett élték mindennapjaikat, ám egy önálló városrészben, egy másoktól elzárt világban. Szokásaikat, hagyományaikat a színes forgatagban sem hagyták elveszni. A 18. század végéről maradtak ránk az első adatok, hogy a tülkölő, kereplő, kolompot rázó és „bao-bao”-t kiáltozó sokácok farsangkor a tél elűzésén munkálkodtak, és házról házra járva fejezték ki egymásnak jókívánságaikat.

Kép: mohacsibusojaras.hu

„Busóba megyünk”

Ezzel a nem mindennapi rítusukkal azonban nem maradtak sokáig észrevétlenek, hamar felfigyeltek rájuk a velük együtt élő népek. A mohácsi emberek kezdetben féltek a sokszor valóban ijesztő külsejű alakoktól. A korabeli sajtóhírek arról szólnak, hogyan kellene eltüntetni a gyenge idegzetű nőket riogató maskarás idegeneket még a föld színéről is – meséli a kutató. A sokác kultúrához való igencsak negatív viszonyulás azt eredményezte, hogy a népcsoport még inkább visszahúzódott saját világába. Látszólag eltűnt az általuk közvetített hagyomány, ám a háttérben, lappangva tovább élt.

A 20. század 20-as, 30-as éveiben viszont teljes fordulatot vett a nemzetiségek ügye, egyfajta konszolidáció következett be irányukban – emeli ki Minorics Tünde. Ekkoriban ugyanis a turizmus fellendítése érdekében a nemzeti kultúrák újjáélesztésén kezdtek fáradozni. Így a sokácokat is elő akarták csalogatni képzeletbeli barlangjukból, felismerve hagyományuk tömegeket vonzó erejét. A sokác busók eleinte bátortalanul, majd egyre merészebben léptek a nyilvánosság elé. A busójárás néven elhíresült népszokás pedig egyre látványosabb farsangi ünneppé, Mohács város saját ünnepévé vált.

A néprajzkutató elmondta, az emberek gyakran hangoztatták: „busóba megyünk”. Ez a kifejezés az egész farsangi mulatságra vonatkozott, csak később alakult ki a mai értelemben használt busójárás elnevezés. A busójárás lassan-lassan a város által szervezett turisztikai programmá alakult. Pénzért és borért sokan vállalták, hogy néhány napra busók lesznek. Ám az igazi busók, a sokácok a színfalak mögött maradva, maguk között továbbörökítették a régi tradíciót.

Az 1970-es, 80-as években viszont újra felértékelődött az eredeti sokác hagyomány szerepe – mutat rá az etnográfus. Mohács városa felismerte, hogy a háttérben lévőkre kell figyelni, teret kell engedni a megbújva virágzó ősi sokác hagyománynak. Minorics Tünde szerint így bontakozott ki az a sajátos népszokás, amelyet ma busójárásként tartanak számon az emberiség szellemi-kulturális örökségei közt. A Duna menti városba látogatók ennek ideje alatt betekinthetnek a busók világába, de van ennek a világnak egy olyan intim szférája is, amely a turista szeme elől mindig rejtve marad. „Az nem lehet, hogy no, most busó vagyok ebben az 5-6 napban, és kész” – húzta alá a kutató, utalva arra, hogy busónak lenni nem pusztán egy felvett szereppel való azonosulást jelent, hanem egy belsőleg megélt, saját lényükhöz tartozó világot.

Kép: mohacsibusojaras.hu

Busónak lenni nem egy szerep

A busóság az emberek egész életét meghatározza. A busók ugyanis rokonsági vagy baráti kapcsolatok alapján csoportokba tömörülnek, és saját szokásrendszert alakítanak ki. A csoportok tagjai év közben is folyamatosan összejárnak, segítik egymást az építkezésben, közösen vágnak disznót, vagy épp együtt nyaralnak. Kulutácz Mátyás, a Busó Club alapító tagja az MNO-nak elmondta: ők többek között még babfőző fesztivált is szoktak szervezni.

Ám a busócsoportok és tagjaik az egész évet a busójáráshoz mérik, szüntelenül készülnek a nagy farsangi mulatságra, amikor is nem vonatkoznak rájuk a hétköznapi morális szabályok. A busójárás mágikus ideje alatt másképp viselkedhet az ember, a maszk mögötti világ óriási szabadsággal ruházza fel őt. Nem véletlen az „ősi törvény” – Kulutácz Mátyás szavajárásában –, amely szerint a busónak nem szabad felfednie magát a zenés kavalkádban.

Kép: mohacsibusojaras.hu

„Poklade!” – Mi van a maszk mögött?

A busók viselkedése mellett megjelenésükre is ősidők óta lefektetett szabályok vonatkoznak. Egy vérbeli busó szőrével kifordított bundát, fehér vászongatyát és bocskort visel. A bundát öv vagy kötél fogja össze a derékon, amelyre kolompot aggatnak. Elmaradhatatlan kellékek a kereplő, a buzogány, a kürt és a duda, amelynek szólamát a Busó Club alapítója az ördög zenéjének nevez. A leglényegesebb azonban, ami a busót igazi busóvá teszi: az álarc. Englert Antal maszkfaragó az MNO kérdésére leszögezte: a maszk kizárólag puha fűzfából, természetes anyagok (állati szarvak és állati vér) felhasználásával készülhet.

Noha a maszkok stílusa hűen követi a mohácsi hagyományt, mindegyik más és más, magán viseli a készítője által megszabott egyéni, mástól megkülönböztető jegyeket – hangsúlyozta a 40 éve maszkfaragással foglalkozó kézműves mester. Englert Antal elárulta: ő újabban a fa hibáit használja fel álarcai egyedivé tételére, amelyek akkor válnak igazán eredetivé, ha megvan a hit abban, aki készíti, és egyedüli kiválasztott az, aki hordja. A népi iparművész maszkjai egész évben készülnek, és ha valaki beleszeret, 15 és 70 ezer forint közötti áron megvásárolhatja őket. Ám a busók gyakran saját maguk faragják az álarcaikat, így tesz Kulutácz Mátyás is. Szerinte az a jó maszk, amelyik visszanéz az emberre, és mondani akar valamit.

Nos, aki szeretné megfejteni, hogy mit is akar mondani egy-egy busó álarc, látogasson el Mohácsra, és vegyen részt a 2010-es busójáráson, amely idén is sokszínű, változatos programokat kínál az érdeklődőknek! Kulutácz Mátyás annyit elárult: a Busó Club egy 18 méter hosszú és 6 méter széles busómenet-kiállítást rendez, és amikor ő elkiáltja magát, hogy „Poklade!” – ami annyit tesz, átváltozás –, akkor nagy meglepetésben lesz része a nézelődőknek.

(Forrás: MNO, mohacs.hu, mohacsibusojaras.hu)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.